Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe Blokker en Hema overleefden – Waarom multinationals Nederland verlaten

En verder in deze nieuwsupdate: Meer collectieve schadeclaims in Nederland, werktraject met 50-plussers in Eindhoven groot succes en overheid doet te weinig aan tekort technici.

blokker
Je leest nu: Hoe Blokker en Hema overleefden – Waarom multinationals Nederland verlaten

1. Hoe Blokker en Hema overleefden

Enkele jaren geleden stonden Blokker en Hema op het randje van faillissement, nu lijken de twee oer-Hollandse retailmerken weer te floreren. Beide ketens hebben afgerekend met een erfenis uit het verleden. Ze durven te kiezen voor een heldere strategie, schrijft De Telegraaf na een rondgang langs deskundigen.

Onder de nieuwe Hema-directeur Saskia Egas Reparaz staan de winkels weer op één. Ze investeerde flink in de filialen en haalde de bezem door het assortiment. Duurzaam design is het toverwoord voor Hema. Blokker-eigenaar Michiel Witteveen zette in op huishoudelijke producten van goede kwaliteit voor niet te veel geld, het segment waar de winkelketen vanouds sterk in was. En hij innoveert met eigen koffiecups en een Sodastream-kloon.

Lees ook: Deze 5 startups breken de retailmarkt razendsnel open 

2. Waarom multinationals Nederland verlaten

Na Unilever en Shell vertrekt ook DSM uit Nederland. Fiscalisten zijn niet verrast, zeggen ze tegen NRC. Het Nederlandse vestigingsklimaat voor grote bedrijven is de laatste decennia verslechterd. Onder druk van de EU en OESO zijn fiscale regelingen steeds meer gelijkgetrokken. Het VK (Unilever, Shell) en Zwitserland (DSM) kunnen zich daar deels aan onttrekken. Ook kunnen die landen bedrijven lokken met innovatiesubsidies.

Meer multinationals zullen Nederland waarschijnlijk verlaten, denken de fiscalisten. Philips is mogelijk de volgende. Het gezondheidsbedrijf haalt een steeds groter deel van zijn omzet uit de Verenigde Staten. Een verhuizing ligt daarom voor de hand.

3. Dreigt Nederland een Amerikaanse claimcultuur te krijgen?

Apple, Google, Airbnb, TikTok, de NS en Airbus. Zomaar enkele grote namen die de afgelopen jaren een massaclaim aan hun broek kregen in Nederland. De mogelijkheden hiertoe zijn in 2020 aanzienlijk vergroot door een wetswijziging. Een groep gedupeerden kan sindsdien collectief een schadevergoeding eisen.

Moeten bedrijven in Nederland vrezen voor een claimcultuur à la de Verenigde Staten? Juridische experts vinden dat te ver gaan, zeggen ze tegen de Volkskrant. De lat om een collectieve schadeclaim in te dienen, ligt behoorlijk hoog. Maar ze signaleren wel een toename van het aantal massaclaims gefinancierd door externe geldschieters. Zo begon internetondernemer Alexander Klöpping een zaak tegen Apple en Google, met financiële steun van de Amerikaanse Fortress-groep.

4. Werktraject met 50-plussers in Eindhoven groot succes

Starre ouderen die niet digitaal vaardig zijn. Dat beeld hebben werkgevers vaak van 50-plussers die op zoek zijn naar een baan. In Eindhoven kantelt dat beeld langzaam dankzij een buddytraject, schrijft NRC. Daarbij wordt een werkzoekende oudere gekoppeld aan een regionale werkgever. Die coacht, geeft tips voor solliciteren en regelt meeloopdagen.

Buddy Werkt is een succes. Twee jaar na de start heeft 67 procent van de deelnemers werk gevonden. Werknemers boven de vijftig hebben veel ervaring en zijn daardoor multi-inzetbaar. En ze zijn flexibel: kinderen ophalen van de opvang hoeven ze bijvoorbeeld niet.

Lees ook: Zo wordt jouw oudere medewerker een IT-expert 

5. Overheid doet te weinig aan tekort technici

Er is een schreeuwend tekort aan technici en de overheid doet daar te weinig aan. Dat vindt een ruime meerderheid van ruim duizend hr-beslissers binnen technische organisaties, blijkt uit de Techbarometer 2020. Hoofdoorzaak voor het gebrek is volgens hen dat te weinig jongeren kiezen voor een technische opleiding. De overheid zou vooral moeten inzetten op het promoten van techniek (47 procent), omscholingstrajecten met baangarantie (41 procent) en een betere samenwerking met brancheorganisaties (40 procent).

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Negen containerbedrijven regeren de wereldzeeën

Containervervoer is in minder dan een decennium een oligopolie geworden. Negen rederijen in drie allianties hebben bijna de gehele markt in handen, schrijf De Correspondent. En zij zetten de boel naar hun hand. Doordat schepen steeds groter worden, zijn havens genoodzaakt miljarden om te investeren in hun faciliteiten – vaak met publiek geld. De oplossing is containervervoer zien als publieke dienst, zoals de telecomsector, en de sector reguleren. Maar dat vereist politieke wil.

7. Bij de koffieautomaat: leestips van Bill Gates

Elk jaar is het vaste prik: filantroop, single miljardair en voormalig Microsoft-icoon Bill Gates deelt zijn boekentips voor de zomer. Het is bepaald geen lichte kost. Dit jaar raadt Gates bijvoorbeeld een roman over de klimaatcrisis aan, en een boek over politieke polarisatie in de VS. Een opvallende leestip is een sciencefictionverhaal over een wereld waarin vrouwen dankzij een superpower het dominante geslacht worden. Check de vijf boekentips van Gates.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates