Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Naar de beurs gaan zonder bedrijf is ‘hot’ – Run op UWV voor nieuwe coronasteun

En verder: CFO van Prorail kiest voor familie, Tony’s Chocolonely verliest predikaat slaafvrij en Britse premier Johnson wil een tunnel naar Noord-Ierland.

1. Damrak in trek bij nieuw soort investeerders 

De Amsterdamse beurs lokt steeds meer investeerders zonder bedrijf. Zij komen met een zak geld, vragen vervolgens voor die lege huls een notering aan, en gaan dan op zoek naar een geschikte fusiepartner. Deze constructies worden ‘spacs’ genoemd’, special purpose accquisition companies. Volgens het FD komen er op het Damrak dit jaar misschien wel tien van dit soort ‘bedrijven’ bij. De oprichter van luxeconcern LVMH, Bernard Arnault, heeft al aangekondigd dat hij met drie partners het lege investeringsvehikel Pegasus naar de Amsterdamse beurs brengt. Ze willen zo honderden miljoenen ophalen om die in een fintechbedrijf te stoppen. Overigens regent het ook nog nieuws over ‘gewone’ IPO’s. Maaltijdbezorger Deliveroo wil dit voorjaar nog naar de beurs, meldt Sky News op basis van ingewijden. Deliveroo zou daarmee het voorbeeld volgen van Jitse Groen. Die bracht Thuisbezorgd in 2016 naar de beurs en groeide na een reeks fusies uit tot Deliveroo’s grote concurrent JustEatTakeaway.

2. Run op UWV voor nieuwe coronasteun

Op de eerste dag dat bedrijven nieuwe coronasteun konden aanvragen, hebben zich meteen 12.000 ondernemers gemeld. Dat zijn er veel meer dan op de eerste dag van de vorige steunronde. Toen meldden zich maar 7000 bedrijven. Volgens het UWV was het te verwachten dat veel ondernemers zich zouden melden, vooral vanuit de horeca en de detailhandel omdat de lockdown daar al weer twee maanden duurt. Om voor de nieuwe (vierde) ronde in aanmerking te komen, moeten werkgevers minimaal 20 procent omzetverlies kunnen aantonen over een periode van drie maanden. Zij krijgen maximaal 85 procent van de betaalde lonen vergoed. Volgens het CBS verdwenen er in het vierde kwartaal 14.000 banen. Vooral in de handel, het vervoer en de horeca ging het hard. Opmerkelijk genoeg daalde ook de werkloosheid. Dat lijkt tegenstrijdig, maar volgens het CBS is dat te verklaren doordat het aantal openstaande vacatures afnam en mensen zich terugtrokken als werkzoekende.

3. Wereldhandelsorganisatie krijgt vrouw aan de top

De voormalige Nigeriaanse minister van financiën Ngozi Okonjo-Iweala wordt de nieuwe directeur-generaal van de WTO. Het is voor het eerst dat de wereldhandelsorganisatie een vrouw aan het roer krijgt. Ook is het een primeur dat iemand uit Afrika is gekozen. Okonjo kreeg in oktober al een meerderheid van de stemmen achter zich, maar Donald Trump weigerde haar te steunen. President Joe Biden heeft die blokkade opgeheven. Okonjo is wel wat tegenstand gewend. Ze groeide op tijdens de burgeroorlog in Nigeria en toen ze minister was werd haar moeder gegijzeld en eisten de gijzelaars dat ze opstapte. Dat deed ze niet.

4. CFO van Prorail verder als familyman

Financieel topman Hans van Leeuwen stopt na bijna vijf jaar als CFO bij Prorail. Hij wil meer tijd te hebben voor zijn gezin en de kleinkinderen. Van Leeuwen, pas 55 jaar, wil zijn leven als familyman combineren met ‘maatschappelijk relevant werk’. ‘Ik wil gewoon geen zestig uur per week meer werken’, zegt hij tegen het FD. Wat ook meespeelt in zijn besluit is volgens Van Leeuwen dat hij vier jaar geleden ernstig ziek is geweest. ‘Daar leer je wel van relativeren’.

5. Tony’s Chocolonely niet slaafvrij meer

Een forse tik voor Tony’s Chocolonely, het chocolademerk dat als doel heeft om de cacao-industrie slaafvrij te maken. Tony’s is van de lijst met ethische producenten van de organisatie Slave Free Chocolate gegooid. De Nederlandse chocolademaker werkt samen met de Belgische multinational Barry Callebaut en erkent tegen RTL Nieuws nog steeds cacao te gebruiken die met de hulp van kinderen is vervaardigd. Het besluit komt op een pikant moment: Tony’s Chocolonely heeft klonen van bekende repen van andere fabrikanten zoals Kitkat en Toblerone in de winkel gelegd. Op de wikkels staat dat alle chocola voortaan zou moeten worden gemaakt zonder dat daarbij mensen uitgebuit worden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: Overstappen naar de concurrent? Dat leidt vaak tot gedonder

Etos-directeur Saskia Egas-Reparaz is niet de enige ruzie heeft met haar oude baas vanwege het concurrentiebeding in haar contract. Het is volgens NRC alleen ongebruikelijk dat een topmanager openlijk zegt dat ze niet van plan is een half jaar thuis te gaan zitten. Meestal speelt zo’n gevecht zich binnenskamers af, uit angst voor reputatieschade. Maar bij de miljoenen Nederlandse werknemers die ook een concurrentiebeding hebben, gaat het vaak hard tegen hard. Gedoe daarover leidt tot honderden rechtszaken per jaar. Nog veel vaker komt het tot een schikking. En dan te bedenken dat veel vrachtwagenchauffeurs, zorgmedewerkers of kappers het gevecht met hun voormalige werkgever niet eens aangaan.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: Plan voor Boris-tunnel naar Noord-Ierland

De Britse regering overweegt serieus om Noord-Ierland via een tunnel te verbinden met het Britse vasteland. Er is al een naam voor: Boris’s Burrow, oftewel ‘Boris’ Hol’. Volgens de Volkskrant wilde premier Johnson eigenlijk liever een brug om het Verenigd Koninkrijk met Noord-Ierland te verbinden. Dat blijkt onhaalbaar omdat de Ierse zee te diep is en omdat de brug vaak zou moeten worden gesloten vanwege het onstuimig weer. Een tunnel tussen het Schotse kustplaatsje Stranraer en Larne, de haven net ten noorden van Belfast, zou wel kunnen, De afstand, pakweg 35 kilometer is vergelijkbaar met de lengte van de tunnel tussen Dover en Calais. Door voor een nieuwe constructie te kiezen – een soort drijvende buis die op zijn plaats gehouden wordt door pontons en ankers – zou deze tunnel bovendien miljarden goedkoper zijn.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates