Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe win je klanten met artificial intelligence? 4 tips van Steven van Belleghem

We betreden een nieuwe fase van digitalisering; een periode van artificial intelligence en vergaande automatisering. ‘Bedrijven moeten daarom naar een AI-first mindset’, zegt Steven van Belleghem, innovatie-expert en schrijver van het boek ‘Customers the day after tomorrow’.

Steven van Belleghem, Artificial intelligence, AI, klanten, klantenservice Steven van Belleghem
Je leest nu: Hoe win je klanten met artificial intelligence? 4 tips van Steven van Belleghem

In het diepste geheim werken techteams in Silicon Valley en China aan de meest waanzinnige innovaties. Amazon lanceerde onlangs een nieuwe digitale huisgenoot: Alexa. Bedrijven als Alibaba, Google en Facebook leggen de laatste hand aan mindblowing artificial intelligence-toepassingen. Experts zijn het eens: na de smartphone ontketent artificial intelligence dé nieuwe digitale revolutie. Maar hoe win je daar klanten mee? Steven van Belleghem reist de wereld af om hoogstpersoonlijk de allerlaatste innovaties te verzamelen.

Van Belleghem geeft vier tips voor een AI-first mindset:

#1 Droom over de perfecte klantenservice

‘Zorg voor een proactieve houding, in plaats van een reactieve. Vraag jezelf af hoe de ideale klantrelatie eruit ziet en welke stappen je moet zetten om daar te komen. Het gaat niet om kleine aanpassingen, maar om een drastische en radicale verandering. Houd de organisatie vandaag de dag draaiende, maar zorg er ook voor dat het bedrijf morgen nog bestaansrecht heeft.’

#2 Gebruik technologie om medewerkers te versterken

Gebruik AI en robots niet om mensen te vervangen, maar om te versterken. ‘Met technologie kun je medewerkers naar een hoger niveau brengen. Lukt dat, dan krijg je een die ‘faster than realtime’, hyperpersoonlijk en ongekend gebruiksvriendelijk is.’

#3 Implementeer gebruiksvriendelijke user interfaces

Met nieuwe communicatiemogelijkheden kun je het de klant extreem gemakkelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan voice control, zoals de spraakassistent van Amazon. ‘Dankzij dit soort technologieën kost het amper inspanning om iets te bestellen.’

#4 Focus op de klant

Bedrijven hebben de neiging om vooral te focussen op technologie, in plaats van de klant. ‘Ben niet bezig met allerlei toeters en bellen, maar focus op de efficiëntie en de klant. En vergeet ook de menselijke kant niet. Want hoe meer we gebruik maken van technologie, hoe meer behoefte we hebben aan menselijk contact.’

Wil je meer weten? Op 8 maart 2018 geeft Steven van Belleghem een seminar tijdens de Collegereeks Organisatie 3.0. Hij neemt je mee op pad langs de laatste ontwikkelingen in artificial intelligence, robotisering, onzichtbare technologie en extreme digitalisering van het klantcontact.