Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voor dit oranjelegioen van startups is er genoeg te halen in Las Vegas

Het liep dinsdag direct storm bij de Nederlandse startups die deze week op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas staan in het oranje Netherlands Tech Square op de immense beursvloer. Perfect, want hier valt behoorlijk wat te halen aan leads, investeerders en partners.

Iet giet oan: dinsdag klokslag 10:00 uur openden de deuren van Eureka Park, het gedeelte van de immense techbeurs CES dat uitpuilt van de veelbelovende startups. Het zullen er in totaal een stuk of 6.000 zijn, uit alle landen van de wereld.

Lightyear One

Maar wie op zoek is naar ondernemers uit Nederland hoeft ze niet lang te zoeken: het Netherlands Tech Square straalt de bezoekers in blakend oranje tegemoet. Met als absolute blikvanger zonne-auto Lightyear One, die voor de gelegenheid door Lex Hoefsloot en zijn mensen het paviljoen op gereden is (en af en toe door Aziatische bezoekers akelig nauwkeurig wordt gefilmd).

De Lightyear One: ‘We gaan langs bij investeerders in Silicon Valley, dus we waren in de buurt.’

Leads en miljoenen aan deals

Daarachter staan startups in vijftig booths te trappelen om zaken te doen. Ze maken deel uit van de delegatie die Techleap en RVO jaarlijks meenemen naar de grootste techbeurs ter wereld. 180.000 bezoekers uit 155 landen: iedereen die wat is in tech, is deze week hier te vinden.

En dat levert kansen op, weet Constantijn van Oranje, als boegbeeld van Techleap (voorheen StartupDelta) de vaste chef de mission. Vorig jaar turfden de ruim vijftig startups uit het oranje paviljoen samen 2.500 waardevolle leads en werd voor 5 miljoen dollar aan contracten getekend. “Dan hebben we het over echt serieuze contacten, die opvolging kregen. Van de deelnemers van vorig jaar zegt 95 procent: ik zou het anderen aanraden dit ook te doen.”

Circularise, Igor Konstantinov: ‘Vorig jaar kwam op de laatste dag iemand spontaan langs, dat werd onze eerste grote klant.’

Future proof the world

Onder het motto ‘Future-proof the world with us’ laten de Nederlandse ondernemers zien hoe ze dat met hun technologie voor elkaar gaan boksen. Dat levert behoorlijk uiteenlopende bedrijven op, die staan voor de toekomst in health (zoals onder meer epilepsiemonitor Nightwatch), educatie (de treintjes waarmee LocoMogo kinderen leert programmeren) en cleantech (de batterijcontainers van Skoon Energy).

Ook de circulaire toekomst is vertegenwoordigd, door blockchainspecialist Circularise, en dan zijn er nog spelers als Pandora Intelligence, dat met zijn risicoanalyse de toekomst vooral veilig belooft te houden. 


Peter de Kock en Ard Jol, Pandora Intelligence: ‘We gaan hier met Homeland Security praten’.

Klanten, partners en investeerders

De beurs is nauwelijks een uur onderweg en vrijwel alle ondernemers zijn in gesprek met bezoekers. “Iedereen wordt hier echt naartoe gezogen”, zegt Krijn de Nood van Meatable, dat kweekvlees ontwikkelt. “Wij staan hier vanwege de aandacht van media en contacten met investeerders. En hoewel we nog geen product hebben, spreken we graag met distributeurs over hun wensen.”

De oranje aandacht vertaalt zich de eerste uren hier en daar al in leads. “Er kwam hier iemand van de Franse tegenhanger van netwerkbeheerder Tennet langs, die beloofde morgen terug te komen met zijn ceo”, glundert Peter Paul van Voorst tot Voorst van Skoon. Dat hoeft natuurlijk niet meteen bingo te zijn, maar het is wel een mooi voorbeeld van wat in Vegas te halen is: potentiële klanten, partners en natuurlijk investeerders.

Niet alleen de Amerikaanse markt

Natuurlijk staan de Dutchies hier niet af te wachten of er iemand langskomt: het gros heeft voorafgaand aan de show al geprobeerd zoveel mogelijk tamtam te maken rond dit bezoek, en al afspraken in de beursweek gepland.

Dat is ook iets waarbij Techleap en RVO kunnen helpen via hun netwerken. “Je moet van tevoren goed nadenken over wat hier voor je te halen valt”, zegt Constantijn. “Afgezien van het feit dat je door de selectie moet komen en aan voorbereidende coachingsessies deelneemt, is het vooral de vraag: wat heb je nodig? Gaat het je om geld, om klanten, om partners? Dit helpt je beter te focussen op wat je wilt.”

Joost, Rick en Paul Kuijf, Learned.io: ‘We staan hier niet alleen omdat het cool is.’

Open ticket

We zijn hier wel in de VS, maar dat betekent niet dat je hier alleen voor de Amerikaanse markt komt. “Het kan heel goed zijn dat je hier Nederlandse partijen ontmoet die je nog niet kent”, zegt Constantijn. “De Amerikaanse, directe manier van dealen met startups helpt je ook reflecteren. Je krijgt vragen als: ‘Ik heb al 20 vergelijkbare bedrijven gezien, wat maakt jou uniek?’ Dat dwingt je na te denken wat de concurrentie doet en waar je zelf staat. Bovendien, als je op pad bent met vijftig startupondernemers ontstaan er sowieso al interessante contacten. Je moet hier continu aan staan. Het kan zijn dat een belangrijke lead valt in het vliegtuig terug vanuit Vegas.”

En wat dat vliegen betreft nog een laatste CES-tip van de startupprins: boek een open ticket. “Voor als een potentiële klant roept dat je vooral nog even langs moet komen in Albuquerque.”