Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pieter Pot maakt verpakkingsloos boodschappen doen een eitje

Verpakkingsloos winkelen kan een succes worden als je het zo makkelijk mogelijk maakt, is de gedachte achter startup van de week Pieter Pot. ‘Wij gingen zelf ook niet met potjes en tasjes naar de winkel.'

pieter pot jouri schoemaker martijn bijmolt
Foto: Pieter Pot

Wat is Pieter Pot?

Een online verpakkingsvrije supermarkt. Producten worden bezorgd in glazen potten die weer worden ingenomen. Verpakkingsvrije winkels zoals Bag&Buy verdwenen een paar jaar geleden net zo snel als ze opkwamen, maar dat wil niet zeggen dat ‘verpakkingsvrij’ geen toekomst meer heeft, vermoedt de startup. “Consumenten willen wel af van verpakkingen, maar het moet niet te veel moeite kosten”, zegt Jouri Schoemaker (foto r.), een van de twee oprichters van Pieter Pot.

“Groene energie is een kwestie van een online klik, Tony’s Chocolonely is de lekkerste chocolade en Tesla is de coolste auto. Daar zit de crux.” De startup levert vooralsnog producten voor de voorraadkast zoals kruiden, olie en granen (van de eerdere startup van de week Krusli) en een aantal non-food-producten waaronder tandpasta (tabletten) en wasmiddel.

Schoemaker: “De kracht van dit concept is dat we het met commerciële mindset neerzetten en zo meer impact kunnen creëren. De mensen achter de verpakkingsloze winkels waren vaak eco warriors. Dat maakte ze goed en inspirerend, maar het waren niet per se ondernemers.”

Wie zitten erachter?

Jouri Schoemaker was eerder medeoprichter van Shake-on, een hightech-polsbandje voor events (waarmee hij in 2016 ook de titel van beste pitcher van Nederland in de wacht sleepte). Shake-on vervulde een behoefte, zegt hij, “maar ik miste de bijdrage aan een duurzame wereld”.

Een jaar geleden begon Schoemaker met zijn toenmalige huisgenoot Martijn Bijmolt – eveneens een alumnus van de TU Delft – te brainstormen over een propositie op het gebied van verpakkingsloze supermarktproducten. De twee vertaalden het aloude idee van de melkman, die je verpakking ook weer terugbrengt, naar een onlinespeler.

De ondernemers besloten hun probleemstelling – er is een behoefte aan ‘verpakkingsvrij’, maar het is nog te lastig – te valideren met verschillende oplossingen. “Als ondernemer is het belangrijk om verliefd te worden op het probleem. Als dat je basis is, dan kun je met verschillende proposities bezig zijn, pivotten, A/B-testen en lean startup toepassen – totdat je het ‘gouden ei’ te pakken hebt. “

Eerdere testnamen waren ‘LokaalBezorgd’ (verpakkingsloze producten van de bakker en kaasboer om de hoek), DirectBezorgd (nadruk op snelle bezorging) en PuurBezorgd. Die laatste naam sloeg uiteindelijk het beste aan, maar klonk voor sommige mensen te ‘activistisch’ (en daardoor niet toegankelijk genoeg).

Het ‘warenhuis’ van Pieter Pot bestond begin dit jaar uit een kamer in Schoemakers huis (‘Dat mocht nog nét van mijn vrienden”). De twee ondernemers kochten goederen in bulk in, sloegen een lading wekpotten in bij Ikea en begonnen met een bakfiets te bezorgen in Rotterdam. “We bedienden bewust geen friends en family als klant, we wilden het goed valideren. Maar het werd al snel goed gedeeld op social media.”

Wie zitten erop te wachten?

Pieter Pot richt zich op mensen die duurzaam willen leven, maar daar niet per se actief mee bezig willen zijn. “Zeg maar de ‘gemaksdieren’, de groep waar Martijn en ik ons ook in plaatsen. Wij gingen ook niet met potjes en tasjes naar de winkel. Maar we hebben wel groene energie, want dat is net zo makkelijk als grijze stroom.”

Hoever is Pieter Pot?

Pieter Pot is sinds maart gehuisvest in een warenhuis in Rotterdam, waarvandaan tot nu toe 1000 bestellingen (bij elkaar 10.000 producten) werden bezorgd bij 400 klanten. Het assortiment bedraagt inmiddels 300 producten.

Landelijke media-aandacht zorgde afgelopen zomer voor een wachtlijst met 2500 mensen. Om die (landelijke) groep te kunnen bedienen lanceerde Pieter Pot onlangs een crowdfundingcampagne op Crowdaboutnow, waar de teller nu op 190.000 euro staat (grotendeels leningen, een kleiner deel aan voorbestellingen).

Pieter Pot werd eerder dit jaar uit 150 aanmeldingen als een van de 12 startups geselecteerd voor Climate-KIC, een Europees groeiprogramma voor duurzame ondernemers. De startup stelde een raad van advies samen met daarin Swapfiets-medeoprichter Martijn Obers, oud-topman van Unilever Peter Potters, Wolfgang Lehmacher (oud-CEO van de Duitse bezorgdienst Geopost) en Atilla Turos, een voormalige manager van Loop, een Amerikaanse tegenhanger van Pieter Pot.

Wat is het businessmodel?

De abonnementenrage ten spijt hanteert Pieter Pot losse verkoop als verdienmodel. De startup keek met een schuin oog naar de – failliet gegane – onlinesupermarkt Stockon, die in het begin ook zwaar inzette op abonnementen. “Boodschappen zijn toch een apart soort product. Consumenten willen controle en zelf bepalen wat ze kopen.” Pieter Pot maakt nu al “een gezonde marge” per verkocht product. “Omdat we in bulk inkopen.”

Nog geld nodig?

Ongeveer 500 funders staken via Crowdaboutnow tot nu toe 194.000 euro in Pieter Pot, die de campagne laat doorlopen tot een maximum van 300.000 euro. Schoemaker: “Hoe meer geld we ophalen, des te gemakkelijker we de service kunnen maken, zoals het ontwikkelen van een app.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met het crowd-kapitaal maakt de startup de sprong naar landelijke bezorging, in samenwerking met bezorgers zoals Cycloon en UPS (eigen bezorging is te kapitaalintensief) Ook met die bezorging is ‘verpakkingsvrij’ nog altijd duurzaam, haast Schoemaker zich te zeggen. “Dat hebben we berekend met een externe partij. Zelfs als je in de middle of nowhere woont en je krijgt je product bezorgd met een niet-elektrisch busje, dan heeft bestellen bij ons nog steeds een lagere voetafdruk dan dat je je boodschappen ‘verpakt’ zou kopen, zelfs als je die producten in gerecycled karton zouden zitten.”

De oprichters van Pieter Pot voeren nu gesprekken voor een nieuwe investeringsronde (‘meer dan een miljoen euro’) om meer merken aan te kunnen sluiten en het assortiment uit te breiden. “Daarna staan we voor een strategische keuze: ook in het buitenland de early adopters bedienen, of in Nederland het gemak en assortiment uitbreiden, en de doelgroep hier vergroten.”