Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Oorlogsverleden zit Mitsubishi dwars bij koop Eneco – Ervaren bestuurders moeten Belastingdienst op de rails krijgen

En verder: Anne Jaakke vertrekt als HR-directeur bij Hunkemöller, Corona heeft last van het Coronavirus en energie- en telecombedrijven trekken vaste klanten leeg.

Wikimedia
Je leest nu: Oorlogsverleden zit Mitsubishi dwars bij koop Eneco – Ervaren bestuurders moeten Belastingdienst op de rails krijgen

1. Oorlogsverleden zit Mitsubishi dwars bij koop Eneco

Een onverwachte hobbel in de overname van Eneco door Mitsubishi Corporation. De gemeenten die Eneco in handen hebben willen dat het Japanse bedrijf in gesprek gaat met Nederlanders die in de oorlog dwangarbeid voor (juridische voorgangers van) de onderneming hebben verricht. Eneco heeft de beoogde overnemende partij gevraagd in contact te treden met slachtoffers en vertegenwoordigers. Of er om excuses of compensatie is gevraagd wil Eneco niet aangeven. Gemeenten moeten binnenkort stemmen over de verkoop. De zaak kwam aan het rollen nadat de stichting Japanse Ereschulden had ingesproken op raadsvergaderingen in Rotterdam en Den Haag. Mitsubishi gaat niet in op vragen van Trouw.

2. Directeur GVB en topambtenaar moeten problemen bij Belastingdienst oplossen

D66 zet twee zwaargewichten in om de malaise bij de Belastingdienst tot een halt te roepen. Bronnen dichtbij het kabinet melden dat Menno Snel wordt opgevolgd door Alexandra van Huffelen en Hans Vijlbrief. Minister Hoekstra besloot dat de Belastingdienst zou worden opgeknipt om alle problemen goed aan te kunnen pakken. Van Huffelen, momenteel directeur bij het Gemeentelijk Vervoersbedrijf in Amsterdam, wordt verantwoordelijk voor Toeslagen en Douane. Zij is de eerste vrouwelijke bewindspersoon op Financien. Vijlbrief was onlangs herbenoemd als voorzitter van de Eurogroep Werkgroep, die de vergaderingen van de ministers van financiën in de eurozone voorbereid. Eerder was hij Thesaurier-Generaal op het ministerie van Financiën.

3. HR-directeur Anne Jaakke vertrekt bij Hunkemöller

Na 5,5 jaar vertrekt Anne Jaakke als Chief Human Resources Officer bij Hunkemöller. Dat meldt zij op haar LinkedIn-pagina. Volgens Jaakke is het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ze stapt naar eigen zeggen uit haar comfortzone door een nieuw bedrijf te starten. Voordat Jaakke aan de slag ging bij de lingerieretailer was ze werkzaam voor een Australische fitnessketen. In 2016 werd zij uitgeroepen tot CHRO of the Year door vakblad CHRO Magazine.

4. CEO’s praten in Davos over afscheid aandeelhouderskapitalisme

Op het World Economic Forum in Davos is uitvoerig gesproken over de rol die grote bedrijven moeten spelen in het oplossen van maatschappelijke problemen. Beursfondsen zouden zich niet alleen op aandeelhouders (shareholder capitalism), maar op alle belanghebbenden (stakeholders capitalism) moeten richten. Geen volledig nieuw verhaal, weet ook ING CEO Ralph Hamers. ‘Ik denk dat dat voor Amerikanen een grotere draai is dan voor Europeanen’. Philips-bestuursvoorzitter Frans van Houten denkt eveneens dat dit voor Nederlandse bedrijven niet zo’n nieuw inzicht is. Toch, zo schrijft De Telegraaf, kun je vraagtekens bij deze opvatting zetten als je kijkt naar de affaire rondom de dividendbelasting. Feike Sijbesma, vertrekkend CEO bij DSM, wijst erop dat het aandeelhouderskapitalisme in de jaren tachtig en negentig ook in Nederland populair was. ‘Een hele generatie ceo’s is opgegroeid met dat denken.’

5. Mexicaans zomerbiertje heeft last van Coronavirus

Het coronavirus heeft in Azië zeker 80 levens gekost. Maar het bekendste slachtoffer is volgens merkdeskundigen AB InBev. De bierbrouwer is namelijk eigenaar van het Mexicaanse biertje Corona. Merkdeskundige Paul Moers stelt dat het biertje een ‘uitstekend imago’ heeft. “Maar hun merk wordt nu geassocieerd met dit virus” en dat gaat toch “tussen de oren van klanten” zitten. “Botte pech”, oordeelt hij. Of er nu daadwerkelijk minder limoentjes door doorzichtige flessenhalsjes worden geduwd is onduidelijk. AB InBev laat RTL Z weten de gevolgen nog niet in te kunnen schatten.

6. Olaf Sleijpen in directie DNB

Econoom Olaf Sleijpen neemt zitting in de directie van De Nederlandsche Bank. Hij is door minister Wopke Hoekstra van Financiën voorgedragen voor de portefeuille Monetaire Zaken. Hij vervangt Job Swank die wegens een hersenbloeding voor langere tijd is uitgeschakeld. Sleijpen is momenteel bij DNB als divisiedirecteur verantwoordelijk voor het toezicht op verzekeraars. Daarnaast is hij hoogleraar Europees economisch beleid aan de Universiteit Maastricht. Wegens zijn deskundigheid en ervaring wordt een uitzondering op de Balkenende-norm gemaakt, maar onduidelijk is hoeveel Sleijpen precies zal verdienen.

7. Must read: Telecom- en energiebedrijven trekken trouwe klanten leeg

Bedrijven als KPN en Essent verdienen fors aan hun trouwste klanten. Dat blijkt uit onderzoek dat Pricewise en Independer hebben gedaan op verzoek van Algemeen Dagblad. Grote groepen klanten maken geen gebruik van de overstapmogelijkheden en bijbehorende kortingen die mogelijk zijn gemaakt door de liberaliseringen rond de eeuwwisselingen. Met name ouderen, mensen met een laag inkomen en laagopgeleiden zouden honderden euro’s per jaar laten liggen. De Consumentenbond noemt het ‘bizar’ dat bedrijven stevige rekeningen sturen voor simpele diensten. ‘In dat licht is het zeker interessant om te kijken naar dat Britse onderzoek waarbij bedrijven verplicht zijn hun klanten te informeren en of dat iets is voor de ACM.’ Essent laat weten dat het niet haar verantwoordelijkheid is ‘om klanten te wijzen op overstapmogelijkheden.’

8. Koffieautomaat: Nieuwsbriefvriendjes blijken soms echt te bestaan

Het is belangrijk om je klanten persoonlijk te benaderen. Ook bij iets massaals als een nieuwsbrief. Daarom hebben we Francesca van LinkedIn, Dirk en Sharon van Blendle en Anne van Zalando. RTL Z vroeg zich af: bestaan deze mensen eigenlijk wel? Het antwoord: soms wel, soms niet. Iris van Van der Valk Hotels lijkt niet te bestaan, Dennis van Kwikfit en het duo van Blendle wel. Persoonlijke namen kunnen voor iets meer kliks zorgen. ‘Maar je hebt wel kans dan mensen zich opgelicht voelen, als ze erachter komen dat de naam van een afzender niet echt is. Dat geeft ook hun vertrouwen een knauw’, zegt onderzoeker Ronald Voorn.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van vrijdag. 


Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws en het beste van management en leiderschap in de vorm van artikelen, analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief