Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup laat sporters overal zweten zonder abonnement

Startup van de week SportAny wil mensen zonder abonnement laten sporten, wanneer, waar en hoe het hen uitkomt. ‘Niets moet in de weg staan om van start te gaan.’

Wat is SportAny?

SportAny laat gebruikers zelf, en zonder abonnement, bepalen waar en wanneer zij fitnessen, bootcampen, yoga’en of naar de sauna gaan. Dat scheelt ook gedoe met inschrijvingen en strippenkaarten met beperkte houdbaarheid. Zo onderscheidt de dienst, die net gestart is in zeven steden, zich van bijvoorbeeld OneFit en Gympass, waarmee je ook bij meerdere sportscholen terecht kan, maar waarbij je alsnog vastzit aan een abonnement. Naast sportaanbieders koppelt de dienst gebruikers ook aan fysiotherapeuten en andere preventieve aanbieders.

In de app zie je welke activiteiten er in hun buurt zijn. Daarna bepaal je in drie stappen in de app waar, wanneer en op welk niveau hij of zij wil sporten en bewegen. Het afrekenen van een activiteit gaat ook via de app.

Jophri JanssenWie zit erachter?

Jophri Janssen (44) is de oprichter van SportAny. Voor hij de sprong waagt naar het ondernemerschap helpt hij bedrijven met business development. Terwijl hij veel door het land reist, van klant naar klant, is een gezonde levensstijl best lastig vol te houden, zo merkt Janssen. “Ik ben een enthousiaste sporter en probeer gezond te leven, maar dat is helemaal niet zo makkelijk als je veel van huis bent.” Zo komt hij op het idee van Sportany. 

Eind 2018 nam SportAny Sportcommunity.fit over, een startup die een vergelijkbare dienst aanbiedt, waarmee SportAny kennis, netwerk en complementaire kwaliteiten in huis haalde. Ook Sportcommunity.fit-oprichter Quinten van Urk (20) blijft betrokken bij de nieuwe coalitie en samen met Lars Schmitz (42) en Marc Tijsse-Klasen (49) bouwt het team verder aan Sportany.

Wie zit er op te wachten?

In de eerste plaats zijn dat consumenten die op zoek zijn naar variatie, en voor wie een abonnement te beperkend is. Steeds meer mensen bepalen zelf waar, wanneer en hoe zij sporten, zonder daarbij langdurige verplichtingen aan te willen gaan. Van de ruim 9 miljoen Nederlanders die elke week minimaal één keer sport, doet minder dan de helft dat nog in verenigingsverband. De rest sport op individuele basis, blijkt uit cijfers van sportkoepel NOCNSF. Dat is een groep potentiële klanten die moeilijk te bereiken is voor de sportaanbieders, meent Janssen. Hij is er van overtuigd dat sport- en wellness aanbieders via SportAny wel toegang krijgen tot die gebruikersgroep.

Sportaanbieders hebben te maken met een dalend aantal vaste klanten. Via de app van SportAny kunnen zij deze mensen flexibiliteit bieden en nieuwe inkomsten genereren. Tot slot ziet Janssen kansen bij werkgevers. “Er wordt steeds meer gekeken naar de duurzame inzetbaarheid van werknemers. Stress bij werknemers kost het bedrijfsleven alleen al twee miljard euro per jaar. Dan kun je ze een abonnement aanbieden op een sportschool, maar daarmee gaat echt niet iedereen meer bewegen. Je moet een oplossing op maat bieden. De een heeft meer aan yoga lessen, terwijl de ander liever gaat kickboksen”.

Hoever is de ontwikkeling?

SportAny lanceerde eind 2018 zijn app en ging onlangs met een soft launch van start in de regio Eindhoven. Van daaruit moet snel heel Nederland worden veroverd, om vervolgens de grens over te gaan. Op dit moment wordt er nog met een beperkt aantal aanbieders en een paar honderd afnemers getest.

Activiteiten boeken kan ondertussen in meedere steden, waaronder ook Amsterdam, Zwolle en Groningen. Met de lessen uit die steden wil de startup in de loop van dit jaar uitrollen naar andere grote steden. Vanaf volgend jaar wil het bedrijf de sprong naar het buitenland gaan wagen. Qua grote bedrijven strikte SportAny al Rabobank aan boord.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het business model?

SportAny ontvangt voor elke activiteit die via het platform wordt geboekt een vast bedrag van 1 euro 49 plus 5 procent van de totale kosten. Om sportaanbieders over de streep te trekken hoeven die vantevoren geen investeringen te doen. “Geen drempels, geen barrières, niets moet iemand in de weg staan om van start te gaan”, zegt Janssen. Een slimme groeihack: als een klant zijn of haar favoriete aanbieder niet in de app ziet, kan hij die via de app uitnodigen om zich bij SportAny aan te sluiten. 

Nog geld nodig?

SportAny is op zoek naar een investering van in totaal 700.000 euro voor de uitrol in eigen land, waarvan een deel al binnen  is. De rest wordt na de softlaunch in Eindhoven via Crowdfunding opgehaald. Na Nederland is de rest van Europa aan de beurt, waarvoor een nieuwe investeringsronde zal worden opgezet. De oprichters doen graag zaken met strategische partners, die naast geld ook expertise meebrengen om snel, maar verstandig te kunnen opschalen.