Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Albert Heijn vindt zichzelf foodtechbedrijf – Nissan eist 80 miljoen van oud-topman

En verder: Tata Steel Nederland mogelijk in Zweedse handen, Alliantie-directeur Maud Hoezen overleden en zo vergaloppeerde ING zich met fintech.

Ze vernieuwde de traditionele slijterijketen Gall & Gall tot een eigentijdse drankenspeciaalzaak. Nu moet Albert Heijn er voorzichtig aan ook aan geloven, want commercieel directeur Marit van Egmond (1973) zet ook daar de verjonging in. 1. Wees proactief ‘Als persoon ben ik nieuwsgierig van aard en vind ik het fijn om vooral naar voren te kijken. Als 25-jarige managementtrainee ben ik voor Ahold naar Shanghai vertrokken. De supermarktbusiness was daar nog volop in ontwikkeling. Voor mij dus een fase van puur pionieren, wat ik erg leuk vond. Daar heb ik ervaren dat verandering de enige vooruitgang is. Door een combinatie van een heldere visie, enthousiasme en daadkracht weet ik vernieuwingen te realiseren. Gewoon beginnen, gewoon doen past écht bij mij. Het bruist in mijn hoofd continu van de ideeën. Het is dan ook vooral een uitdaging om dat te doseren.’ 2. Begin met het einde voor ogen ‘Bij elke baan is het belangrijk om helder te hebben wat je wilt bereiken. Voor mij is het cruciaal dat een visie of plan eenvoudig uit te leggen is en voor iedereen in de organisatie te begrijpen is. Dan kun je je mensen – binnen deze kaders – ook de ruimte geven. Bij Gall & Gall wilden we graag een jongere doelgroep aanspreken – 25+. Het hele bedrijf is daarom omgevormd tot een eigentijdse drankenspeciaalzaak met een nieuwe uitstraling, nieuwe marketingcampagne en webwinkel. De medewerkerstrainingen waren hierbij cruciaal. Toen ik drie jaar geleden begon aan mijn huidige baan, zag ik dat Albert Heijn een soort retailministerie was geworden, te stroperig en te veel bezig met de interne processen. Ik heb daarom de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie willen leggen en het ondernemerschap en vakmanschap in de commerciële rollen teruggebracht. Met een sterke focus op vernieuwing van het assortiment en snellere processen.’ 3. Belangrijke zaken eerst ‘Op een directeurspost in de retail is dit principe cruciaal. Dagelijks krijg ik veel verschillende onderwerpen op mijn bordje, variërend van het nieuwe kerstassortiment en investeringen in onze koffiefabriek tot de samenwerking met zusterbedrijf Delhaize en de footprint van onze verpakkingen. Retail stopt nooit. Ook privé kijk ik met retailogen naar de wereld, gewoon winkelen is er niet meer bij [lacht]. De crux is: snel besluiten wat belangrijk is en wat mijn team het beste kan oppakken. En onderscheid maken tussen belangrijk en urgent; daar helpt dat heldere plan natuurlijk ook weer bij.’ Lees het volledige interview in MT magazine. Bestel hier een proefabonnement of koop een los nummer. 
Foto: Mark Horn

1. Albert Heijn: wij zijn foodtechbedrijf

Het is hip om een techbedrijf te zijn. Zo roept ING al jaren dat het geen bank is, maar een techbedrijf. Albert Heijn is inmiddels ook voor de trend gevallen. CEO Marit van Egmond laat in een interview met de Volkskrant weten dat de grootgrutter tegenwoordig een foodtechbedrijf is. Ze stelt bij haar aantreden anderhalf jaar geleden fors te hebben ingezet op technologie. Het meest tastbare voorbeeld is de toename van zelfscankassa’s. Volgens Van Egmond zal de caissière op termijn uit het winkelbeeld verdwijnen, maar hoeven consumenten waarschijnlijk ook niet zelf hun boodschappen te scannen. Ze gaat ook in op de gevolgen van de coronacrisis (vruchten rijk aan vitamine C zijn populair) en de motivatie achter het besluit om een managementlaag weg te snijden. ‘Zodat we kortere lijnen hebben en sneller kunnen inspringen op wat de klant van ons verwacht.’

