Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Martijn Roordink dit jaar 160 vestigingen opent met Spaces

Martijn Roordink begon 11 jaar geleden met co-working-plek Spaces omdat hij op zijn fiets naar zijn werk wilde. Terwijl WeWork worstelt, groeit zijn bedrijf dit jaar met 160 vestigingen.

In 2008 staat de wereld op de rand van een financiële meltdown. Notabene op de dag dat Lehman Brothers failliet gaat, besluit Martijn Roordink zijn allereerste locatie te openen. Heeft hij altijd zo’n goed gevoel voor timing?

“Als je dan toch zo’n statisch vehikel als vastgoed wil veranderen, begin dan maar op de slechtste dag ooit”, blikt Roordink met een knipoog terug. Een tumultueuze aftrap wordt gevolg door jaren van onstuimige groei; Spaces beschikt inmiddels over driehonderd locaties in veertig landen.

In 2014 verkoopt Roordink zijn bedrijf aan de International Workplace Group (IWG), ook het moederbedrijf van kantooraanbieder Regus. Dit jaar worden er onder de vleugels van dat bedrijf nog eens 160 Spaces-locaties geopend.

Fiscalist

Hoe Roordink, die voorheen actief was als chef-kok, eigenaar van een cateringbedrijf en fiscalist bij EY, vastgoedondernemer werd? “Je moet groeien als persoon. Om te weten wat je niet wil, maar vooral om je te ontplooien. Ik wist eigenlijk wel dat ik geen fiscalist was, maar ik heb het toch 3 jaar volgehouden en een fantastische tijd gehad.” 

Het idee voor Spaces ontstond toen Roordink dichtbij huis wilde werken, “om de hoek, met gelijkgestemden, een leuke dynamiek en een goede kop koffie”. Samen met Rattan Chadha (ex-CEO van modemerk Mexx, momenteel CEO van hotelketen CitizenM) en Frederique Keuning opende hij in 2008 aan de Amsterdamse Herengracht de eerste vestiging van Spaces.

Het openen van een nieuwe Spaces-vestiging is inmiddels grotendeels een kwestie van copy-paste, blijkt uit het verhaal van Roordink. Het aannemen van mensen en het design van het gebouw wordt wereldwijd, centraal en online geregeld. De kunst van het managen van die groei is om zoveel mogelijk los te laten, stelt Roordink. “Een gedegen groei gaat op basis van een goede organisatie.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

WeWork

Roordink kreeg in 2011 op de Herengracht bezoek van een ondernemer die zou uitgroeien tot dé speler op co-working-gebied: Adam Neumann, oprichter van WeWork (deze aflevering van 7 Ditches TV werd opgenomen voor het mislukken van de IPO). De manier waarop WeWork een merk wist op te bouwen is jaloersmakend, erkent Roordink. “Ze zijn wereldkampioen in marketing, branden en in growth. Wij als Nederlanders zijn het tegenovergestelde, elke winkel moet zijn eigen centen verdienen. Dat is een conflict in het model.”

WeWork kreeg een schier eindeloze pot geld van de Japanse investeerder Softbank, die normaal gesproken in techbedrijven investeert. Er zijn nu twee discussiepunten over WeWork, zegt Roordink: “Heb je als bedrijf wel bestaansrecht als je geen ‘tech’ hebt, of bent?” Tweede punt is Adam Neumann zelf, stelt Roordink, die als charismatische ondernemer wellicht een te grote stempel op het bedrijf heeft gedrukt. Een vooruitziende blik.