Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duitse ‘Airbnb’ voor de zakenwereld Homelike landt na miljoeneninvestering ook in Nederland

Met een kersverse investering van 12 miljoen euro op zak rolt de Duitse dienst Homelike zijn boekingsplatform voor long stay-appartementen nu ook uit naar Nederland. Oprichters Dustin Figge en Christoph Kasper willen het boeken daarvan net zo makkelijk maken als een nacht in een hotel.

Homelike
Wat: boekingsplatform voor tijdelijke appartementen
Sinds: 2015
Wie: Dustin Figge, Christoph Kasper
Waar: Keulen
Medewerkers: 100
Funding: 17 miljoen

Dustin Figge reisde in 2012 in dienst van zijn toenmalige werkgever Bertelsmann naar Californië, waarbij hij merkte hoe lastig het was om op tijd een woning te vinden waar hij een paar maanden kon verblijven. Samen met Christoph Kasper lanceerde hij daarom drie jaar geleden Homelike, een platform dat de zakenreiswereld verbindt met vastgoedspelers met long stay-appartementen in hun portfolio. Daarbij digitaliseert Homelike alle huur- en administratieve processen, met een minimale verblijfsduur van 1 maand. (De Duitse dienst is vergelijkbaar met het Amerikaanse Zumper)

Homelike incasseerde drie maanden geleden een investering van 12 miljoen euro, afkomstig van het Amerikaanse vc-fonds Spark (ook investeerder in Twitter, Slack en Oculus). “Met hun aan boord is het nu een kwestie van snel groeien”, zegt Figge (foto links). Corporate klanten vroegen volgens hem al een tijdje om appartementen in Amsterdam. “En er is veel verkeer (van zakenreizigers, red.) tussen Duitsland en Nederland, dus dit is de volgende logische stap.”

Homelike was buiten Duitsland al actief in Oostenrijk, Zwitserland en Engeland en gaat het eerste kwartaal van 2019 ook live in Frankrijk en Spanje. Volgend jaar moet het bedrijf uit Keulen marktleider zijn in Europa, zegt Figge.

Via de dienst werden tot nu toe 750.000 nachten verblijf geboekt (het precieze aantal gasten wordt niet gedeeld), grotendeels via zo’n 1500 bedrijven waar toe nu toe mee werd gewerkt. Appartementen worden gemiddeld 3 tot 6 maanden gehuurd. Het totale aanbod van Homelike bestaat nu uit 50.000 appartementen in 125 steden.

Amsterdam

In Amsterdam start Homelike met een aanbod van 1000 appartementen (ook in Rotterdam en Den Haag zijn stiekem al een paar onderkomens te vinden). De stad is prijzig, erkent Figge. “Het zit heel dicht bij Londen. In Berlijn heb je een all inclusive appartement voor 1100 euro per maand, dat is in Amsterdam niet mogelijk.”

De vastgoedmarkt is een netwerkmarkt

Dat Homelike toch voldoende aanbod kon vinden was vooral te danken aan de vastgoedbedrijven waar de dienst uit Keulen al mee samenwerkte. “Nadat we hun vertelden dat we naar Amsterdam gingen, hebben we hun aanbod hier ook toegevoegd. Daarnaast was het een kwestie van heel veel gesprekken en meetings. De vastgoedmarkt is een netwerkmarkt.”

Vastgoed

Het ‘online’ brengen van de vastgoedwereld is ook de grootste uitdaging voor Homelike. Want terwijl de short stay-sector al grotendeels gedigitaliseerd is, is long stay nog grotendeels offline.

Figge: “Je kan de markt vergelijken met de shorty stay-business van 15 jaar geleden, toen mensen nog naar een reisbureau gingen. Daarna kwamen platforms zoals Trivago en Booking. De markt voor long stay is nu zo’n 30 jaar oud, en al die jaren hebben bedrijven appartementen geboekt via lokale, offline brokers. Vastgoedproviders hebben lang niet allemaal een goed beeld van de zakenreiswereld. Maar wanneer wij hun onze ideeën over zakenreizen vertellen, en dat ze daar geld kunnen verdienen, dan wordt het interessant.”

Om die vastgoedpartijen op te stoten in de digitale vaart der volkeren maakt Homelike ook 360-graden-tours van appartementen, en levert de dienst een online dashboard (Property Management System) voor het beheren van hun aanbod. Homelike duwt het aanbod naar talloze online kanalen, zoals Google, Linkedin en (meta-)zoekmachines zoals Nestpick en Hometogo. Een verschil met platforms zoals Booking en Airbnb is dat het verdienmodel van Homelike volledig is geënt op de aanbodkant; alleen vastgoedaanbieders betalen een commissie per boeking.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Keulen

Anders dan in het wat verder gelegen Londen opent Homelike vooralsnog geen kantoor in Amsterdam, zegt Figge. “We proberen alles te doen vanuit Keulen. Onze regionmanager reist wel wekelijks op en neer. Wanneer we merken dat het beter is om hier wel een kantoor te hebben, dan doen we dat zeker.”

Of Homelike ooit zelf appartementen zou willen bezitten? “Goede vraag. Maar op dit moment hebben we daarvoor geen plannen. We definiëren Homelike echt als een marktplaats, we faciliteren vraag en aanbod. Als we 50.000 appartementen zouden hebben zou dat een nogal kapitaalintensieve business zijn. Maar zeg nooit nooit.”