2. Nissan wil 80 miljoen van oud-topman

Nissan heeft bij de Japanse rechter een schadevergoeding van 10 miljard yen (80,5 miljoen euro) geëist van de voortvluchtige topman Carlos Ghosn. De autofabrikant wil de gevallen topman aansprakelijk stellen voor ‘de schade en financiële verliezen die het bedrijf heeft geleden als gevolg van zijn wangedrag.’ Ghosn zou onder meer geld hebben verduisterd, zijn zus een gefingeerde adviesopdracht hebben verstrekt en geld hebben uitgegeven aan appartementen in Beiroet en Rio de Janeiro. De oud-bestuurder stelt dat de rechtszaak ‘een uitbreiding van het uiterst onredelijke interne onderzoek met sinistere bedoelingen door een deel van het topmanagement van Nissan’ is.

3. Zweden azen op Tata Steel

De geruchten deden al enige tijd de ronde, maar het Zweedse staalbedrijf SSAB heeft nu bevestigd dat het interesse heeft in een overname van Tata Steel Nederland. De Europese tak van Tata Steel wil de Nederlandse en Britse divisie ontvlechten. De Zweden zouden geen interesse hebben in het verlieslatende Britse deel. Onduidelijk is welk bedrag de Scandinaviërs voor de voormalige Hoogovens willen neertellen. Minister Wiebes heeft zich positief uitgelaten over de Zweedse toenadering. ‘De bedrijven zijn complementair en hebben grote ambities voor verduurzaming.’ Ook vakbond FNV is goedgeluimd. Volgens hen staat SSAB bekend als een ‘gezond en innovatief’ bedrijf.

4. Alliantie-directeur Maud Hoezen overleden

Maud Hoezen, financieel directeur bij woningcorporatie De Alliantie, is vorige week op 43-jarige leeftijd overleden. Ze was al geruime tijd ziek en gaf tijdens haar ziekte nog geboorte aan haar tweede kind. Hoezen werd in 2015 opgenomen in de Goudhaantjes-lijst met talentvolle bestuurders onder de 45. Oud-werkgever Mitros omschrijft haar in een in memoriam als een ‘deskundige, creatieve en intelligente bestuurder’.

5. Nederlandse topman beleeft spannende tijden bij AstraZeneca

Ruud Dobber werkt al bijna een kwart eeuw bij (rechtsvoorgangers van) farmaceut AstraZeneca, maar de immunoloog beleeft uitzonderlijke tijden. Het RvB-lid vertelt in Algemeen Dagblad dat hij in de coronastorm doorlopend in contact staat met Amerikaanse politici en hun adviseurs. ‘Ik kan alleen maar zeggen dat we tot nu toe heel goed samenwerken met de Amerikaanse overheid. De snelheid waarmee ze handelen en de steun die we krijgen zijn indrukwekkend. Ik heb daar geen klachten over.’ AstraZeneca werkt aan het zogeheten ‘Oxford-vaccin’ waar Nederland, samen met Frankrijk, Duitsland en Italië, 300 stuks van heeft besteld. Dobber geeft aan voor het eind van het jaar de resultaten van fase 3-studies te verwachten.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Must read: Zo vergaloppeerde ING zich met fintech

Het Financieele Dagblad publiceert een reconstructie van de overname van fintechbedrijf Payvision door ING. De grootbank moest bijna 200 miljoen afschrijven op de fintechbelofte en werd in verlegenheid gebracht door de porno- en gokklanten van het bedrijf. Eigenaar Rudolf Booker zou al lang met Payvision hebben lopen leuren, maar alleen Rocket Internet bood ver onder de vraagprijs. ‘Er is niets aan deze overname dat logisch is’, aldus een investeringsadviseur van een grote bank. Niet alleen zou Payvision dubieuze klanten hebben en al jaren op de radar staan bij buitenlandse banken wegens het opknippen van transacties, ook werd er door Booker weinig moeite gedaan voor de integratie van de twee bedrijven. ‘Toen we een keer samen aan tafel zaten, zei hij niet veel. Hij was op zijn iPad naar Ferrari’s aan het swipen‘, aldus een ingewijde.

7. Koffieautomaat: Medewerker moet brommen na oplichting pensioenfonds

Een 39-jarige medewerker van een horecapensioenfonds stal 75.000 euro uit de kas. Dit levert hem een celstraf van 10 maanden en een boete van 130.000 euro op. De man vervalste aanvraagformulieren en gebruikte fictieve adressen. Hij schakelde familie en vrienden in om via hun bankrekeningen het geld te krijgen. Een medeverdachte bekende dat hij een deel van het geld mocht houden. Het pensioenfonds wil niet alleen de 75.000 euro terug, maar ook de 100.000 euro die het aan bedrijfsrecherchekosten maakte.