Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Prijzen verhogen: zo doe je dat – ‘Duitse economie heeft zijn langste tijd gehad’

En verder in deze nieuwsupdate: kasstroom DSM verdampt, Schiphol maximeert ook in najaar aantal reizigers, gedrag Elon Musk slecht voor merk Tesla en forse groei aantal mensen met schuldproblemen.

supermarkt prijzen winkelwagen
Foto: Getty Images

1. Prijzen verhogen: zo doe je dat

Levensmiddelenfabrikant Unilever doet het. Lego doet het. Bierbrouwer Heineken doet het. En het café en supermarkt bij jou om de hoek doen het. De prijzen verhogen.

In het afgelopen kwartaal boekte Unilever 5 miljard euro meer winst. En dat was uitsluitend te danken aan het verhogen van de prijzen van shampoos, wasmiddelen en ijsjes. Hetzelfde verhaal bij Heinz Kraft. De Amerikaanse ketchupreus verkocht 2,3 procent minder soep, hagelslag en pap. Toch steeg de winst.

Lees ook: Prijs verhogen? Dit zijn de belangrijkste do’s en don’ts

Heineken en AB Inbev gooien het over een andere boeg. Zij koersen op het fenomeen premiumisation of prestige pricing, het inspelen op het verlangen van de consument om iets te kopen van een bekend merk.

Bij Lego proberen ze de prijsverhoging als een soort van Robin Hood te verkopen. Het bedrijf is bezig de prijzen te verhogen vanwege de gestegen kosten. Naar eigen zeggen heeft de Deense speelgoedfabrikant zo lang mogelijk zelf deze klap opgevangen. Maar nu is dat helaas niet meer mogelijk.

2. Kasstroom DSM verdampt

DSM zag afgelopen halfjaar de operationele kasstroom ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 42 procent dalen tot 216 miljoen euro, meldde het voedingsingrediëntenbedrijf dinsdag voor opening van de beurs. De aangepaste vrije operationele cashflow na investeringen verdampte volledig van 202 miljoen euro naar 0. Dat betekent dat DSM geen geld genereerde voor eventuele nieuwe extra investeringen. In een telefonische toelichting tegenover het FD noemt co-ceo Geraldine Matchett dit kengetal ‘not so nice’.

3. Schiphol maximeert ook in najaar aantal reizigers

Ook in de maanden september en oktober geldt er een maximumaantal reizigers op Schiphol, heeft de luchthaven bekendgemaakt. In september kunnen er maximaal 67.500 reizigers per dag lokaal vertrekken. In oktober gaat het om 69.500 reizigers.

Op de meeste dagen in september is de capaciteit van de luchthaven ongeveer in lijn met het verwachte aanbod. Maar in oktober valt de herfstvakantie. Schiphol verwacht dat er in en rond de twee weken van de herfstvakantie per dag gemiddeld 3.500 lokaal vertrekkende passagiers te veel zullen zijn, meldt de luchthaven in een persverklaring.

4. Forse groei aantal mensen met schuldproblemen

Steeds meer mensen komen in de knel door de hoge prijs van energie en boodschappen, concludeerde ABN Amro maandag. Schuldhulpverleners voorzien een enorm probleem. ‘In Nederland zitten 630.000 huishoudens in de problematische schuldproblemen, met betalingsachterstanden van zes maanden of meer.’

Door de enorme inflatie beslaan vaste lasten inmiddels 70 procent van de lage inkomens, becijferde het Nibud. Vooral de flink gestegen energierekeningen zijn daar debet aan. Lage inkomens houden dus bar weinig over voor boodschappen, spaargeld of kleding voor de kinderen. En wat nieuw is: ook de koopkracht van de lage en middeninkomens duikelt omlaag.

5. VS aasden op Gronings gas

De Amerikaanse overheid heeft Nederland ruim een maand vóór de Russische inval van Oekraïne gevraagd meer Gronings gas te winnen om krapte op de wereldwijde gasmarkt te voorkomen. Dat blijkt uit documenten die het FD via de Wet open overheid (Woo) heeft verkregen.

Het Amerikaanse verzoek laat volgens experts zien dat de Verenigde Staten, anders dan de EU, al in een vroeg stadium ervan doordrongen waren dat de destijds dreigende oorlog zou kunnen leiden tot een serieuze energiecrisis. Uit de vrijgegeven documenten blijkt dat Washington alles op alles zette om zo’n crisis te voorkomen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Duitse economie heeft zijn langste tijd gehad

Het Duitse succesmodel van industriële productie van machines en auto’s heeft zijn langste tijd gehad, helemaal nu energie schreeuwend duur is geworden. De politiek slaat bovendien de verkeerde weg in door met enorme subsidies chipbedrijven als Intel, autoreuzen als Tesla en batterijenbedrijven uit Azië te lokken, met als enige doel Duitsland als productieland in stand te houden. Dat is de boodschap van Holger Görg, hoogleraar internationale economie aan de universiteit van Kiel en tijdelijk voorzitter van denktank Institut für Weltwirtschaft. ‘We moeten investeren in productie en sectoren die in de toekomst duurzaam concurrerend zijn. De Duitse auto-industrie is dat bijvoorbeeld niet.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Bij de koffieautomaat: ‘Gedrag Elon Musk slecht voor merk Tesla’

Alle negatieve aandacht voor Elon Musk kan het merk Tesla nog weleens duur komen te staan. Tot vorige maand was Musk een grote aantrekkingskracht voor het merk, maar in juli veranderde dat, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker CivicScience. Tussen april en juli van dit jaar ondervroeg het 8.000 Amerikaanse consumenten op meerdere momenten naar het imago van Musk en of ze daardoor nog een Tesla zouden overwegen als volgende auto. Begin april was 54 procent van de ondervraagden positief over Musk en zijn gedrag. Eind juli was precies hetzelfde percentage negatief over de ceo van Tesla.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates