Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Delfts blauw lijdt onder wegblijven toeristen – Waarom Bénédicte Ficq Tata Steel te lijf gaat

En verder in deze nieuwsupdate: Kwart pakketjes komt te laat aan, horeca vraagt het vaakst coronasteun, Tesla Model Y nu ook in Nederland, containerprijzen blijven hoog en gekte op de huizenmarkt duurt voort.

Royal Delft
Je leest nu: Delfts blauw lijdt onder wegblijven toeristen – Waarom Bénédicte Ficq Tata Steel te lijf gaat

1. Delfts blauw lijdt onder wegblijven toeristen

Buitenlandse toeristen bleven het afgelopen half jaar grotendeels weg uit Nederland en dat pakte negatief uit voor de maker van Delfts blauw-porselein. De omzet van de Royal Delft Group daalde met 14 procent naar 2,1 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Vorig jaar werd ook al een stuk minder porselein verkocht, dankzij het uitblijven van toeristen. Er bleef gelukkig wel een nettowinst over van 317.000 euro, tegenover een verlies van 364.000 euro in dezelfde periode vorig jaar. ‘Door de stijgende bezoekersaantallen sinds 5 juni neemt het effect van de coronapandemie op de omzet langzaam af’, zegt topman Henk Schouten tegen Nu.nl. Hij doet geen voorspellingen voor de rest van het jaar.

2. Kwart pakketjes komt te laat aan

Een op de zes pakketjes wordt niet op de afgesproken dag bezorgd en ruim een kwart van de bestellingen komt niet aan op het juiste tijdstip. Dat meldt marktonderzoeker Multiscope op basis van een enquête onder ruim 3.100 Nederlanders. Buitenlandse bezorgdiensten leverden pakketjes het vaakst niet op de afgesproken dag af: bij Bpost, DPD, GLS en UPS gold dat voor 22 procent van de pakketten. PostNL (15 procent) en DHL (13 procent) deden het iets beter. Eigen bezorgdiensten van winkels zoals Albert Heijn en Coolblue bezorgden 95 procent van de bestellingen op de afgesproken dag.

3. Horeca vraagt het vaakst coronasteun

Cafés, restaurants en hotels maakten op grote schaal gebruik van de door de overheid verstrekte coronasteun. Van het Nederlandse bedrijfsleven deed gemiddeld een derde een beroep op deze maatregelen, in de horeca ging het om driekwart. Mede hierdoor steeg het aantal faillissementen en werklozen in deze sector slechts tijdelijk en in beperkte mate. Dat blijkt uit Corona en de horeca, een rapport dat het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceerde. ‘Net als in veel andere landen was de horeca in Nederland veruit de sterkst getroffen bedrijfstak in de coronacrisis van 2020 en 2021’, schrijven de auteurs. Het aantal bedrijven dat een Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) aanvroeg, lag in het tweede kwartaal haast de helft lager dan in de eerste drie maanden van het jaar.

4. Analisten: ‘Containerprijzen blijven hoog’

De tijden van lage containerprijzen zullen de komende jaren niet terugkeren, ondanks dat rederijen massaal nieuwe schepen bestellen. Dat blijkt uit analyses van analisten en recente uitspraken van ceo’s van rederijen. In het verleden leidde een flinke stijging in de orders voor nieuwe schepen vaak tot het inzakken van de transportprijzen. Maar de tijden zijn veranderd, benadrukt analist Simon Heaney van onderzoeksbureau Drewry in het FD. Hoewel de huidige hoge vervoerprijzen in zijn visie niet houdbaar zijn, zal het containervervoer relatief duur blijven, ook na het in de vaart komen van nieuwe schepen in 2023. Een container van China naar Rotterdam vervoeren kost momenteel ongeveer 12.000 dollar, vergeleken met 2.000 dollar ruim een jaar geleden.

5. Tesla Model Y nu ook in Nederland

Tesla heeft de eerste exemplaren van de Model Y in Nederland geleverd aan klanten. In Nederland is de Model Y leverbaar vanaf 65.010 euro. Voor dat bedrag krijg je de zogeheten vierwielaangedreven Long Range-versie, die een opgegeven rijbereik van 505 kilometer heeft. De auto accelereert in vijf seconden naar 100 kilometer per uur en loopt door naar een topsnelheid van 218 kilometer per uur. De Model Y heeft veel uiterlijke overeenkomsten met de Model 3 maar is langer, breder en hoger. Eerder deze week kondigde Tesla de komst van een menselijke robot aan. Gisteren onthulde het bedrijf ook groene stroom te gaan leveren aan consumenten. Niet in in Nederland, maar in Duitsland, zo meldt het Handelsblatt.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read:  Waarom Bénédicte Ficq Tata Steel te lijf gaat

Dat advocate Bénédicte Ficq (63) lef heeft, bleek al in 2016, toen ze namens de Stichting Rookpreventie Jeugd en twee longpatiënten aangifte deed van zware mishandeling tegen vier grote sigarettenfabrikanten. Hard ging ze erin, zeker nadat een wetenschapper haar verteld had dat rokers vanwege minuscule gaatjes in het sigarettenfilter meer nicotine binnenkrijgen dan op de verpakking vermeld staat. Nu opent ze de aanval op Tata Steel, namens de bewoners. Hoe ze dat doet en wat haar overwegingen zijn, lees je in dit portret. ‘Ficq kent een groot rechtvaardigheidsgevoel en kiest niet voor de gemakkelijkste weg’.

7. Zoom-topic: Gekte op huizenmarkt duurt voort

Op de prijsstijging van koopwoningen staat al een tijdje geen rem. In juli waren woningen in Nederland 16,3 procent duurder dan een jaar eerder. Daarmee evenaart deze maand oktober 2000, toen de prijzen procentueel voor het laatst zo hard opliepen. In het tweede kwartaal van 2021 was de gemiddelde verkoopprijs van een bestaande woning 410.000 euro. Volgens makelaarsvereniging NVM wordt 60 procent van alle woningen boven de vraagprijs verkocht. En die opwaartse lijn zet door. ‘Het gaat hard’, reageert Friso de Zeeuw, adviseur gebiedsontwikkeling en emeritus hoogleraar woningmarkt aan TU Delft in het FD. Door de prijsstijgingen zijn aflossingsvrije hypotheken weer populair onder jongeren.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates