Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo verklein je jouw exportrisico’s

Internationaal zakendoen betekent naast nieuwe kansen ook nieuwe risico’s. Dek je daar tegen in en voorkom zo een enkeltje richting de financiële afgrond. Deze checklist helpt je daarbij.

exportrisico's Getty
Je leest nu: Zo verklein je jouw exportrisico’s

Check: investeringsverzekering

Heb je een dochteronderneming in een land dat niet als bijster stabiel te boek staat? Vergeet dan vooral niet een investeringsverzekering af te sluiten. Want stel, er breekt ineens een burgeroorlog uit, dan is van de één op de andere dag alles anders. Je container met spullen kan de haven niet uit, rebellen nemen bezit van het bedrijf en financiële tegoeden zijn plotseling onbereikbaar geworden.

Politieke risico’s

Met een investeringsverzekering kun je je tegen dit onheil indekken. Het gaat dan in de meeste gevallen om 3 soorten politieke risico’s:

  • Onteigening, bijvoorbeeld van een stuk grond
  • Transferbelemmering, zoals het overmaken van dividend
  • Burgeroorlog of andere vormen van politiek geweld

Opkomende markten

Als extra optie kun je ook nog het contractbreukrisico meeverzekeren. Dan gaat het bijvoorbeeld om overheden die het contract niet kunnen of willen nakomen, zoals het leveren van elektriciteit tegen een afgesproken prijs. Zo’n investeringsverzekering is er voor de meeste opkomende markten en ontwikkelingslanden, al zijn er wel uitzonderingen. Die gelden bijvoorbeeld bij economische sancties of voor landen waar de veiligheidssituatie als ‘te gevaarlijk’ is bestempeld.

Check: exportkredietverzekering

Het risico afdekken dat je afnemer uit een ander land niet betaalt. Daarvoor bestaan verschillende oplossingen. Bijvoorbeeld trade-producten, zoals een letter of credit of een documentair incasso. Een andere optie is een exportkredietverzekering. Daarbij kun je kiezen voor een verzekering per transactie, per debiteur, per land of een verzekering voor de hele omzet. Zo is er de kortlopende kredietverzekering, met een termijn van 7 dagen tot één jaar. Denk dan bijvoorbeeld aan de export van Nederlandse bloemen naar andere landen in de Europese Unie.

Streepje voor

Voordeel als leverancier? Je kunt tegen je afnemer zeggen dat hij pas later hoeft te betalen. Het risico dat er uiteindelijk geen geld wordt overgemaakt, is met zo’n kredietverzekering namelijk afgedekt. Daarmee heb je een streepje voor op leveranciers die het geld al meteen op hun rekening willen zien. Wie een beroep moet doen op deze verzekering, kan meestal tot 90 of 95 procent van de niet betaalde vordering ontvangen. Dat is maar net wat je met de kredietverzekeraar bent overeengekomen.

Te lange looptijd

Er zijn ook exportrisico’s die niet door een particuliere verzekeraar kunnen worden gedekt. Het bedrag is te groot, de looptijd te lang of de situatie in het land van afname te onzeker. Daarvoor is er Atradius Dutch State Business, dat namens de Nederlandse overheid langlopende exportkredietverzekeringen aanbiedt voor kapitaalgoederen of diensten.

Hiermee kun je die categorie hogere betalingsrisico’s op buitenlandse afnemers of leningnemers grotendeels wegnemen. Dat is aantrekkelijk voor exporteurs en banken, want zij kunnen hiermee lange exportkredieten verstrekken aan buitenlandse afnemers. Zo ontvangen deze partijen altijd de volledige contractprijs en dat uiterlijk bij levering. De afnemers van Nederlandse export kunnen op hun beurt weer op krediet terugbetalen.

Check: internationaal transport

Goederen van A naar B krijgen? Dat brengt risico’s met zich mee. Een transportverzekering mag in zo’n geval niet ontbreken. En als eigenaar van de spullen zul je deze verzekering zelf moeten afsluiten. Maar let wel! Er bestaat geen one-size-fits-all-oplossing waarmee ieder risico wordt afgedekt.

Specifieke  risico’s

Laten we eerst even inzoomen op de goederen zelf. Daarvoor kun je een goederentransportverzekering afsluiten. Hierbij heb je de keuze uit een all-risk-dekking – alle schade van buitenaf wordt meeverzekerd – of de evenementendekking, waarbij specifieke risico’s zijn opgenomen in de polis. In dat laatste geval gaat het bijvoorbeeld om stranden, een aanrijding, brand, aanvaring of zinken. En nu niet denken: dat overkomt mij toch niet. Want dat dacht deze ondernemer vast ook:

Onderhandel over direct transport

‘Bij transport over langere afstanden kijken wij vooral naar het aantal overladingen en de diversiteit aan modaliteit, oftewel op welke manieren een lading wordt vervoerd’, zegt Ronald van Vliet, transportverzekeringsdeskundige van Interpolis. ‘Bij een transport van Nederland naar India heb je waarschijnlijk te maken met vervoer over de weg, door de lucht, een stukje over zee en het laatste deel door het binnenland van India zelf. Dat zorgt voor extra risico’s. Wij stellen daarom altijd: hoe waardevoller de lading, hoe meer je op zoek moet gaan naar direct transport van A naar B. Ondernemers weten niet altijd dat je over deze voorwaarden kunt onderhandelen met de logistiek dienstverlener. Doe dat vooral en ga er niet automatisch van uit dat die voor jou de beste keuze maakt.’

Vervolgschade

Naast eventuele materiele schade bestaat er ook nog zoiets als vervolgschade. Een machine die tijdens het transport beschadigd raakt waardoor een fabriek een poosje niet kan draaien. ‘Dat is een risico waar veel bedrijven niet bij stilstaan. In de praktijk kan je dit echter veel geld kosten’, aldus Van Vliet.

Verzekeren voor aansprakelijkheid

Ben je nou beroepsvervoerder, dan kun je jezelf verzekeren tegen het risico van aansprakelijkheid bij eventuele schade. Dat doe je met behulp van een zogeheten vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering. Vergeet dan echter niet om de algemene voorwaarden tot achter de laatste puntkomma te lezen, waarin staat hoe de goederen vervoerd moeten worden. Bij eventuele schade zal een verzekeraar namelijk altijd uitzoeken of dit volgens de regeltjes is gebeurd.

Voor transporteurs is er tot slot ook nog de cascoverzekering, waarmee zij het risico afdekken tegen schade aan het vervoersmiddel zelf. Dat gaat dan om onder meer schepen, hijskranen en locomotieven, vervoersmiddelen waarvoor geen motorrijtuigenverzekering geldt.

Check: valutarisico’s

Wie factureert in een andere munt dan de euro kan te maken krijgen met valutaschommelingen. Je stuurt een factuur en tegen de tijd dat de klant betaalt is de koers van de munt veranderd. Dat kan gunstig uitpakken, maar natuurlijk bestaat ook er ook het risico dat zo’n koersschommeling negatieve effecten heeft.

Verkoopprijs aanpassen

Je kunt je hier niet tegen verzekeren, maar wel indekken. Neem in zo’n geval bijvoorbeeld een valutaclausule in de offerte op, waarin staat dat de verkoopprijs wordt aangepast aan de gemiddelde koers die geldt tijdens een periode die je met elkaar afspreekt. Andere optie? Open een vreemde valutarekening. Zo bepaal je zelf op welk moment je het geld inwisselt tegen euro’s.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Internationaal Zakendoen’ op mt.nl.

Lees ook: