Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

ABN Amro trekt opnieuw aandacht van OM – Schijnduurzaamheid H&M en Primark

En verder in deze update: Ahold Delhaize overweegt vaccinatieplicht in VS, einde plofkip nabij en ArcelorMittal test biokolen om CO2-uitstoot te verminderen.

abn amro kantoor zuidas amsterdam

1. ABN Amro opnieuw onderzocht door OM

ABN Amro heeft wederom de aandacht getrokken van het Openbaar Ministerie. Aanleiding: een truc waarbij aandelen van het ene naar het andere land verplaatst worden. Hierdoor hoeft een klant minder dividendbelasting af te dragen. Dat heeft de bank woensdag laten weten bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers (plus 393 miljoen euro). Een kwartaal eerder werd een verlies van 54 miljoen geboekt. Die rode cijfers waren het gevolg van de schikking van 480 miljoen met het OM voor onnauwkeurigheden rond de antiwitwasregelgeving.

2. ArcelorMittal test biokolen om CO2-uitstoot te verminderen

Staalfabriek ArcelorMittal start een proef met biokolen. De test in het Belgische Gent is onderdeel van het bedrijfsplan de CO2-uitstoot met tonnen te verminderen. Het Nederlandse bedrijf Perpetual Next, dat bedrijven helpt om hun CO2-uitstoot te verminderen, zal de kolen leveren.

3. Schijnduurzaamheid Primark en H&M

Grote retailbedrijven als Primark en H&M laten zich graag voorstaan op hun groene ambities, maar dat is een wassen neus. Dat concludeert vermogensbeheer Schroder na onderzoek, waarover de Telegraaf schrijft. Hoewel de vooruitgang groot lijkt, wordt die tenietgedaan door de zogenoemde wegwerfactor, het aantal keren dat een kledingstuk gedragen kan worden. Het bepalen van de wegwerpfactor is wel lastig, geeft ook Schroder toe. Daar worden meetmethoden voor ontwikkeld.

4. Einde plofkip nabij

Na zo goed als een decennium campagne voeren door Wakker Dier tegen het (te) snel vetgemeste vleeskuiken is het zover: de plofkip moet uiterlijk 2023 uit het supermarktschap verdwenen zijn. De keurmerkloze kippen moeten dan plaats hebben gemaakt voor kippen met één ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Fijn voor de kippen, het milieu is volgens de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) de verliezer. ‘Als al die kippen straks naar buiten moeten, gaat de stikstofuitstoot behoorlijk omhoog.’

5. Ahold Delhaize overweegt vaccinatieplicht in VS

Een vaccinatieplicht voor de medewerkers van Ahold Delhaize in de VS is niet uitgesloten. Dat zei topman Frans Muller in een interview met RTL Z. Aan de andere kant van de oceaan wordt personeel veelvuldig verplicht een prik te halen, zo ook bij concurrent Walmart. Momenteel geldt geen verplichting, ‘we richten ons op andere maatregelen om de veiligheid van onze mensen en klanten te waarborgen’, aldus Muller. Daarnaast hoopt hij dat personeel uit zichzelf een vaccinatie haalt, al dan niet met wat duwtjes in de rug.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: Verkoopmanager verkijkt zich lelijk op concurrentiebeding

Verkijk je niet op het concurrentiebeding in je contract. Een verkoopmanager die maar elf dagen in dienst was bij plasticfabriek Holland Plastic Industries (HPI) moet negen maanden wachten voordat hij bij de Duitse concurrent AST aan de slag mag. Een kort dienstverband maakt daarbij geen verschil, oordeelde de kantonrechter in Zwolle. Bij HPI kreeg de man geen proeftijd, en ontving hij een bruto-maandsalaris van 6000 euro, ex bonusregeling. Net over de grens kon hij meer vangen. Daarvoor moet hij nu wel even geduld opbrengen, aldus de rechter.

Lees ook: Overstappen naar de concurrent – hoe doe je dat zo goed mogelijk

7. Zoom-topic: Ex-bondskanselier boos om verdwijnen curryworst in VW-kantine

Volkswagen serveert binnenkort geen curryworsten meer in de bedrijfskantines en dat valt niet bepaald goed bij Gerhard Schröder. De ex-bondskanselier en voormalig commissaris van de autofabrikant windt zich via LinkedIn op over het besluit. Hoewel de worsten razend populair zijn, geven steeds meer medewerkers de voorkeur aan vegetarische en veganistische opties. Snapt Gerhard best, ‘aber grundsätzlich keine Currywurst?, Nein!’ (Fun fact: de automaker heeft in zijn geschiedenis meer worsten dan auto’s verkocht. De jaarlijkse worstenproductie passeert de zeven miljoen).

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates