Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Manufy, Figo Mobility en Karma Kebab aan kop in Startup van het Jaar-verkiezing

De verkiezing van de MT/Sprout Startup van het Jaar is in volle gang, en in de laatste stemweek gaan 3 startups aan kop als publieksfavoriet. Heb jij al gestemd?

horecastartups
Je leest nu: Manufy, Figo Mobility en Karma Kebab aan kop in Startup van het Jaar-verkiezing

Update 25/1: de stembus is gesloten!

In de MT/Sprout Startup van het Jaar verkiezing pitchen eind deze maand 4 startups voor een vakjury om de titel Startup van het Jaar 2021. We destilleerden daarvoor uit een lijst van tegen de 100 kakelverse startups een shortlist met 11 genomineerden, grotendeels startups die in 2020 of 2019 zijn opgezet. De jury bepaalt zelf welke 3 zij wil grillen, finalist 4 wordt aangewezen door het MT/Sproutpubliek.

Bekijk de startups

En dat is best spannend: wie gaat door met de wild card? Vorige week is verwoed gelobbyd door de 11 genomineerden om stemmen te werven voor een koppositie. Zonder al te veel prijs te willen geven, mogen we wel kwijt dat inmiddels duizenden stemmen zijn uitgebracht, en dat zich een duidelijke tussentijdse top 3 aftekent.

Voor hun rivalen reden te meer om nog een tandje bij te zetten want de afstand met nummers 4, 5, 6 en 7 is echt klein en, zoals dat heet, er kan nog van alles gebeuren.

Dit zijn de koplopers na een week stemmen:

Manufy

Manufy, Figo Mobility en Karma Kebab aan kop in Startup van het Jaar-verkiezing

Platform voor duurzame modeproductie, opgericht door Rob ten Hoove, Karel Bosman, Michiel Dicker en Rene van Doren. Ze willen ‘De Europese duurzame Alibaba worden’ door om te beginnen vraag en aanbod van de kledingindustrie binnen Europa bij elkaar te brengen via hun marktplaats. Dicker: ‘Manufy is het antwoord op Alibaba. Wij staan voor near shoring, duurzame of in elk geval duurzamere productie en een sterke focus op de EU.’

Het platform staat nu klaar met een database van 18.000 Europese producenten. Zeer binnenkort gaat Manufy live voor de ‘merkenkant’ van het platform. ‘Het coronamonster is voor ons een katalysator: door het wegvallen van tradeshows kampt de branche met het probleem dat veel producenten lastig aan nieuwe leads kunnen komen. Wij vullen dat gat door hen online een gezicht te bieden.’

Figo Mobility

Manufy, Figo Mobility en Karma Kebab aan kop in Startup van het Jaar-verkiezing

Met deelplatform Figo Mobility geven Joost Pompe en Basri Hoogstrate zakelijke gebruikers toegang tot deelauto’s, deelscooters en de leasepool van het eigen bedrijf. Zo houden bedrijven hun werknemers mobiel en de leasevloot flexibel. Pompe: ‘Met de groei van het aantal deeldiensten zie je als bedrijf of medewerker al snel door de bomen het bos niet meer. Bovendien veroorzaakt de verwerking van al die mobiele diensten een enorme administratieve last, waardoor HR en administratie het aanbod liever beperken tot zo min mogelijk aanbieders. Met Figo maak je flexibele mobiliteit voor medewerkers toegankelijker dan ooit en zorg je voor een hoge adoptiegraad van deeldiensten onder medewerkers.’

Figo is nu zo’n half jaar live en in die tijd gegroeid naar een paar duizend actieve gebruikers. Die krijgen een landelijk aanbod. ‘Uiteraard zijn we dagelijks ons product aan het doorontwikkelen, we willen over enkele maanden 4.000 auto’s en scooters aanbieden in onze app.’

Karma Kebab

Manufy, Figo Mobility en Karma Kebab aan kop in Startup van het Jaar-verkiezing

Marcel van der Heijden, Pascal Labrie en Hidde Stolwijk leveren met Karma Kebab plantaardige kebab, die hun startup op basis van knolselderij en granen ontwikkelt. Doel is de grootste aanbieder van vegan kebab ter wereld te worden. Karma Kebab wil echt de massa aanspreken en positioneert zichzelf dan ook niet als merk voor vleesvervangers. Van der Heijden: ‘De gemiddelde vleesvervanger is vaak gewoon niet te hakken. Als je jezelf zo noemt, sta je eigenlijk al 1-0 achter.’

De kebab van de startup is volledig gemaakt van groenten en granen uit Nederland. ‘In tegenstelling tot 99 procent van de vleesvervangers is ons product dus niet gemaakt van geïmporteerde soja. Het zit desondanks boordevol eiwitten en is vanwege het lokale karakter superduurzaam.’ Door corona moesten de Kebabmannen  hun marketing verleggen van festivals naar horeca en consument. Er kwam een webshop, tientallen horecazaken verkopen de kebab en Karma Kebab ligt ook al in de schappen bij Deen supermarkten.

Finale

De publieksfavoriet neemt het in de eindronde op tegen de 3 finalisten die zijn geselecteerd door een kritische jury, met daarin Eva de Mol (Capital T), Florentine Fockema (SHIFT Invest) en Chris Zadeh (oprichter Ohpen en Whangai), onder voorzitterschap van MT/Sprouts Philip Bueters.