Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aantal TikTok-gebruikers stijgt naar 1 miljard per maand – Oorlog om talent onder accountants

En verder: Mediahuis wil Duitse krantenuitgever overnemen, Instagram zet ontwikkeling van kindervariant stop en steeds meer bedrijven vragen zich af of dat nieuwe kantoor er wel moet komen.

Jong stel neemt tiktok-filmpje op

1. TikTok-app blijft groeien in populariteit: nu 1 miljard gebruikers

De Chinese video-app TikTok heeft er sinds deze zomer wereldwijd nog eens 300 miljoen gebruikers bijgekregen. Iedere maand zitten er nu 1 miljard mensen op TikTok, meldt moederbedrijf Bytedance. Vooral door corona nam het aantal jongere gebruikers toe, met name in de Verenigde Staten, schrijft zakenzender CNBC. Voor de pandemie, in december 2019, trok TikTok maandelijks pakweg 500 miljoen kijkers. Overigens is Facebook nog steeds populairder. Dat maakte eerder dit jaar bekend 3,5 miljard gebruikers per maand te hebben.

2. Accountants verwikkeld in ‘war on talent’

Onder accountants en consultants is een ware oorlog om talent uitgebroken. Deloitte, de grootste van de vier accountancyconcerns in ons land, zegt in het FD de komende tijd meer dan 2.000 mensen te moeten werven. Om aantrekkelijker te zijn als werkgever heeft Deloitte de salarissen vast opgeschroefd. Ook andere arbeidsvoorwaarden als kinderopvang en opleidingen zijn verbeterd. Volgens bestuursvoorzitter Hans Honig is de arbeidsmarkt ‘uiterst krap’, terwijl de vraag naar diensten van Deloitte juist is gestegen nu de economische gevolgen van corona voor veel klanten zijn meegevallen.

Lees ook: Kun je geen mensen vinden? Dit zijn 5 onconventionele manieren om aan nieuw personeel te komen

3. Mediahuis wil ook in Duitsland aan de slag

Mediahuis, het moederbedrijf van tal van regionale kranten en de Telegraaf, wil Medienhaus Aachen overnemen. Het is voor het eerst dat het van origine Belgische mediaconcern de Duitse grens oversteekt. Ceo Gert Ysebaert van Mediahuis noemt uitbreiding in de regio Noordrijn-Westfalen in de Telegraaf een logische volgende stap. Eerder lijfde Mediahuis al krantenbedrijven in de Benelux en Ierland in. Medienhaus Aachen is behalve uitgever van de Aachener Zeitung en de Aachener Nachrichten ook actief op het gebied van print, radio, logistiek, postdiensten en beurzen. Er werken 400 mensen, de omzet is pakweg 80 miljoen per jaar.

4. Instagram legt ontwikkeling kinderversie stil

Instagram stopt voorlopig met de ontwikkeling van een aparte versie van de app voor kinderen. In een blogpost schrijft Adam Mossert van Instagram dat hij nog wel gelooft in ‘Instagram Kids’. De app wil zich richten op kinderen van 13 jaar en jonger, maar critici vrezen dat nog veel jongere kinderen hierdoor naar internet worden gelokt. Kinderen kunnen in veel apps makkelijk liegen over hun leeftijd, schrijft de Volkskrant. Bovendien zou Instagram een slechte invloed hebben op met name jonge meisjes met een negatief zelfbeeld. Mossert wil de komende tijd besteden aan contacten met ouderen, experts en beleidsmakers om aan te tonen dat de kinderapp wel degelijk meerwaarde kan hebben.

5. Shell neemt Britse stroomleverancier over

Shell Energy neemt de Britse concurrent Green Supplier Limited over. Het aantal klanten van de Britse energiedochter van Shell groeit daarmee met een kwart tot bijna 1,2 miljoen, meldt Nu.nl. Green Supplier vroeg vorige week faillissement aan, nadat het in financiële problemen was gekomen door de hoge stroomprijs. Ook twee andere Britse energiebedrijven gingen over de kop. Shell is in Nederland nu nog niet bekend als leverancier van elektriciteit of gas, maar dat gaat veranderen. Eind dit jaar kunnen ook Nederlandse klanten zich aansluiten bij Shell Energy.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must listen: Wat doe je als de baaldagen elkaar steeds sneller opvolgen?

MT/Sprout heeft een nieuwe podcast: Je baan of je leven. Daarin bespreken Donovan van Heuven en Connie de Jonge iedere week in hooguit een kwartiertje hoe je werk en privé beter kunt combineren. De eerste aflevering gaat over baaldagen. Wat doe je als die elkaar steeds sneller opvolgen? In volgende afleveringen meer praktische tips. Bijvoorbeeld over wat je moet doen als je s’nachts wakker ligt van je werk of hoe je omgaat met die onuitstaanbare collega of die hork van een baas.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: Moet dat nieuwe kantoor er nog wel komen?

Bedrijven die plannen hadden een nieuw kantoor te bouwen, komen daar volgens het FD op terug. Ze stellen de beslissing voorlopig uit of passen de plannen aan, omdat ze in het post-coronatijdperk minder ruimte nodig denken te hebben. Vliegtuigmaatschappij KLM stelde de verhuizing van het hoofdkantoor van Amstelveen naar Schiphol-Oost noodgedwongen uit. Verzekeraar TVM zette de beslissing over het hoofdkantoor in de ijskast. Het huidige pand in het Drentse Hoogeveen dateert al van 1972, maar of het wordt verbouwd of dat er wordt gekozen voor nieuwbouw weten ze bij TVM nog even niet.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates