Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup brouwt witbier op basis van overgebleven sinaasappelschillen

Ondernemer Frederik Kampman van biermerk Lowlander brouwde een biertje op basis van overgebleven sinaasappelschillen. Het blijkt een schot in de roos. ‘Het is ons best verkopende bier.’

Jaarlijks worden er miljoenen kilo’s sinaasappelschillen in Nederland weggegooid. 25 onder de 25-startup PeelPioneers gebruikt deze restproducten om grondstoffen uit te vervaardigen, zoals bioplastics en biobrandstof. Dat je er ook bier mee kunt brouwen, leert het verhaal van het Amsterdamse craft beer-merk Lowlander. 

Lowlander
Sinds: 2016
Oprichter: Frederik Kampman
Groei: 200 procent (2018)
Werknemers: 12

Lowlander-ondernemer Frederik Kampman ging de samenwerking aan met PeelPioneers en ontwikkelde een alcoholvrij witbiertje op basis van sinaasappel- en citroenschillen. Het is het succesvolste biertje dat het drieënhalf jaar oude bedrijf tot dusver op de markt bracht. 

Hoe kwamen jullie uit bij bij PeelPioneers?

“Eigenlijk vrij snel. We zochten iemand die ons kon helpen met het gedegen verwerken van de afvalstroom van sinaasappel- en citroenschillen uit de horeca. We kwamen dit bedrijf vrij direct op het spoor. Zij hebben die stroom goed opgezet en ze kunnen goed product maken dat wij kunnen verwerken in het bier.”

Vanwaar jullie keuze voor deze duurzame benadering?

“Het begon al een poosje geleden. Afgelopen winter hebben we winterbier gebrouwen van een collectie kerstbomen. We haalden de kerstbomen bij de mensen op, plukten de naalden en maakten daar een extract van waarbij de smaak voor langere tijd kan worden bewaard. Vorige week hebben ons eerste brouwsel gebrouwen. Daar kunnen we binnenkort onze eerste winter-IPA van maken.”

Als bedrijf maken we ideële keuzes

“We hebben hier zoveel van geleerd, bijvoorbeeld wat het doet met de bewustwording bij de consument en wat je er voor mooie smaken mee kunt maken. Wat normaal wordt gezien als afval, dus als restproduct, daar kunnen we nu iets moois en smaakvols van maken. We dachten: daar moeten we meer mee doen.”

“Als bedrijf maken we ook ideële keuzes. We werken zo bewust mogelijk, bijvoorbeeld bij onze verpakkingen en ingrediënten. We kijken altijd hoe we de beste smaken krijgen, maar net zo belangrijk is hoe duurzaam het is.”

Hoe smaakt dat, bier van overgebleven sinaasappel- en citrusvruchten?

“Onwijs lekker. Zo lekker dat het sinds de lancering 3 maanden geleden ons best verkopende bier is geworden. Je ziet het ook terug in de scores. Op een platform dat bieren beoordeelt op basis van kwaliteit scoren we zeer hoog. Je proeft onder meer het frisse van witbier, met het zoetzure van de citrus en de citroen. En dát zonder alcohol.”

Hoe vermarkten jullie dit aan de consument: als duurzaam bier uit restproducten of juist niet, omdat je de consument ermee wellicht afschrikt? 

Consumenten schrikken hier niet van af

“Ik denk niet dat je de consument ermee afschrikt. De laatste jaren staan consumenten juist over open voor dit soort initiatieven, denk ik. We hebben ervoor gekozen om het op een andere manier te doen. We hebben een campagne gehad waarbij mensen op een bepaalde locatie sinaasappelen konden inleveren, die wij gingen verwerken.”

“We willen mensen ervan bewust maken dat je met een reststroom onwijs lekkere dingen kunnen maken. Communiceren we dit op de verpakking? Nee, maar dat hoeft ook niet. Het gaat om de boodschap dat dit onwijs lekker smaakt. Vervolgens kom je er als consument pas achter dat het product gemaakt is van restproducten.”

Kunnen jullie dit trucje ook uithalen met alcoholische biertjes?

“Ja.”

Zijn jullie dat van plan?

“Niet per se met deze ingrediënten. Wel bekijken we of we meer samenwerkingen kunnen doen rondom restproducten. Sinds wij zijn begonnen met onze winter-IPA en 0.0 Wit zijn er zoveel aanvragen van horeca- en retailbedrijven, die willen weten of we dit ook kunnen doen met specifieke andere producten. Misschien kunnen we andere bieren met een soortgelijke aanpak maken.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

We kijken nu naar reststromen uit fruit, kruiden, gember en aardappelen

“Welke ingrediënten het precies zullen worden, kan nog niet zeggen, want ik weet het nog niet. We zitten volop in de testfase en we kijken naar onder meer reststromen uit fruit, kruiden, gember en aardappelen.”