Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Boskalis klaart de klus, Suezkanaal weer open – Brexit kost bedrijven 40 procent omzet

En verder: Frans bedrijf krijgt miljoenenboete vanwege dodelijke dieetpil, klant moet Unilever helpen om CO2-uitstoot naar beneden te krijgen en Belgische bedrijven krijgen gratis sneltests.

Je leest nu: Boskalis klaart de klus, Suezkanaal weer open – Brexit kost bedrijven 40 procent omzet

1. Boskalis lost file in Suezkanaal op

Het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal is weer hervat, na een blokkade van zes dagen. Een bergingsteam van Boskalis is erin geslaagd het vastgelopen containerschip Ever Given weer vlot te trekken. Het gestrande schip zorgde voor een file van honderden schepen aan beide ingangen van het kanaal. Volgens NU.nl duurt het nog maanden voor de logistiek in de scheepvaart weer normaal is. Boskalis-topman Peter Berdowski wil de reddingsoperatie in het FD geen goeie reclame noemen. ‘Die hebben we niet nodig’, zegt hij. ‘We voelden een verantwoordelijkheid om dit op te lossen omdat het een serieuze bedreiging voor de wereldhandel was.’ Om er nuchter aan toe te voegen: ‘Morgen gaan we door naar de volgende klus’.

2. Rotterdamse haven maakt zich op voor chaos

Nu de schepen weer door het Suezkanaal kunnen varen, zetten zestig schepen binnenkort koers naar Rotterdam. Daar wordt gevreesd voor een containerinfarct, omdat de sector al op volle capaciteit draait om de achterstanden die ontstaan zijn door de coronacrisis weg te werken. Bovendien dreigt er een staking bij een deel van het havenpersoneel. De angst is dat containers maanden onverwerkt in de haven blijven staan of in andere havens moeten worden gelost. Het belooft een enorme logistieke puzzel te worden, zeggen experts in het FD. Niet alleen bij de terminals zelf. Alle geloste containers moeten ook nog vervoerd worden naar het achterland.

3. Minder omzet en meer bureaucratie door brexit

Tweederde van de Nederlandse en Britse bedrijven meldt meer problemen sinds de brexit. Ze hebben vooral last van de toegenomen bureaucratie, de hogere kosten en de vertragingen bij het verzenden. Dat laatste is vooral een probleem bij verse producten, blijkt uit een onderzoek van de Nederland-Britse Kamer van Koophandel (NBCC). De brexit heeft ook geleid tot een forse daling van de omzet: 40 procent van de ondervraagde zegt minder omzet te draaien dan voorheen. In het programma Nieuwsuur zei de NBCC dat een deel van problemen structureel is.

4. Groene sterren van Michelin meteen omstreden

Acht Nederlandse restaurants hebben een groene Michelinster gekregen voor duurzame gastronomie. Het is voor het eerst dat de onderscheiding in Nederland wordt uitgereikt, maar er is meteen al kritiek op omdat de criteria vaag zijn. Directeur Gwendall Poullennec verwerpt de suggestie van greenwashing. In de Volkskrant zegt hij dat er meerdere wegen naar duurzaamheid zijn. ‘Elk restaurant moet zijn eigen pad vinden’. Restaurants als De Librije, Bolenius en One hadden al een of meerdere ‘gewone’ Michelinsterren, nu kregen ze er nog een groene bij.

5. Miljoenenboete voor Frans bedrijf vanwege dodelijke dieetpil

Het Franse farmaciebedrijf Servier is veroordeeld voor misleiding en dood door schuld. Het bedrijf moet, zo meldt onder andere de NOS, een boete van 2,7 miljoen euro betalen, plus nog eens zeker 158 miljoen euro aan schadevergoedingen. Servier verkocht decennialang het diabetesmiddel Mediator, dat vaak werd voorgeschreven als eetlustremmer voor mensen met overgewicht. Het leidde onder meer tot hartproblemen, waardoor honderden mensen overleden. De farmaceut hield jarenlang vol dat het niets wist van die problemen, maar gaf later toe dat de bijwerkingen bekend waren. Een van de voormalige CEO’s kreeg vier jaar voorwaardelijk.

Tekst

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: Klant moet helpen om uitstoot van Unilever omlaag te krijgen

Ga korter onder de douche, doe de was op lagere temperaturen en zet de kraan uit als je je tanden poetst. Met dat soort boodschappen proberen concerns als Unilever, Colgate-Palmolive en l’Oréal hun CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. Ze hebben de hulp van de consument nodig, schrijft The Wall Street Journal, anders halen ze hun duurzame doelstellingen niet. Bij Unilever is de klant al wassend en poetsend met bijvoorbeeld Dove en Ariel voor meer dan 60 procent verantwoordelijk voor de uitstoot van het bedrijf. Dat moet naar beneden, want alleen met het aanpakken van de ecologische voetafdruk in de fabrieken redt Unilever het niet.

7. Zoom-topic: Belgische bedrijven krijgen gratis sneltests

In België krijgen bedrijven die hun werknemers niet thuis kunnen laten werken gratis sneltests van de overheid. Ze kunnen er tot 1 mei per werknemer acht bestellen. De Belgische federale overheid hoopt met de maatregel de oplopende coronacijfers weer naar beneden te buigen. Het is de bedoeling dat bedrijfsartsen de tests gaan afnemen. Die geven binnen een kwartier aan of iemand is besmet. Het aanbod geldt zolang de voorraad strekt.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-update