Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Going down! Dit zijn de 20 redenen waarom startups falen

Waarom gaan startups kopje onder? Het antwoord heeft vooral te maken met onvoldoende behoefte in de markt, een te hoge burn rate en/of een ongeschikt team. Dit is volledige top-20 van redenen waarom startups falen.

CB Insights, een Amerikaans data-platform dat ieder kwartaal alle op de fles gegane startups registreert, heeft op veler verzoek een top-20 van de redenen gemaakt waarom startups falen.

Na het lezen van 101 post-mortems kwamen ze tot de conclusie dat er zelden één reden is voor het falen van een startup. Omdat veel startups meerdere redenen voor hun mislukking opgaven, heeft CB Insights de twintig belangrijkste redenenin kaart gebracht (en dus groter is dan 100 procent):
 

Laten we de top-3 eens onder de loep houden.

#3 Niet het juiste team (23%)

Diversity rules! In een team zitten waar iedereen dezelfde kwaliteiten hebt klinkt misschien fijn, maar daarmee ga je het niet redden als startup. Een diverse samenstelling van teamleden met verschillende vaardigheden wordt vaak genoemd als cruciale factor voor het succes van een onderneming. Zorg dat je daarom verschillende mensen met verschillende kwaliteiten, verschillende achtergronden en verschillende rollen. Kijk ook nadrukkelijk wat voor aspecten je mist in je team. 

Lees ook: 4 voorwaarden voor een weergaloos team

#2 Geen geld meer (29%)

Uiteraard gaan de kosten voor de baten, maar als startup moet je slim met je (weinige) geld omgaan. Je kunt geen duur personeel aannemen of grote marketingcampagnes opzetten. De meeste startups zijn eerder door het geld heen dan ze denken. Onthoud ook dat investeerders hier niet de portemonnee voor trekken; zij stoppen hun kapitaal alleen in groei.

Lees ook: Hoe je een bedrijf begint terwijl je bijna geen geld hebt

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#1 Geen behoefte aan product/dienst (42%)

Iedere ondernemer vertelt dat hij het product of de dienst heeft ontwikkeld waar iedereen op zit te wachten. Een tien voor enthousiasme, (voorlopig) een één voor realisme. Het is voor potentiële investeerder de allereerste vraag voordat ze uberhaupt met een startup in gesprek gaan: heb je al klanten gevonden voor je product/dienst? Zo niet, ga dan de behoefte in de markt maar eens testen.

Lees ook: Wat is je launching customer waard?