Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Nederlandse startups gaan naar tech-walhalla CES in Las Vegas

50 Nederlandse startups reizen in januari 2020 af naar de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. In het kielzog van prins Constantijn, die met Techleap de elektronicabeurs zo Oranje mogelijk wil laten kleuren. ‘De kwaliteit van de deelnemers is weer sterk.’

Techleap (voorheen StartupDelta) reist in januari weer af naar de CES, dé elektronicabeurs en daarmee ook de place to be voor de 50 startups die het op sleeptouw neemt. Onder het motto ‘futureproofing the world, one Dutch solution at a time’ zullen ze zich er presenteren.

Technology for good

Achterliggende gedachte: technologie kan oplossingen bieden voor maatschappelijke en wereldwijde uitdagingen op het gebied van energietransitie, gezond leven, gezondheid, water en voedsel. Technology for good, in feite, en daarvoor heb je onze ondernemers nodig. En dat willen Techleap-boegbeeld Constantijn en de startups natuurlijk graag ook laten weten aan potentiële investeerders, klanten, partners en distributeurs die de CES, samen met 200.000 anderen, bezoeken. We spraken Constantijn tijdens CES Unveiled in Amsterdam, voor de startupondernemers een generale repetitie.

“Ik denk dat technology for good een te beperkt begrip is,” zegt Constantijn. “Ik noem het liever tech for smart. Als je weet dat we in een energietransitie zitten, weet je dat daar veel grotere investeringen zijn te doen die veel grotere nieuwe business oplevert dan het optimaliseren van het bestaande. Hetzelfde geldt voor gezondheidszorg: als je mensen meer controle geeft over hun gezondheid en preventie, levert dat heel veel kansen. Denk ook aan smart cities: technology for smart is veel strategischer dan je beperken tot ‘for good’.”

Landelijke selectie

Voor Constantijn is het zijn vierde startuptour richting Vegas. “Wij doen de selectie, en gaan daarvoor ook actief het land door. We willen meer startups dan alleen uit Amsterdam, en dan moet je meer doen dan de deur openhouden en alleen op aanmeldingen afgaan. Ik vind de selectie van dit jaar best sterk.”

Techleap zorgt net als andere jaren dat het Holland Pavillion boven het maaiveld uitsteekt. “We doen ons best om aandacht te krijgen van internationale media, klanten en partners.” Techleap bereidt de uitverkoren startups ook voor op hun presentatie op de beursvloer. “Een paar jaar geleden dachten ze daar nog te makkelijk over. Maar in Nederland op een podium staan is iets anders dan jezelf presenteren aan Amerikaanse investeerders. Die zagen je echt door.”

Koninklijken bloede

Helpt het dat de Techleap-voorzitter van koninklijken bloede is? “Natuurlijk, de Amerikanen vinden dat natuurlijk mooi. Maar de aandacht en energie die daaruit voortkomt, probeer ik snel te vertalen naar zakelijke voordelen voor de ondernemers. We hebben snel goede relatie opgebouwd, het schakelt heel makkelijk. Bijvoorbeeld: voorheen moesten de startups voldoen aan alle criteria die de Amerikanen stellen aan een plek tussen de startups. Maar in Nederland is een track record van 3 jaar iets heel anders dan in de States.”

“Wij doen nu zelf de selectie, de CES vertrouwt op de kwaliteit. Niet onbelangrijk voor deelnemers die wat langer bestaan of voor de tweede keer komen: een stand voor oudere bedrijven is een stuk duurder.”

De 50 startups

Dan nog de startups zelf. Teveel talent en potentie om in 1 artikel te stoppen, maar gelukkig vind je ze hier. Onze Sprout Challengers, Startups van de Week en 25 onder de 25-ondernemers droppen we natuurlijk wel graag, elk in hun eigen categorie:

The Future of Energy Transition & e-Mobility

Incooling

Hele verse Startup van de Week die vanuit Eindhoven 2 vliegen in 1 klap wil slaan in datacenters. Door de chips zellf daar te koelen met vloeistof, bespaart zo’n internetfabriek flink wat energie én kunnen de processeren in een hogere versnelling werken. Rudie Verweij, Helena Samodurova en Guus Frericks zijn de ondernemers achter deze koele technologie.

NOWI Energy

Simon van der Jagt en Omar Link werken met Startup van het Jaar-finalist NOWI aan devices die het eeuwig doen, zonder batterij. Dat is een kwestie van het licht of beweging als energiebron benutten, zodat smartwatches en sensoren volledig onafhankelijk kunnen werken.

The Future of City Living

Meatable

Krijn de Nood en Daan Luining willen met Challenger Meatable betaalbaar kweekvlees op ons bord krijgen. En dan op basis van zo min mogelijk dierlijke cellen dankzij een gepatenteerde technologie, veilig, duurzaam en met oog voor het dierenwelzijn. 

The Future of Consumer Technology Trends

Reducept

Met Reducept bestrijden Margryt Fennema en Louis Zantema chronische pijn door patiënten onder te dompelen in virtual reality. De games zorgen voor afleiding, maar geven ook informatie over de bron ervan, waardoor de pijn echt vermindert.

The Future of Education

Learned.io

Broers Rick en Joost Kuijf bieden met Learned.io een platform waarmee leidinggevenden medewerkers kunnen coachen op prestatie- en ontwikkeldoelen, door structuur aan te brengen in de ontwikkelgesprekken met werknemers. De regie ligt binnen Learned.io bij de medewerker zelf, die binnen het platform een eigen ontwikkelprofiel heeft met doelen, feedback en trainingen.

Pandora Intelligence

Ard Jol (r) en Peter de Kock analyseren de verhaallijnen uit boeken en films en combineren die met historische en realtime data om terrorisme, criminaliteit en ander onheil te voorspellen. Pandora Intelligence heeft opsporingsdiensten en andere overheidsinstellingen als klant, maar ook de luchtvaart. Peter de Kock: “We kunnen de aanvragen nauwelijks aan. Het zingt echt rond wat we doen, en we hebben ook bewijs dat het werkt: een terroristische aanslag is voorkomen dankzij onze intelligence.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Watermelon

Chatbot manager Watermelon is een bijzonder verhaal. Koude 2 weken nadat we oprichter Alexander Wijninga uitriepen tot Jonge Ondernemer van het Jaar, viel zijn bedrijf om: Whatsapp had een boze brief gestuurd omdat het geen marketingactiviteiten toestond op zijn app. Wijninga zou zijn lauweren niet hebben verdiend, als hij niet een comeback had gemaakt met een eigen chatbot management platform.