Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo klom Amazon.com uit de dotcombubbel op tot oppermachtige wereldspeler (podcast)

Het had niet veel gescheeld of het toenmalige boekenimperium van Jeff Bezos had de internetbubbel niet overleefd. Met behulp van Jim Collins' Good to Great-theorie werd het een van 's werelds grootmachten.

Amazon Truck
Je leest nu: Zo klom Amazon.com uit de dotcombubbel op tot oppermachtige wereldspeler (podcast)

Luister de MT/Sprout Business Books Podcast via Spotify, Apple Podcasts of Soundcloud.

De 23ste aflevering bespreekt de belangrijkste lessen uit:

  • Bezonomics, over de succesformule van Amazon
  • Good economics for hard times
  • Weapons of Math Destruction, over de valkuilen van big data
  • Focus Aan/Uit

Bezonomics

Hij mag zichzelf de rijkste man op aarde noemen, Jeffrey Preston Bezos. Het is niet zijn geboortenaam. Zijn biologische vader Ted Jorgensen verliet het gezin al op jonge leeftijd en de ondernemer werd opgevoed door de Cubaanse immigrant Miguel “Mike” Bezos. Nadat hij summa cum laude afstudeert aan de prestigieuze Princeton universiteit, gaat hij aan de slag bij een hedgefund in New York. Maar wanneer Bezos de groeicijfers van internetgebruik onder ogen krijgt is hij verkocht: hij wordt ondernemer.

De Amazon-oprichter verhuist om belastingtechnische redenen naar de andere kant van het land en start vanuit een garage in Seattle een online boekwinkel. Het bedrijf groeit als kool en ook na de beursgang lijkt the sky the limit. Toch blijkt de onderneming amper bestand tegen de dotcombubbel van 2001 en balanceert het op de rand van de afgrond.

De ommekeer komt wanneer Bezos auteur Jim Collins uitnodigt op het hoofdkantoor om de theorie van zijn laatste boek Good to Great uit te leggen. Bezos en zijn senior managers zijn onder de indruk van het vliegwiel-model en besluiten het toe te passen op hun filosofie van obsessieve klantfocus. Het bedrijf klimt daarmee uit het dal en weet de harten van de Amerikaanse consument (en inmiddels ver daarbuiten) te raken.

Inmiddels investeert het bedrijf fors in kunstmatige intelligentie, wat intern het AI Flywheel wordt genoemd. Beslissingen worden steeds vaker genomen door geautomatiseerde computersystemen die veel sneller dan mensen herkennen welke producten de webshop op dat moment moet aanbieden. Zo worden er dagelijks miljoenen inkooporders gedaan door de zelflerende systemen van Amazon.

Voor de hele boekrecensie van Bezonomics van Fortune-journalist Brian Dumaine, luister de MT/Sprout Business Books Podcast van Thijs Peters en Remy Gieling.