Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips die de conversieratio van je site een boost zullen geven

Met een paar kleine, maar effectieve aanpassingen verhoog je de conversieratio van je website. Denk aan interactieve content, een callback-oplossing en countdown-timers. En vergeet niet te spieken bij je concurrenten.

Dit is een gastbijdrage van Isabelle Bleeker

De conversieratio vertegenwoordigt het aantal prospecten die uiteindelijk klant geworden zijn. Dit is natuurlijk hét doel van elk bedrijf. Maar het is een van de moeilijkste dingen om in te slagen. Zo is slechts 22% van de bedrijven tevreden met hun conversieratio. (Econsultancy, 2016).

5 manieren om je conversieratio te verhogen: 

1. Maak gebruik van video en animatie

In plaats van te veel lange tekst, kun je beter gifs, videos of afbeeldingen maken die de waarde van je bedrijf goed weergeven. Onderzoeken tonen aan dat mensen 80% van wat ze zien onthouden, slechts 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. Bovendien wordt inhoud mét beeldmateriaal meestal 94% meer bekeken. Hoe interactiever je animaties zijn, hoe meer betrokkenheid je zal zien.

Maak gebruik van video-testimonials en tweets door ervaren marktleiders, adviseert marketing consultant Georgi Todorov. “Die kunnen je beter helpen dan de ‘valse getuigenissen’ die je zo vaak online ziet en iedereen snel doorprikt.”

Echte testimonials van bekenden uit je niche geven je gegarandeerd hogere conversies. Als je video’s op landingpages gebruikt, neemt het aantal conversies zelfs met 86% toe.

Zoals deze landingpage op de Clickcease site die precies laat zien wat zij aanbieden: ongeldige IP’s checken en blokkeren van valse klikken met hun fraudebescherming software.

2. Gebruik een countdown timer (met een beperkte tijd aanbieding)

Een countdown timer creëert urgentie om te kopen. Als de klanten een product willen, moeten ze actie ondernemen voordat de aanbieding ongeldig wordt.

Countdown-timers zijn niet alleen van toepassing in de wereld van e-commerce, maar wanneer je mensen wilt laten inschrijven voor een cursus van je bedrijf, webinar of iets anders.

Urgentie is een effectieve tactiek, maar deze moet zorgvuldig en waarheidsgetrouw worden gebruikt, anders loop je een risico op geïrriteerde klanten.

Er zijn nog steeds veel kopers die vallen voor valse voorraadniveaus, een veel gebruikte manier van e-retailers. Mensen worden zich de laatste jaren meer bewust van het misbruik van dergelijke timers, wat uiteindelijk resulteert in een daling van de conversies.

Dus kortom, zorg dat je eerlijk blijft, op die manier zal je publiek je vertrouwen.

3. Gebruik een callback-oplossing

Zonder dat je het echt doorhebt krijgt je website vaak bezoek van potentiële klanten die aarzelen en vertrekken zonder je product of dienst volledig te begrijpen. Misschien heeft jouw website hun vragen niet beantwoord?

Met een callback-oplossing kunnen website gebruikers een widget invullen om een ​​telefoongesprek met vertegenwoordigers van de website te plannen of hun meteen in contact brengen met een professional. Wat minder afschrikkend is dan de bekende pop ups of inschrijfformulieren. Elk gesprek kan een conversie zijn.

Het gebruik van zo’n software kan volgens Lime Call je conversie tot 80% verhogen. Lime Call en Novocall zijn voorbeelden van tools waarmee gebruikers een gesprek meteen kunnen inplannen. 

4. Gebruik interactieve inhoud

Door interactieve content aan te bieden kan je inspelen op de verlangens van je publiek. En gepersonaliseerde content mag dan wel heel geavanceerd klinken, gelukkig is er geen dure setup vereist. Veel kan worden bereikt door kleine stukjes content interactief te maken, als die content dan ook nog eens gepersonaliseerde informatie teruggeeft, dan is dat van enorme waarde voor je publiek.

Neem deze rekenmachine van Eneco Nederland bijvoorbeeld. Door mensen een paar makkelijke vragen te laten beantwoorden, kregen ze via de ‘Calculaadtor’ een idee van de kost van een laadpaal voor elektrische wagens voor hen zou zijn. En dit volledig gepersonaliseerd op basis van hoe ze de vragen beantwoordden. Op amper 6 weken tijd kon Eneco zo meer dan 1000 leads verzamelen terwijl ze eigenlijk hoopten op 200!

Die personalisatie in content kan je makkelijk nog naar een hoger niveau tillen. Denk maar aan aangepaste follow-up emails, toegang tot een specifieke whitepaper of aanbieding of zelfs een uitgebreid PDF-rapport dat je na zo’n quiz kan downloaden en die je dan uitgebreide tips, informatie en zelfs een offerte op maat kan meegeven…

Zo’n gepersonaliseerd PDF-rapport is ontzettend waardevol en krachtig. Als je klanten weten dat er een gedetailleerd rapport met diepe inzichten, extra tips op hen wacht in hun mailbox, zorgt dat voor een grote stimulans om hun contactgegevens achter te laten.

5. Laat je inspireren door… je concurrenten

Ze hebben veel geld geïnvesteerd in hun websites, dus het warme water hoeft niet heruitgevonden te worden. Als hun call-to-action-knop bijvoorbeeld is: “Registreer hier voor 14-dagen gratis proefversie”, is dit een goede indicatie voor het opbouwen van je eigen CTA’s.

Het is dus de bedoeling dat je goed naar je concurrenten kijkt, daar op reageert en een betere versie aanbiedt dan zij doen. Hierdoor kun je voorop blijven lopen.

Maar regelmatig bezoeken en scrollen door de websites van je concurrenten kost tijd. Gelukkig zijn er apps zoals de Competitorsapp die je toelaten om veranderingen bij andere spelers in je markt snel op te pikken en er op in te spelen.

Een klein beetje sneaky, maar vooral heel handig!

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Marketeer Isabelle Bleeker loopt stage bij online equêtedienst Survey Anyplace