Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wakkert Kevin Spacey een Chinees koopfestijn aan

Barack Obama was niet beschikbaar, maar "president" Frank J. Underwood (Kevin Spacey in House of Cards) is een prima plaatsveranger in een nieuwe reclamestunt waarmee de Chinese webgigant Alibaba de feestdag 'Singles Day' probeert te verzilveren.

Underwood is jaloers, zegt hij in het filmpje. “Hier in het Witte Huis zijn er zoveel firewalls die mij verhinderen om online te winkelen, dat zelfs de president niet kan profiteren van al die amazing online deals die je tijdens deze feestdag tegenkomt.” Dat is overigens een opmerkelijke kwinkslag naar de beruchte firewalls die China heeft opgericht tegen westerse websites zoals Twitter en Facebook.

Singles Day, gevierd op 11 november, was tot enkele jaren geleden een vrij obscure traditie in China, maar groeide dankzij Alibaba uit het grootste online koopfestijn van de wereld. Koopjesjagers kunnen precies 1 dag hun slag slaan bij stuntende wewbinkels zoals Alibaba-dochter Tmall.

Dit jaar behaalde de webwinkel van Jack Ma de eerste miljard omzet al binnen 8 minuten, waarmee het record van vorig jaar alweer ruimschoots verbroken is.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kevin Spacey brengt de koopwoede op gang door te wijzen op alle spullen die shoppers bij Tmall kunnen bemachtigen, zoals een replica van zijn ring, zijn zonnebril, “presidentiële” M&M’s en zelfs het bureau waar Underwood achter zit.

House of Cards wordt in China niet gecensureerd en groeide uit tot een van de populairste buitenlandse series in het land, niet in het minst bij het communistische partijkader zelf. Zo was de serie eerder dit jaar de best bekeken Amerikaanse tv-show bij de Chinese ‘Netflix’ Sohu.com.