Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Discotheken en nachtclubs blijven dicht – Industrie weer voorzichtig positief

En verder: Voor het eerst sinds 2016 deflatie in EU-zone, ACM verklaart supermarkten 'plofkip-vrij', 355 procent meer omzet voor videovergaderdienst Zoom en Victor 'Spyker' Muller is terug

discotheek
Je leest nu: Discotheken en nachtclubs blijven dicht – Industrie weer voorzichtig positief

1.  Rutte: discotheken en nachtclubs blijven dicht

Een biertje op een terras of flink zweten in een fitnessclub mag weer, maar het nachtleven moet de deuren voorlopig nog gesloten houden. Dat heeft premier Mark Rutte dinsdagavond bekendgemaakt. Het kabinet had eerder 1 september aangestipt als datum voor een mogelijke heropening van het Nederlandse nachtleven, maar dit wordt nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

2. Voor het eerst sinds 2016 deflatie in EU-zone

Voor het eerst in vier jaar tijd dalen de prijzen in de eurozone. In augustus waren de prijzen van goederen en diensten in de negentien eurolanden gemiddeld 0,2 procent lager dan een jaar geleden. Dat betekent dat er voor het eerst sinds 2016 sprake is van deflatie in de eurozone, meldt statistiekbureau Eurostat. In Nederland liggen de prijzen nog wel iets hoger dan een jaar geleden, namelijk 0,3 procent. Maar als je de prijzen van goederen en diensten in ons land vergelijkt met de maand juli, dan zie je een daling van 0,7 procent.

3. Industrie weer voorzichtig positief

Voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis geven industriële ondernemingen in Nederland aan dat ze groei van de activiteiten weten te realiseren. In augustus is de Purchasing Managers Index (PMI) van de Nevi gestegen naar 52,3, vergeleken met 47,9 in juli. Een score boven de 50 duidt erop dat de activiteiten groei vertonen. In maart was dat voor het laatst het geval. Voor de gehele eurozone ging de index voor de verwerkende industrie al eerder door de 50, maar daar staat tegenover dat in Nederland de neergang wel duidelijk minder diep is geweest.

4. ACM: ‘Supermarkten plofkip-vrij’

Nederlandse supermarkten hebben volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) meer duurzamer kippenvlees in hun assortiment dan ooit. De zogeheten ‘plofkip’, door de ACM gedefinieerd als ‘verse kip van een snelgroeiend ras’, wordt vrijwel nergens meer aangeboden. Tussen 2014 en 2018 verdubbelde het aandeel kippenvlees dat een onafhankelijk keurmerk heeft. ‘Deze studie laat zien dat supermarkten en bedrijven goed in staat zijn geweest om zelfstandig over te schakelen naar diervriendelijker alternatieven voor de ‘plofkip’’, schrijven de onderzoekers.

5. 355 procent meer omzet voor videobeldienst Zoom

Videobeldienst Zoom noteerde dankzij de coronacrisis in het tweede kwartaal 355 procent meer omzet. Ook het aantal gebruikers groeide met 458 procent flink. In totaal zette het bedrijf in het tweede kwartaal 663,5 miljoen dollar (bijna 556 miljoen euro) om en steeg de winst naar 185,7 miljoen dollar. Vorig jaar boekte het bedrijf in het tweede kwartaal nog een winst van 5,5 miljoen dollar. Ook in het derde kwartaal verwacht Zoom goede resultaten. Het bedrijf denkt dat de omzet dan tussen de 685 miljoen dollar en 690 miljoen dollar uitkomt. Over heel 2020 denkt Zoom bijna 2,4 miljard dollar om te kunnen zetten.

6. Must read: Lockdown goed voor productiviteit

Een lockdown is goed voor de moraal en de arbeidsproductiviteit, onderzocht HBR. Het helpt ons te concentreren op het werk dat er echt toe doet. We besteden 12 procent minder tijd aan lange vergaderingen en 9 procent meer tijd aan interactie met klanten en externe partners. Ook doen we vaker activiteiten die we zelf belangrijk vinden. Het aantal taken dat als vermoeiend wordt beoordeeld, daalt van 27  naar 12 procent. En het aantal dat we gemakkelijk aan anderen kunnen overdragen, daalt van 41 naar 27 procent.  Toch heeft het ook tot enkele zorgen en uitdagingen geleid met betrekking tot effectiviteit, creativiteit en persoonlijke veerkracht op de langere termijn. Wie daar alles over wil weten, leest dit artikel.

7. Koffieautomaat: Victor ‘Spyker’ Muller is terug

Ondernemer Victor Muller gaat in zee met de Russische multimiljonair Boris Rotenberg om weer auto’s te bouwen met zijn automerk Spyker. Het bedrijf kent een turbulente geschiedenis en Muller zelf ook. Volgens velen is hij een praatjesmaker en blufkoning, maar hij is hoe dan ook een rasoptimist. Muller blies in zijn lange ondernemerscarrière kledingmerk McGregor nieuw leven in, beleefde met Spyker een Formule 1-avontuur en was kortstondig de baas van de Zweedse autoreus Saab.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.


Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief