Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Nederlandse fietstrainer aast coronaproof op Amerikaanse markt (en is op zoek naar miljoenen aan groeigeld)

Nu de coronapandemie indoor sporten een boost geeft, lijkt de markt een gespreid bedje voor de Nederlandse indoor fietstrainer TrueKinetix. Met behulp van een beoogde investering van tien miljoen euro en een vestiging in de VS wil oprichter Bas van Rens een internationaal merk bouwen. 

Je leest nu: Nederlandse fietstrainer aast coronaproof op Amerikaanse markt (en is op zoek naar miljoenen aan groeigeld)

TrueKinetix richt zich op indoor-sporten, maar het bedrijf uit Hillegom heeft nu toch echt de wind mee, beaamt oprichter Bas van Rens (foto boven). De producent van indoor-wielrentrainer TrueBike (prijskaartje: 3250 euro) heeft na vier jaar ontwikkelen net zijn eerste productieversie gelanceerd. Dat terwijl door de coronapandemie meer mensen dan ooit op zoek zijn naar opties om binnen te sporten. 

Het aantal aanvragen stijgt zo hard dat de maximale productiecapaciteit van momenteel enkele honderden TrueBikes per jaar al in zicht komt, zegt Van Rens. ‘In tegenstelling tot wat veel ondernemers je vaak vertellen zul je ook een enorme dosis geluk moeten hebben.’ De ondernemer (en triatleet) promoveerde in de jaren ‘90 aan de TU Eindhoven, en volgde daarna een MBA aan de Erasmus Universiteit.

’Natuurlijk zag ik vanuit mijn triatlon-achtergrond de noodzaak van binnen trainen. Maar toen ik begon zei iedereen ‘ik wil mijn fiets ergens in kunnen klikken’. En nu zegt iedereen: ‘Natuurlijk heb je een indoortrainer nodig’. In het begin was ik bezig met dat gevecht, maar die strijd is nu beslecht. Ook dankzij diensten als Zwift (een virtuele training-app. red.), waarbij je in digitaal nagebootste omgevingen tegen elkaar fietst.’ 

Timing

De officiële lancering van de TrueBike vindt niet geheel toevallig plaats aan het begin van de winter, een periode waarin veel wielrenners en andere sporters de open weg tijdelijk verruilen voor indoor trainen. De indoor-fiets van TrueKinetix onderscheidt zich met een mechanisme dat de weerstand van een echte fiets precies nabootst. Van Rens kreeg een eureka-moment toen hij in een elektrische auto reed, en besefte dat je met behulp van een motor kunt afremmen en de juiste weerstand kunt creëren. 

De bestaande indoorfietsen zijn daar minder goed in, stelt het bedrijf, omdat ze gebruik maken van een vliegwiel. Dat is te licht, waardoor sporters sporters andere vermogens ‘trappen’ en niet de juiste spiergroepen trainen. De TrueBike is daarnaast een IoT-apparaat dat kan inhaken op diensten als Zwift, en dat je kan koppelen aan hartslag- en vermogensmeters.

Wachten 

Na jaren van testen is de trainer nu klaar voor het echte werk. Om bekendheid en ervaringen te verzamelen werd de indoorfiets al bij een aantal wielrenwinkels neergezet. Inmiddels is er ‘een backlog waar we zenuwachtig van worden’, zegt Van Rens. ‘We vinden het wel vervelend wanneer mensen moeten wachten op hun fietsen, omdat we een belangrijke functie vervullen in de fitheid van mensen. Uit metingen blijkt dat gebruikers van een TrueBike langer en harder trainen. Elke keer als er nu een fiets besteld wordt en er wordt gebeld, dan zie ik mijn hoofd productie weer wat somberder kijken.’ 

De wachttijd is mede te wijten aan de coronapandemie. TrueKinetix kon in eerste instantie door fabrieksuitval lastiger aan componenten komen, zegt Van Rens, maar die achterstanden zijn alweer grotendeels ingelopen. ‘We zien ook dat de fietsmarkt in Nederland heel erg overspannen is. Onder meer vanwege een groot aantal vrouwen dat is gaan fietsen, en die eerder aan spinning deden. Daardoor waren componenten moeilijk te krijgen. Sommige leveranciers krijgen nu al orders voor 2022.’ 

Groeigeld

TrueKinetix haalde tot nu toe 4 miljoen aan investeringen en leningen op bij angel-investeerders en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Om ook buiten Nederland te kunnen groeien, het R&D team te versterken, de productie op te kunnen schalen en om te kunnen blazen qua marketing legt Van Rens nu de laatste hand aan een pitch deck voor nog eens tien miljoen euro. Dit jaar moeten er zo’n 500 Truebikes geproduceerd worden, over vier jaar 30.000.

Die funding zal weer via angels gaan, vermoedt Van Rens. ‘Vc’s in Nederland zijn niet echt happig op early stage-bedrijven. Van enkele fondsen met wie ik sprak hoorde ik de gevleugelde woorden: ‘Als je winst maakt willen we graag met je praten. Tsja, dan heb ik jullie niet meer nodig, denk ik dan.’

Doelgroep

De ondernemer schat dat ongeveer tweederde van zijn doelgroep bestaat uit fanatieke fietsers. Maar nog eens eenderde is een nog veel grotere markt van mensen die simpelweg willen werken aan hun fitheid. Daarmee komt TrueKinetix in het vaarwater van bedrijven als Peleton, Icon en Mirror, bedrijven die – geholpen door de coronapandemie – momenteel honderden miljoenen dollars ophalen bij investeerders.

Zou Van Rens net zo’n brede doelgroep willen veroveren? ‘Peloton zou een exit kunnen zijn. Ze hebben een fantastisch online platform. Hun hardware is alleen niet heel indrukwekkend. Hun toegevoegde waarde zit ‘m vooral in de beleving. Wij kunnen veel waarde toevoegen aan hun online platform.’ Van een exit is overigens nog geen sprake, verduidelijkt de ondernemer. ‘We zijn niet actief bezig om verkocht te worden, maar zoeken vooral strategische partnerships en investeringen.’ 

Amerikaanse markt

TrueKinetix opent binnenkort een vestiging in de VS (Atlanta), een land waar Van Rens behalve als ondernemer ook als triatleet de nodige ervaring opdeed. De Amerikaanse markt is veelbelovend, meent hij, omdat de behoefte aan binnen fietsen groter is dan in Nederland. ‘Buiten fietsen is daar veel gevaarlijker dan in Nederland. Vorig jaar zijn bij de verkenning van een triatlonparcours twee atleten doodgereden.’ 

‘Ik heb ook in de VS gewerkt. De dingen die je daar buiten de stad ziet zijn onvoorstelbaar. Je ziet de paniek in de ogen van automobilisten wanneer ze een fietser tegenkomen. Ze zouden je gewoon doormidden rijden als je niet in de greppel springt. Niet omdat het hufters zijn, maar omdat ze het niet gewend zijn. Daarnaast ben je in grote steden als Atlanta zo een uur onderweg voordat je de stad uit bent om een stuk te kunnen fietsen. Dus die markt is gigantisch.’

Foto’s: TrueKinetix