Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo maak je het beste van je netwerkborrel

Weinigen hebben het als hobby, maar toch moeten we er allemaal vroeg of laat aan geloven: de netwerkborrel. Hoe haal je het meest uit deze meetings? Judith Smits geeft tips.

Weinigen hebben het als hobby, maar toch moeten we er allemaal vroeg of laat aan geloven: de netwerkborrel. Hoe haal je het meest uit deze meetings? Judith Smits geeft tips.
Je leest nu: Zo maak je het beste van je netwerkborrel

Je kent er vaak weinig mensen, je moet constant uit je comfort zone om iemand aan te spreken en in het ergste geval is er niemand die voor jouw professie interessant is: de netwerkborrel kent niet veel fans. Toch zouden we volgens Judith Smits, wiens boek De FUNfactor eind deze maand uitkomt, met kleine tips er veel meer van kunnen maken.

Smits vergelijkt een netwerkborrel het liefst met een feestje. ‘Als je enthousiast binnenkomt, zul je mensen aantrekken. Mensen hebben het idee dat ze losser zijn ze als met vrienden naar een feestje gaan, zorg er daarom voor dat je in eenzelfde stemming op een netwerkevenement aankomt. Het maakt dan niet uit hoe weinig mensen je kent: het wordt vanzelf leuk.’

Maar hoe zorg je ervoor dat je overkomt als een netwerkkoning(in), ook als je dat niet bent? Smits geeft tips:

In de voorbereiding
#1 Zie netwerken als verbinding maken

‘Netwerken heeft nogal een negatieve connotatie: mensen hebben het gevoel dat ze ‘moeten’ netwerken en vinden het nep. Probeer het op een andere manier te bekijken: je gaat jezelf met anderen verbinden. Daarbij komt ook je persoonlijkheid veel meer naar voren, waardoor het al snel minder nep voelt. Probeer jezelf daarbij van tevoren al op je gemak te stellen: op die manier praat je makkelijker.

#2 Kom in de stemming

‘Als je binnenkomt met een gezicht alsof je er geen zin in hebt, zullen er weinig mensen zijn die zin hebben om op je af te stappen. Zorg er daarom voor dat je al energiek bent voordat je aankomt. Zo heb ik een playlist op Spotify waar ik naar luister in de auto naar het evenement, met nummers waar ik blij van word. Op die manier stap ik krachtig een zaal binnen.’

#3 Denk na over je kleding

‘Veel mensen denken dat ze vooral heel netjes gekleed moeten gaan, maar wie zich daar niet comfortabel in voelt, straalt dat ook uit. Kies een outfit waar je je prettig in voelt en zorg dat jouw kleding er kwalitatief goed uit ziet. Dat straalt automatisch ook af op je werk. Draag kleur: al is het maar een klein detail, dat straalt automatisch positiever af dan grijs of zwart. Je valt simpelweg meer op.’

#4 Zorg dat je een doel hebt

‘Het is goed om van tevoren na te denken over het doel van het netwerkevenement. Wil je een specifiek iemand spreken? Of wil je mensen enthousiasmeren voor jouw dienst? Wie doelloos rondloopt, zal vaak aan het eind van de avond het idee hebben dat hij op een gewone borrel is geweest, maar niets heeft bereikt.’

Op het evenement
#5 Zoek naar een plaats om contact te maken

‘Er zijn verschillende plekken op een netwerkevenement waar mensen makkelijk contact met elkaar maken. Een voorbeeld is de parkeerplaats: als je ziet dat mensen dezelfde kant oplopen als jij, spreek ze dan aan. Je hebt al een gezamenlijk haakje. Een andere tip is de bar: iedereen gaat bij binnenkomst direct wat drinken halen. Sta je samen in de rij te wachten, begin dan een praatje.’

#6 Stap op een groepje van drie mensen af

Het beruchte moment is daar: je staat alleen. ’85 procent van de mensen vindt het lastig om op iemand af te stappen als ie niemand kent. Het makkelijkst is daarbij om op een groepje van drie mensen. Als er drie mensen bij elkaar staan, is er meestal een iemand aan het woord, die vanuit zijn enthousiasme zich richt op één luisteraar. De andere persoon staat ernaast en komt niet helemaal mee in het gesprek. Observeer een groep eerst voordat je op iemand afstapt, om te voorkomen dat je middenin een gesprek instapt.’

#7 Voeg iemand direct toe op LinkedIn

‘Je hebt een leuk praatje met iemand en loopt door. Toevoegen op LinkedIn komt misschien niet direct bij je op, maar het is belangrijk dat direct te doen. De kans dat je iemands naam vergeet, verkeerd spelt of dat iemand jou vergeten is tussen alle andere contacten die hij heeft opgedaan, is groot. Bovendien zorgt het tijdens het gesprek voor verbondenheid, doordat je kunt kijken of je gemeenschappelijke connecties of universiteiten hebt.’

The day after
#8 Beteken iets voor je netwerk

‘Natuurlijk is het goed om zelf iets aan je nieuw opgebouwde netwerk te hebben, maar kijk ook wat je voor iemand anders betekent. Zoekt jouw nieuw opgedane connectie een nieuwe HR-manager of vraagt hij tips voor een locatie? Probeer zo goed mogelijk mee te denken. Het levert je business karma punten op en de volgende keer dat jij iets vraagt, zal iemand jou ook makkelijker van dienst zijn.’

#9 Besteed aandacht aan je netwerk

‘Via LinkedIn kun je makkelijk met elkaar in contact blijven, dat is bijvoorbeeld fijn als bijvoorbeeld bij iemand een nieuwe baan heeft of jarig is. Besteed daar aandacht aan: met een persoonlijke boodschap bereik je meer of open je makkelijker een gesprek dan een simpel ‘gefeliciteerd’.

In haar boek De FUNfactor geeft Smits nog meer tips, onder andere hoe je namen zo goed mogelijk kan onthouden en het verbeteren van je eerste indruk. Het boek is verkrijgbaar per 24 november.