Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze leverancier van kimonos schaalde tijdens de coronacrisis razendsnel op

Lena Cobelens (29) van Startup van de Week Le Olive vond tijdens de coronacrisis een gat in de markt, door online gepersonaliseerde kimonos te verkopen. Haar direct-to-consumer-model is goed voor 'duizenden orders' per maand.

Foto: Le Olive

Wat is Le Olive?

Le Olive is leverancier van gepersonaliseerde kimonos en slaapkledij, ‘sleep and lounge wear‘, zoals ze het zelf noemen. Consumenten kunnen zelf de kleur van hun kleding bepalen en ze krijgen de mogelijkheid online een tekst, bijvoorbeeld hun naam en initialen, toe te voegen op de voor- en achterkant van de kledingstukken. Dit wordt er vervolgens in geborduurd. Le Olive zweert bij het direct verkopen aan de consument en weert tussenschakels, zoals retailers. Het borduurwerk op de kimonos en badjassen voert het e-commerce- en modebedrijf zelf uit. In Beverwijk heeft de startup een atelier staan met tien machines.

Wie zit erachter?

Lena Cobelens richtte het bedrijf in 2018 zelf op toen ze zwanger was. Ze zocht indertijd naar een gepersonaliseerde kimono, maar kon niets vinden. Ze besloot er daarom zelf in te investeren. ‘Ik dacht: als ik het leuk vind, zijn er vast meer mensen die het leuk vinden’, vat Cobelens het simpel, maar doeltreffend samen. Het bleek een schot in de roos, want Le Olive verkoopt inmiddels in wel 55 landen. Cobelens heeft al twintig medewerkers (20 fte) op de loonlijst staan.

Wie zitten erop te wachten?

Le Olive is een vrouwenmerk dat zich primair op vrouwen van 18 tot 30 jaar richt. De badjassen zijn volgens Cobelens unisex, dus ook mannen kunnen ze dragen. ‘We hebben bovendien net Valentijn achter de rug. Mannen bestelden toen een badjas voor hun vriendin.’

Hoever is Le Olive?

Behoorlijk ver. Toen de coronacrisis zich aandiende, bleek dat Cobelens op het juiste paard gewed had. Consumenten gingen massaal online bestellen en dat vertaalt zich voor Le Olive sindsdien in ‘duizenden orders’ per maand. De omzet, die Cobelens niet wil delen, steeg de afgelopen zes maanden met wel 800 procent. 

Le Olive levert, zoals gezegd, wereldwijd. 40 procent van de omzet verdient Cobelens in eigen land, 60 procent haalt ze uit het buitenland. Vooral de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn afzetmarkten. Het bedrijf stelt zelfs wereldwijd marktleider te zijn in gepersonaliseerde slaapkleding. Om de groei kracht bij te zetten, werkt Le Olive samen met bekende influencers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Cobelens’ bedrijf levert direct aan de consument, wat weleens wordt omschreven als het direct-to-consumer-model. Winkels tonen volgens de ondernemer regelmatig interesse in de kleding van Le Olive, vertelt de ondernemer. Laatst de Bijenkorf nog. Cobelens geeft ze echter allen nul op het rekest; Le Olive is en blijft een online direct-to-consumer-verhaal. Wie een borduurwerk op de bestelde kimono wil, betaalt daar een extra bedrag voor. Het model levert Le Olive nu al een – naar eigen zeggen – winstgevende bedrijfsvoering op.

Nog geld nodig?

Investeerders, daar doen ze bij Le Olive niet aan. Het bedrijf is geheel uit eigen geld opgebouwd en dat wil Cobelens het liefst zo houden. ‘Het gaat dusdanig goed dat we het niet nodig hebben’, zegt ze. Door voorlopig geen investeerders aan te trekken, stelt ze sneller te kunnen schakelen met haar onderneming.