Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Spaanse KPN-concurrent hengelt naar startups, wil tot 250.000 euro investeren

Het Spaanse telecombedrijf Telefónica wil komend jaar minstens tien techbedrijven aansluiten bij een nieuw online innovatieprogramma. Startups krijgen er maximaal een kwart miljoen euro en worden geholpen bij hun groei.

MADRID, SPAIN - MAY 09: General view images of Telefonica headquarters on May 09, 2019 in Madrid, Spain.Telefonica Group is one of the largest telecommunications companies in the world. Today they publish quarterly results from January to March 2019 showing significant improvement in revenue growth trends and double-digit growth in net income and earnings per share. Their balance sheet is further strengthened by the 8th consecutive quarter of debt reduction. Since 2016, Telefonica has reduced its debt burden by €12 billion euros to €41,785 million by the end of 2018 and continues to do so most recently by selling 11 data centres for €550 million to Asterion Industrial Partners. (Photo by Eduardo Parra/Getty Images)

Het Spaanse telecombedrijf Telefónica gooit de hengel uit naar – onder meer – Nederlandse startups. De corporate wil innovatieve startups van over de hele wereld aan zich binden via zijn nieuwe digitale innovatieprogramma Wayra X. Startups krijgen er online mentoring en Telefónica zal een seed capital-investering doen van maximaal 250.000 euro. Telefónica zal daarbij deelnemingen doen van ‘niet meer dan 5 procent’ van de aandelen, zegt het Madridse afdelingshoofd Luisa Rubio Arribas (foto rechtsonder) tegen MT/Sprout. Komend jaar wil Telefónica volgens de manager ‘minstens tien startups’ aansluiten.

5G en e-health

telefonicaHet telecombedrijf is specifiek op zoek naar bedrijven die iets doen in de sectoren 5G, e-health, e-learning, home automation, entertainment, mobiliteit of ‘de toekomst van werk’. Voor de goede orde: het concern zoekt enkel naar startups die actief zijn in de consumentenmarkt, dus niet in de zakelijke branche. Telefónica stelt deelnemende bedrijven snel te willen laten groeien, door hun producten – indien mogelijk – te pre-installeren op de apparaten van het bedrijf. Aangezien Telefónica meer dan 300 miljoen klanten heeft, bedien je door deelname aan het programma meteen een grote markt, stelt Arribas.

We zijn niet overgestructureerd

Het programma is niet erg vastomlijnd. Het wordt volledig online gegeven en de tijdspanne ervan lijkt variabel te zijn. ‘We zijn niet overgestructureerd’, zegt Arribas. ‘We geven startups simpelweg een applicatieformulier, waarop ze hun data kunnen invullen, waarna we het programma voor hen uitstippelen. We brengen een ecosysteem aan relevante mensen mee en geven startups een go-to-market-strategie.’

De eerste startups, BlaBla en Peoople, zijn al aan boord. Het Chinese online educatieplatform BlaBla hoopt via het programma zijn eerste stappen te kunnen zetten op de Spaanstalige markt. ‘Ze zijn tot nu toe erg gericht op Aziatische landen, maar willen nu de Spaanstalige markten in. Wij kunnen ze helpen aan een relevant netwerk met investeerders.’

Geen overnames

Zelf wil Telefónica het bij micro-financieringen van maximaal 250.000 euro houden, om vervolgens investeerders aan te sluiten voor vervolgrondes. Tijdens een eventuele Serie B- of C-ronde zal het telecombedrijf dan een exit doen. Of ze eventueel ook in zijn voor overnames? Nee, zegt Arribas. ‘We houden het bij kleine investeringen.’ 

Telefónica was tot 1997 een Spaans staatsbedrijf en monopolist in de telecomsector in Spanje. Inmiddels is het concern geprivatiseerd, maar nog altijd is de onderneming het grootste telecombedrijf van Spanje. Telefónica is ook actief op de Duitse en Latijns-Amerikaanse markt.

Foto boven: Getty.