Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

YouTube-ster Kelvin Boerma (Kalvijn): ‘De televisiewereld is achterhaald, ze zijn te weinig uitgedaagd’

Kelvin Boerma (Kalvijn) wil zijn miljoen YouTube-volgers ‘legendarische’ programma's voorschotelen die de strijd met de traditionele tv-zenders moeiteloos aankunnen. De televisiewereld is wat hem betreft achterhaald. ‘Ze zijn te weinig uitgedaagd om dingen te maken die mensen echt willen zien.’

kelvin boerma kalvijn youtube

In samenwerking met 7 Ditches TV

In 2010, Boerma was amper 12, ontdekte de videomaker in de dop het net gelanceerde – en vergeleken met andere platforms snelle en stabiele – YouTube. Een handjevol kijkers groeide uit naar ruim een miljoen trouwe abonnees anno nu. Zo veranderde zijn videohobby naar het maken van “tv-programma’s, maar dan online”, zoals Boerma zijn huidige werk beschrijft. Afgelopen maar werd hij verkozen tot beste YouTube-kanaal van Nederland, als opvolger van Dylan Haegens.

Ik heb altijd de ambitie gehad om het goed, groter en beter te maken

YouTube wordt nog altijd een steeds lucratievere business, zegt Boerma (22). Daarmee komt zijn ambitie om kwalitatief gezien ‘echte’ tv-programma’s te maken steeds dichterbij. “Ik heb altijd de ambitie gehad om het goed, groter en beter te maken.”

Boerma is blij met een miljoen abonnees, maar de kwaliteit moet omhoog. “Dat iemand naar me toekomt en zegt, ‘dat was echt fucking goed’. Wat je met Neflix-programma’s hebt, of op tv, dat moet op YouTube ook kunnen.” Een van zijn succesvolle formats is ‘Gekkenwerk’, waarin hij binnen 24 uur een extreme opdracht moet voltooien, zoals 10 landen bezoeken of een poolparty organiseren in de woestijn.

Team Kalvijn

Zijn kanaal maakt hij samen met een creatief producent, twee productiemedewerkers. Voor alle zakelijke aspecten rondom het merk Kalvijn, van boeken tot optredens, heeft hij twee managers tot zijn beschikking. Geld verdient hij vooral met adverteerders die hun producten willen laten zien in Kalvijns video’s, variërend van een enkele video tot een gesponsorde reeks. Het afgelopen jaar tekende Boerma deals met 65 klanten, van Coca-Cola tot een lokale supermarkt die een meet-and-greet wilde organiseren.

Bedragen wil hij niet noemen. “Maar het zit nu op een level dat als je een beetje scherp kan onderhandelen, en je hebt minimaal een half miljoen volgers met een beetje goede engagement (actieve accounts, red.), dan kun je jezelf er goed van onderhouden, een huis kopen en een mooie auto rijden.”

Legendarisch

Op dit moment krijgt hij zoveel aanbiedingen dat hij ervoor kan kiezen om te bedanken voor lokale supermarkten. “Leuk als je een paar duizend euro kan verdienen door ergens handtekeningen uit te delen, maar wat betekent het voor je op lange termijn?” Over een tijdje wil Boerma op het punt belanden dat hij met nog maar drie of vier adverteerders hoeft samen te werken. “En daar gaan we legendarische content mee maken.”

Mensen laten betalen voor video’s ziet hij voorlopig niet zitten. Wat hem betreft het is juist een van de charmes van YouTube dat het platform gratis is. “Het is een leuke uitdaging, want het zet je aan het denken: hoe ga ik boven het maaiveld uitsteken? Er is zoveel content, hoe ga jij ervoor zorgen dat mensen naar jou blijven kijken? Dat is ook waarom de televisiewereld zo achterhaald is, ze zijn te weinig uitgedaagd om dingen te maken die mensen echt willen zien.”

Ik zou er pas over nadenken als ik op een piek zit

In die ‘oude’ tv-wereld wordt intussen ook geaasd op YouTube-talent. John de Mol kocht vorig jaar voor een onbekend bedrag YouTube-kanaal Stuk TV. Boerma ziet zo’n overname nu niet zitten, houdt hij de boot desgevraagd af. “Omdat ik er nog echt heel veel potentie in zie. Ik zou er pas over nadenken als ik op een piek zit, maar dat is nu niet aan de orde. Ik denk dat als ik het nu zou doen, dat ik er spijt van zou krijgen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De YouTube’er koestert ook muzikale ambities. De clip van dit happy hardcore-nummer werd de afgelopen 4 dagen ruim 1,5 miljoen keer bekeken: