Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Moneyou stopt in België en Oostenrijk – Kwartaalomzet Apple stijgt

En verder: Nieuw talent bij Picnic, geen shampooflesjes meer in Holiday Inn en rouw bespreekbaar maken op de werkvloer.

1. ABN-dochter Moneyou stopt in België en Oostenrijk

De operatie van ABN-dochter Moneyou in België is verkocht aan Keytrade Bank (marktleider voor online bankieren in België), nadat de online bank zich eerder dit jaar al uit Oostenrijk had teruggetrokken. Dat is een flinke ommezwaai van de ambitieuze plannen om Europa te veroverenvan twee jaar terug. Daarmee zouden er honderdduizenden nieuwe rekeninghouders in de boeken van moederbedrijf ABN Amro moeten komen, die daarom in 2017 een flinke kapitaalinjectie gaf. De bank geeft de lage rente de schuld van de mislukte plannen. Moneyou, dat nu alleen nog in Nederland en Duitsland actief is, richt zich voornamelijk op spaarders. Maar geld op een spaarrekening levert nog maar heel weinig op en is niet aantrekkelijk. Om ook hypotheken en betaalrekeningen aan te bieden, zou te veel investeringen van ABN Amro eisen, laat een woordvoerder weten aan het Financieel Dagblad.

2. Apple verdient meer geld, ondanks dalende iPhone-omzet

In het tweede kwartaal steeg de omzet van Apple met 1 procent tot 53,8 miljard dollar, ondanks de dalende iPhone-omzet: die was 25,99 miljard dollar in het tweede kwartaal. Dat betekent niet per se dat er minder iPhones verkocht werden, want Apple maakt dat aantal niet meer bekend. Apple zag de omzet stijgen in andere gebieden: aan diensten (Apple Music of iCloud, bijvoorbeeld) verdiende het dit kwartaal 11,46 miljard (tegen 10,17 miljard vorig jaar). Ook de omzetten van wearables, Homepods en accessoires (5,52 miljard), Mac-computers (5,82 miljard) en iPads (5,02 miljard) stegen. Verder is Apple optimistisch over het lopende kwartaal: het verwacht 61 tot 64 miljard om te zetten.

3. Picnic krijgt nieuwe directeur technologie

De ‘java-kampioen’ en voormalig software-architect bij Luminis Sander Mak gaat per 1 september aan de slag als directeur technologie bij online supermarkt Picnic. Het worden spannende tijden, want Picnic is flink veel nieuw talent aan. Hoe is Mak van plan om te gaan met een groeiend team? ‘De organisatie van software-teams is nauw verbonden aan het soort software dat ze leveren. Daar moet je je bewust van zijn. En je moet je communicatie volgens die lijnen opzetten.’

4. Geen shampooflesjes meer in Holiday Inn

Het moederbedrijf van Holiday Inn, InterContinental Hotels Group, stopt met het aanbieden van de kleine flesjes shampoo en douchegel. Daarmee wil het bedrijf het plastiggebruik drastisch terugbrengen. Er worden jaarlijks zo’n 200 miljoen flesjes verspreid over de bijna 843.000 kamers in 5600 hotels wereldwijd. In een derde van de hotels worden nu al grotere verpakkingen aangeboden. In 2021 moeten de kleine flesjes uit alle hotels verdwenen zijn. De hotelgroep heeft ook het voornemen tegen het einde van dit jaar plastic rietjes uit alle hotels te verbannen.

5. Facebook waarschuwt investeerders voor mogelijk falen libra-project

Het is niet dat Facebook niet meer gelooft in de cryptomunt, maar als beursgenoteerd bedrijf moet het mogelijke risico’s voor investeerders melden aan beurswaakhond SEC. Facebook kan door de vele vragen die leven bij toezichtsorganen en centrale banken wereldwijd niet garanderen dat Libra volgens plan in 2020 gelanceerd wordt – of dat Libra überhaupt werkelijkheid zal worden. Mogelijke wet- en regelgeving zou vertragend kunnen werken. Daarnaast wijst Facebook erop dat het onzeker is dat de markt Libra zal omarmen als betaalmiddel.

6. Must read: Waarom rouw en sterfte bespreekbaar moet worden op de werkvloer

Bij Google krijgt de partner van een overleden werknemer gedurende 10 jaar 50 procent van diens salaris. Daarbovenop komt een bedrag per schoolgaand kind. De uitkering wordt ongeacht de functie van de overleden werknemer verstrekt. Dit beleid werd ingesteld door Laszlo Bock, voormalig HR-hoofd bij de internetreus. ‘It speaks to your values, it speaks to your compassion‘, zegt hij tegen Harvard Business Review. Bovendien maakt het beleid sterfte bespreekbaar binnen teams. Dat is belangrijk, want sterfte en rouw zijn nog vaak een taboe op de werkvloer. Dat kan ertoe leiden dat mensen in de rouw zich geisoleerd voelen, in een tijd dat ze zich juist gesteund moeten voelen. Managers doen er daarom goed aan zich hiervoor open te stellen. Daar komt bovendien iets voor terug. ‘The loyalty they’ll get, and the level of work, will far outweigh the input.’

7. Koffieautomaat: De dystopische toekomst van een wereld zonder contant geld

Of: hoe een beker thee met kaas (ja, echt) halen in de tech-hoofdstad van China een hele onderneming is. Lees de blog van een Amerikaan die er woont en die zich met bitcoin bezighoudt, en hoe hij zonder WeChat Pay-account geen drankje kon kopen. ‘Als supporter van individuele soevereiniteit boezemen contantloze betalingen mij angst in.’

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief