Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Air France-KLM wil van overheidslening af – Leveringsproblemen blijven tot in 2023

En verder in deze nieuwsupdate: familiebedrijven maken zich zorgen over uitvoer regeerakkoord, Trump en zijn kinderen moeten getuigen in onderzoek naar familiebedrijf en 100 miljoen dollar beloning voor Apple-topman valt slecht.

vliegtuig klm schiphol
Getty Images
Je leest nu: Air France-KLM wil van overheidslening af – Leveringsproblemen blijven tot in 2023

1. Air France-KLM wil ‘zo snel mogelijk’ van overheidsleningen af

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM leed in 2021 weer een miljardenverlies: 3,3 miljard euro op een omzet van 14,3 miljard. Maar op overheidssteun zit het bedrijf niet langer te wachten, zo liet topman Ben Smith donderdag weten tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Hij wil ‘zo snel mogelijk’ af van de overheidsleningen die het bedrijf door de coronacrisis hielpen. De financiële verplichtingen en de strenge voorwaarden aan de steun beperken Air France-KLM volgens Smith steeds meer in de bedrijfsvoering.

Air France-KLM deed het vorig jaar beter dan analisten voorspelden. Met name in de tweede helft van het jaar werden de resultaten voor de luchtvaartmaatschappij beter. In het eerste halfjaar haalde het bedrijf een omzet van 4,9 miljard euro. In de tweede helft 9,4 miljard. De jaaromzet van 14,3 miljard was 29 procent hoger dan in 2020 en ongeveer de helft van 2019. KLM-ceo Pieter Elbers reageerde bij de presentatie ook op zijn aangekondigde vertrek. Zeker is dat hij bij KLM vertrekt, maar wat hij wel gaat doen ‘daar ga ik nog even over nadenken’, zo zei hij tegen NU.nl.

Lees ook: Pieter Elbers (ceo KLM), een eigenwijze captain die vasthoudt aan zijn missie

2. Leveringsproblemen kunnen nog tot in 2023 aanhouden volgens IMF

De Europese economie heeft mogelijk tot in 2023 te maken met leveringsproblemen van onderdelen en materialen. Dat zegt het Internationaal Monetair Fonds (IMF). De economische groei had zonder de problemen zo’n twee procentpunt hoger uit kunnen vallen. De problemen komen onder andere door fabrieken die door de pandemie gesloten zijn en tekorten aan arbeidskrachten. Het IMF roept op knelpunten in de leveringsketen zo veel mogelijk aan te pakken. Bijvoorbeeld door openingsuren in havens te verruimen, vergunningen die nodig zijn voor transport- en logistieke werkzaamheden te versnellen en meer immigratie om het tekort aan arbeidskrachten aan te pakken.

3. Familiebedrijven maken zich zorgen over uitvoer regeerakkoord

Ruim een derde van de familiebedrijven overweegt snel de eigendom van het bedrijf over te dragen nu er nog gebruikt kan worden gemaakt van de huidige bedrijfsopvolgingsregelingen (BOR). Dat blijkt uit de resultaten van het RSM-Nyenrode Familiebedrijven-onderzoekspanel. Reden is de onzekerheid over eventuele aanpassingen in de regeling. Het nieuwe kabinet wil de bedrijfsopvolging eenvoudiger en eerlijker maken en ook oneigenlijk gebruik van de regeling tegengaan. 92 procent van de respondenten vindt dat een goede zaak, maar slechts 18 procent denkt dat het kabinet daadwerkelijk zal handelen in het belang van familiebedrijven. Als er geen gebruik gemaakt kan worden van de huidige BOR, zegt 44 procent het bedrijf eerder te verkopen aan externen.

4. Nederland in trek bij buitenlandse bedrijven

Nederland was in 2021 behoorlijk in trek bij buitenlandse bedrijven als vestigingsplaats. 423 bedrijven vestigden of breidden uit naar Nederland, terwijl het een jaar eerder nog om 305 bedrijven ging. Dat blijkt uit een overzicht dat Invest in Holland en de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. 98 bedrijven kwamen naar Nederland vanwege Brexit. Minister van Economische Zaken Micky Adriaansens zegt dat de NFIA zich sinds 2020 meer richt op het aantrekken van ‘kwalitatief hoogwaardige activiteiten rond innovatie, digitalisering en verduurzaming’. Zij zegt blij te zijn ‘dat we hiervan in de jaarcijfers de eerste resultaten terugzien’.

5. Trump en zijn kinderen moeten getuigen in onderzoek naar familiebedrijf

Donald Trump, zijn zoon Donald Trump jr. en dochter Ivanka Trump moeten onder ede vragen beantwoorden in het onderzoek naar het familiebedrijf, The Trump Organization. Dat heeft een rechtbank van de staat New York besloten. De New Yorkse procureur-generaal Letitia James beschuldigt het vastgoedbedrijf van ‘frauduleuze en misleidende’ praktijken. Zo zou de waarde van vastgoed overdreven zijn, waardoor bijvoorbeeld meer geld geleend kon worden. De familie Trump moet zich binnen drie weken melden voor de ondervraging. Trump gaat naar verwachting in beroep tegen de beslissing en noemde het onderzoek eerder ‘een heksenjacht’ en politiek gemotiveerd.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Air France-KLM klampt zich vast aan het oude normaal in de luchtvaart. Maar is dat nog wel van deze tijd?

Alles komt goed met Air France-KLM als het bedrijf weer volop mag vliegen, zegt topman Ben Smith. Maar hoe houdbaar is dat oude bedrijfsmodel met overstapnetwerken en veel zakelijke vluchten nog? De Volkskrant zet het uiteen in een analyse. Concurrentie door prijsvechters en minder zakelijke reizigers zullen negatief uitpakken voor de luchtvaartmaatschappij: ‘Een daling van zeker 20 procent is niet ondenkbaar en mogelijk zelfs een voorzichtige inschatting’, constateert luchtvaartonderzoeker Rogier Lieshout. Jasper Lukkezen en Robert Kleinknecht roepen in Economische Statistische Berichte (ESB) op tot een fundamentele discussie over de rol van de overheid: ‘In plaats van een steeds grotere rol te spelen in het bedrijf kan de Nederlandse staat zich daarom beter hard maken voor het afbouwen van de staatssteun in Europa.’

7. Zoom-topic: 100 miljoen dollar beloning voor Apple-topman valt slecht

Hij spreekt zich geregeld uit tegen de groeiende kloof tussen arm en rijk, maar zelf kreeg Apple-topman Tim Cook over het afgelopen jaar een beloning van bijna 99 miljoen dollar. Institutional Shareholder Services (ISS), een bureau dat grote beleggers advies geeft, vindt dit bedrag veel te hoog en tekent protest aan. In 2015 adviseerde het bureau zijn klanten voor het laatst om tegen het inkomen te stemmen. En waar die 99 miljoen dollar uit bestaat? Slechts drie miljoen is salaris, aangevuld met een bonus van 12 miljoen en een aandelenpakket ter waarde van 82 miljoen. Verder krijgt Cook een vergoeding voor beveiliging en het gebruik van privévliegtuigen. Apple-beleggers kunnen tijdens een aandeelhoudersvergadering op 4 maart stemmen over het beloningsbeleid.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates