Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hype rondom blockchain is over, dit waren de highlights

Volgens de Volkskrant is de figuurlijke blockchain-bubbel gebarsten. Nu de hype plaatsmaakt voor realisme, kan de techniek volwassen worden. Ter ere van de begrafenis van de blockchain-hype blikt Sprout nog eens – lekker hyperig – terug op mooie, recente blockchain-initiatieven.

Al begin dit jaar schreven wij over blockchain: “Is het de techniek die de wereld gaat veranderen, of blijft het bij een buzzwoord waar dubieuze types als Willem Vermeend kasten over vol kunnen schrijven, maar waar de wereld weinig van zal merken?”

Welnu, de Volkskrant meent vandaag met het voorlopige antwoord te komen: het is een buzzwoord waar de wereld weinig van merkt, maar – heerlijk tegenstrijdig – het belooft alsnog de wereld te veranderen.

“Blockchainrevolutie komt niet op gang”, opent de – papieren – Volkskrant vandaag. Het is 10 jaar geleden dat de Bitcoin ter wereld kram en daarom deed de krant onderzoek naar hoe vaak de techniek wordt toegepast in Nederland. Het medium concludeert dat 85 procent van de projecten blijft steken in de testfase. Wat blijkt: regelgeving omtrent privacy blijkt nogal eens een probleem te zijn.

De krant suggereert dat 2018 weleens mondiaal de boeken in zou kunnen gaan als het jaar waarop de blockchain-bubbel barstte. De koers van cryptomunten nam een duikvlucht en menig initial coin offering (ICO) faalde. Nu de hype over is, zou blockchain in alle rust volwassen kunnen worden – dat dan weer wel.

Hype of niet, blockchain-startups gooiden de laatste tijd hoge ogen. Hieronder selecteren we nog eens vijf interessante blockchain-initiatieven, die dan wel mede-veroorzaker van de hype waren, maar toch iets geheel nieuws boden.

Spaarzegeltjes via de blockchain

Het initiatief ‘Retailcoin’ komt uit de koker van ondernemer Hugo Leijtens. De munt werkt als een soort spaarprogramma dat voor iedere winkel geldig is. Hierdoor kun je bij alle winkels sparen voor prijzen en kortingen. Leijtens zou er zo’n 5 miljoen van verkocht te hebben, stelt hij in onderstaande video.

Björks blockchain-plaat

Dan Björk. De avant-gardistische zangeres besloot vorig jaar om haar nieuwe album Utopia beschikbaar te maken voor cryptobetalingen. Wie een kopie van Utopia kocht met cryptomuntjes, kreeg daar ook cryptovaluta voor terug, in de vorm van audiocoins, de cryptomunt waar Björk zelf aan gelinkt is. Slimme marketing, stelde het blog Frank News eerder.

Streamen via de blockchain

Ondernemer Nick Yap creëerde Volareo, een slimme speaker die de concurrentie aan moet gaan met Spotify. Krijg je als onafhankelijke artiest via Spotify maar weinig en laat betaald, Volareo zou het betalingsproces met blockchain-technologie vergemakkelijken en eerlijker maken. Liefhebbers betalen in cryptovaluta en de artiest krijgt per stream betaald. Luisteraars kunnen ook fooien geven in crypto. Muzikanten kunnen door de blockchain bovendien preciezer zien door wie en hoe vaak ze worden beluisterd, alsmede waar hun fans vandaan komen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Blockchain voor het vastgoed

Startup Bloqhouse van Tim Rutgers, Koen Bonenkamp en Jeroen Breekpot werd begin dit jaar startup van de week met een blockchain-initiatief voor de vastgoedwereld. Het softwareplatform zet blockchain in om investeren in vastgoed eenvoudiger en voor een grotere groep mensen bereikbaar te maken. Het idee: in plaats van te investeren in een huis, wat extreem duur is, kun je geld steken in een deel van het huis. Hier kun je huurinkomsten over ontvangen en meeprofiteren van waardestijgingen. Bovendien zijn ze peer-to-peer verhandelbaar. Een soort aandelen, dus.

Blockchain-koffie

Guido van Staveren van Dijk van fairchain-koffiemerk Moyee Coffee wil Afrikaanse boeren eerlijk betalen voor hun werk. Daarom gebruikt hij de blockchain. Hierin staan alle acties in de productie- en verkoopketen van Moyee. Denk hierbij aan het verpakken, oogsten en verkopen van de koffie. De data kan door een slimme vergrendeling niet aangepast worden, waardoor een what you see is what you get-effect optreedt. Transparantie in zijn puurste vorm, zo gaat het idee.