Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 dingen die je als retailer moet weten over betalen met QR-code 

Even de fotofunctie van je telefoon op een QR-code richten en... hoppa! Er is betaald. Steeds meer Nederlanders gebruiken een QR-code en hun mobiel om boodschappen, kleding en andere producten mee af te rekenen. Het is een trend die je als retailer niet kan negeren. 

Contactloos betalen met het mobieltje is al een poosje in opmars. Uit het jaarlijkse onderzoek van Betaalvereniging Nederland blijkt dat in 2019 bij 10% van alle contactloze betalingen de smartphone wordt gebruikt.  

Sinds het uitbreken van de coronacrisis is die ontwikkeling in een stroomversnelling terechtgekomen. Veel Nederlanders raken liever geen pinautomaat meer aan, uit angst besmet te raken door het virus. Zij geven de voorkeur aan contactloos betalen, met een QR-code bijvoorbeeld. Dit is wat je daarover als retailer moet weten. 

1. Hoe werkt zo’n QR-code eigenlijk?  

Bijna 90% van de volwassen Nederlanders heeft een smartphone. Met het downloaden van een QR-betaalapp veranderen zij hun mobiel in een digitale portemonnee. Je klant bestelt de gewenste producten, opent de app en scant daarmee de QR-code. Die kan bijvoorbeeld digitaal op een pinautomaat of kassascherm afgebeeld staan of in de vorm van een sticker bij het product. Bij online betalingen staat de QR-code als betalingsoptie op de afrekenpagina.  

‘Het enige dat je klant dan nog hoeft te doen is het intoetsen van een pincode of gebruik te maken van touch ID of gezichtsherkenning. De betaling is meteen geregeld’, vertelt Guido Vermeent. Hij is de CEO van Payconiq Nederland, een snelgroeiende betaalapp voor online en fysieke winkels. 

2. Wat zijn de voordelen als retailer? 

Gedoe met wisselgeld, pasjes en kaartlezers is er allemaal niet meer bij. Bovendien bied je je klanten extra gemak. Zij kunnen hiermee zonder portemonnee van huis en hoeven niet langer te graaien naar een pinpas (die dan ineens thuis blijkt te liggen). Met enkel hun smartphone kunnen klanten de producten ook zelfstandig afrekenen en hoeven niet meer in de rij te staan. Geen investering in speciale apparatuur of abonnementskosten.  

‘Door af te rekenen met de QR-codes van Payconiq stellen we klanten en retailers binnenkort ook in de gelegenheid om heel eenvoudig een loyaliteitsprogramma aan te bieden. Daarmee sparen klanten voor korting, zonder fysieke pasjes te hoeven gebruiken’, zegt Vermeent.


advertorial 
Profiteer ook van de voordelen van de QR-code Wil je weten hoe je de QR-code simpel inzet voor jouw (web)shop? Download de whitepaper ‘Welkom in de wereld van mobiel betalen’. 
Lees meer


3. Is het veilig?

Daarover kunnen we kort zijn: ja, het is veilig. Betalen met een QR-code is in feite net zo veilig als betalen met een pinpas. ‘Payconiq voldoet aan de allerhoogste beveiligingsnormen. Dat betekent dat de persoonlijke gegevens van klanten optimaal zijn beschermd, dankzij een pincode of vingerafdruk’, aldus Vermeent.

4. Zijn QR-codes ook geschikt om online mee af te rekenen?

Dat zijn ze zeker. Het winkelmandje blijkt voor webwinkels één van de grootste conversiekillers. Alle reden dus om vooral hier optimaal gemak te bieden. Met een QR-code hoeven klanten niet meer op zoek naar een kaartlezer en kunnen ze hun smartphone gebruiken om de producten mee af te rekenen. Het werkt hetzelfde als in de winkel. De QR-code scannen die in de check-out getoond wordt, gezichtsherkenning of een pincode intoetsen en er is betaald. En dat allemaal zonder de webomgeving van de shop te verlaten.

5. Moet ik als retailer ergens in investeren?

Niet als je al over de jongste generatie betaalautomaten beschikt, want die kunnen QR-betalingen afhandelen. Het gaat om de apparaten die na 2013 op de markt zijn gekomen. Met Payconiq ben je met een QR-code al in business.

6. Hoe ziet de ontwikkeling van betalen met QR eruit?

In Azië zijn QR-codes al de standaard. En als het aan Vermeent ligt gaat het hier ook die kant op. ‘Ongeveer 8 miljoen Nederlanders gebruiken al een bank-app. We geloven dat we binnen een paar jaar zeker de helft van hen kunnen bereiken met onze QR-oplossingen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gemak en snelheid zijn volgens hem de grote drijver van die snelle groei. ‘Zo kunnen gebruikers van Payconiq bijvoorbeeld direct geld naar elkaar overmaken, zonder eerst om een rekeningnummer te moeten vragen. Handig, wanneer je bijvoorbeeld als webshop op een beurs staat bijvoorbeeld.’

Wil je weten hoe je de QR-code simpel inzet voor jouw (web)shop? Download de whitepaper ‘Welkom in de wereld van mobiel betalen’ waarin je leest hoe Payconic voor elke situatie een oplossing biedt, welke organisaties al werken met de QR-code als betaaloplossing en je krijgt een unieke aanbieding ter kennismaking.