Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Charlotte van ‘t Wout een vergaderimperium bouwt, en nu ook scoort met cursussen via Instagram

Charlotte van ‘t Wout woont dankzij slim ondernemen in het huis van haar dromen. Ondertussen loopt haar nieuwe bedrijf met cursussen via Instagram ‘als een malle’. Wat beweegt deze bevlogen ‘Business influencer’?

Charlotte van ‘t Wout begon haar carrière als journalist, maar is stiekem een geboren ondernemer. “Ken je het spelletje Roller Coaster Tycoon?”, vraagt Van ‘t Wout. “Dat speelde ik als kind urenlang. Dat je duizend dingen tegelijk in de gaten moet houden. Iets uitvoeren, dat laten groeien en er geld voor vragen.”

Ondernemerschap is wat haar betreft “één grote personal development game. Jezelf uitdagen en continu slimmer en beter worden. Dat vind ik er te gek aan.”

Als journalist koos zij naar eigen zeggen heel gericht voor bepaalde niches, zoals zelfhulp, ondernemen of startups. “En daarbinnen interviewde ik de slimste mensen. Leuker dan het beste stuk schrijven vond ik het een uitdaging om hetzelfde verhaal met verschillende invalshoeken op meerdere plekken weg te zetten. Ik ben altijd al meer ondernemer dan journalist geweest.”

San Francisco

Na zo’n anderhalf jaar als digital nomad in het buitenland te hebben geleefd, was Van ‘t Wout in 2017 ‘klaar’ met journalistiek. “Ik wilde ondernemer worden. In San Francisco had ik gezien dat steeds meer bedrijven op zoek waren naar bijzondere locaties om te vergaderen. Tegelijkertijd wilde ik altijd veel geld verdienen, zodat ik in een mooi huis kon wonen. Die twee dingen kwamen mooi bij elkaar.” 

Van ‘t Wout besloot de gok te wagen, met als insteek “Dingen die je graag wil, daar hoef je niet jaren op te wachten, die kun je creatief regelen.” Ze stak zich flink in de (creditcard)schulden en huurde een Amsterdamse Prinsengracht, waarvan ze de huur zou laten betalen door bedrijven die – hopelijk – zouden komen vergaderen. Bij een webwinkel kocht ze binnen twee dagen de complete inrichting, inclusief whiteboards, flipovers en een beamer. “Ik geef eerst geld uit en bedenk daarna hoe ik het ga terugverdienen”, vat zij haar gedurfde aanpak samen.

Ik geef eerst geld uit en bedenk daarna hoe ik het ga terugverdienen

Twee weken voordat de eerste huur werd afgeschreven had Van ‘t Wout haar eerste klanten, en bleek haar verhuurconcept SPOT een schot in de roos. Dankzij vergadertijgers van bedrijven zoals Booking.com, de Nederlandse Bank, Catawiki en Heineken groeide SPOT naar inmiddels 4 vestigingen in grachtenpanden in Amsterdam (waardoor haar huis tenminste niet elke dag bezet is).

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ik sta in de #viva400 met 400 inspirerende vrouwen, en ben daar ook lekker zo blij mee. ❤️ Hoera voor lijsten met inspirerende vrouwen. Hoera voor meer vrouwelijke rolmodellen in deze wereld. En halleluja, het is het niet een lijst met wie het mooiste koppie heeft of de meest strakke kont. Ik hoop echt dat er nu meiden van rond de 12 zijn die de #viva400 zien, en dan dromen over welke categorie zij het leukste vinden om ooit in uit te blinken. Ik had deze voorbeelden niet toen ik die leeftijd had, en ben blij en dankbaar dat we nu in elk geval wél zulke lijsten hebben. Maakt me niks uit dat #viva er een vrolijke stemwedstrijd van maakt (commercieel trouwens heel slim en daar heb ik natuurlijk altijd bewondering voor ) want het zorgt ervoor dat er een lijst is met 400(!!) inspirerende vrouwen. HOE kun je daartegen zijn?! Ik ga vanavond gezellig door de lijst scrollen, mn instafeed volstoppen met nieuw ontdekte powervrouwen en dankbaar en blij zijn dat ik in deze lijst mag staan ❤️❤️ . En ik ga ‘zakenwonder’ op mn visitekaartjes erbij zetten want wat is dat voor geweldige naam . #zakenwonder #empowerment : @priscavisser

A post shared by Charlotte van ‘t Wout (@celinecharlotte) on

Instagram

Haar doelgroep bereikte Van ‘t Wout vanaf de start via Instagram, een Linkedin-post die 300.000 keer werd gelezen deed ook een goede duit in het zakje. Op Instagram geeft zij vanaf dag dat SPOT begon ondernemerstips, aan de hand van haar eigen ervaringen als ondernemer.

Die Instagram-tips bouwde zij vervolgens onder de noemer C.Academy uit tot een cursusplatform. De inspiratie daarvoor ontstond toen zij in een opwelling een ticket van 8000 euro bestelde voor een conferentie van lifyestyle-goeroe Tony Robbins. Het kaartje was eigenlijk te duur. “Ik nam mezelf voor om op een slimme manier te zorgen dat ik dat geld binnen twee dagen zou verdienen. Ik heb toen in een dag een webshop gemaakt en iedereen verteld dat ik via Instagram cursussen ging geven. Op een account waar je alleen toegang krijgt met een kaartje uit de webshop.”

Als een malle

Die Insta-cursussen lopen nu “als een malle”, zegt Van ‘t Wout. Sinds de start afgelopen juni verkocht zij bij elkaar 3000 tickets, à 74 euro per stuk. Met die cursussen probeert zij vooral vrouwen te inspireren bij het (beginnen met) ondernemen, met onderwerpen als ‘geld verdienen’ en ‘productiviteit’ en de cursus ‘Introvert like a boss’.

Het concept is ook schaalbaar. Van ‘t Wout zet het lesprogramma in elkaar. en kan die lessen daarna weer zonder al te veel werk laten afspelen. De meeste bereik boort Van ‘t Wout aan via haar eigen Instagram-kanaal, de rest van de doelgroep vindt haar omdat veel cursisten zelf weer over hun cursus posten op Instagram. Van ‘t Wout: “Dat is het geniale van Instagram, het is één grote vuurbal van promotie.”

Brute eerlijkheidCharlotte van 't Wout

Het inspireren van vrouwen ziet zij als een missie, waarbij ze gelooft in “brute eerlijkheid en herkenbaarheid”. “Ik ben allergisch voor open deuren als ‘ga er gewoon voor.’ Okay, hoe dan? Ik weet hoe je je mindset kan veranderen, en hoe je dat praktisch kan uitwerken.”

“Ik vertel alles vanuit wat ik zelf doe. Ik ben bijvoorbeeld een productief iemand, en heb als journalist jarenlang over deze onderwerpen geschreven, experts over geïnterviewd en boeken over gelezen. Ik pretendeer niet dat ik het antwoord heb, maar ik pas het wel toe. En maak ik het persoonlijk.”

Haar volgende stap als ondernemer is om minder zelf te doen. “Ik wil meer de eigenaar zijn dan degene die dagelijks de boel bestuurt. Ik heb nu een manager die de boel runt. Ik kom op kantoor, hoor hoe alles gaat en ga weer weg.”

Team

Voor SPOT bouwde ze een team met inmiddels 7 vrouwen (hosts), een ervaring waarvan Van ‘t Wout ook weer haar lessen deelt met haar achterban. “Mijn belangrijkste focus is nu hoe je met een team werkt. In het begin ben je echt een controlfreak en wil je alles doen. Nu is het mooi om te zien hoe het gaat als je zelf niet alle beslissingen neemt. Dat je zorgt dat anderen besluiten nemen en goed in hun vel zitten.”

“Ondernemers worden te vaak als een homogene groep gezien. Ik denk dat je het ofwel te gek vind om dingen te laten groeien, of echt in je bedrijf te werken, of te managen en orde te scheppen”, zegt zij met een verwijzing naar Tony Robbins (‘entrerpreneurs, artists en managers’).

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Type

“Mensen zijn bijvoorbeeld ondernemer geworden omdat ze het te gek vinden om interieurs te stylen of om 1-op-1 met iemand een kledingkast uit te kiezen. Dat is een heel ander iemand dan iemand die het leuk vindt om een bedrijf op te bouwen met 50 kledingwinkels. Volgens mij is het heel belangrijk om te weten welk type je bent, en waar je je lol uithaalt. Dan ken je jezelf ook zo goed dat je precies weet wie je in je bedrijf naast je nodig hebt  Als je vooral managen leuk vindt, heb je bijvoorbeeld iemand nodig die er juist op let dat je bedrijf nog wel groeit.”

Van ‘t Wout breidde haar bescheiden media-imperium onlangs uit met een Youtube-kanaal, en begint over twee weken met een podcast. Zo zet zij ook haar continue zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voort. Hoewel, valt er met podcasts wel iets te verdienen? “Er zijn dertig manieren om geld te verdienen met een podcast!”, reageert Van ‘t Wout vurig.