Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo leer je brainstormen als een Googler

Brainstorms leveren zelden op wat je hoopt. Bij Google hebben ze de oorzaak gezocht en baseren ze hun brainstorms nu op 3 pijlers.

Brainstorms vinden vaak plaats volgens het volgende recept: zet 10 mensen in een hok en na een uur komen ze naar buiten met het idee dat de minste weerstand oproept.

Haaks op het doel

De manier waarop brainstorms worden georganiseerd staat dikwijls haaks op het doel. Het doel is namelijk de beste en meest creatieve ideeën uit een groep mensen halen. Wat er gebeurt: alleen leidinggevenden (of heel extraverte deelnemers) durven een idee te opperen, anderen zien bezwaren en vervolgens wordt het idee zodanig bijgeschaafd totdat niemand er meer op tegen is.

Tijds- en groepsdruk

Er zijn veel redenen waarom brainstorms zoals we ze nu vaak doen niet werken, waaronder tijdsdruk en groepsdruk. Mensen zijn niet altijd op hun creatiefst in een groep, en bovendien komen de beste ideeën vaak van mensen die geen leiding geven (en zich daardoor vaak verdekt opstellen in een brainstorm).

Kijkje in de Google-keuken

Er bestaan honderden brainstorm-technieken die meer resultaat opleveren en die ga ik hier niet behandelen. Wel kan ik een kijkje geven in de keuken van onze eigen Google-organisatie. De manier waarop wij ideeën genereren is geen geheim ritueel; onze manier van brainstormen is gewoon gebaseerd op een vaste systematiek die ervoor zorgt dat de beste ideeën komen bovendrijven en ook daadwerkelijk in de praktijk worden gebracht.

3 pijlers

Deze systematiek is gebaseerd op drie pijlers.

#1. Ken je klant

Voordat je een idee kunt bedenken voor iemand (een klant) moet je diegene wel door en door kennen. De rest volgt eigenlijk vanzelf. Daarom gaan we er bij Google zoveel mogelijk op uit om met mensen te praten; we verzamelen verhalen, emoties en ideeën. We observeren, luisteren en leven mee.

Voor sommigen zal dit klinken als een no-brainer, maar je zou de mensen de kost moeten geven die nieuwe producten proberen te bedenken voor mensen die ze eigenlijk totaal niet kennen. Dat is waar het vaak al mis gaat bij brainstorms; deelnemers beginnen met ideeën in de groep te gooien. Maar dat is stap 2.

#2. Denk 10x

Pas als je eenmaal genoeg informatie hebt verzameld om te gaan brainstormen, kan het denkproces beginnen. Standaardonderdeel van Google-brainstorms is dat we niet zomaar denken, maar '10x-denken'; we proberen iets met een factor 10 te verbeteren, in plaats van met 10 procent.

Een voorbeeld daarvan is Project Loon, waarin getracht wordt om iedereen ter wereld toegang te geven tot internet via ballonnen. Als je het oorspronkelijke probleem ('Veel mensen hebben nog geen internetverbinding') zou benaderen op de traditionele manier, zou de oplossing waarschijnlijk zijn: ‘We leggen meer glasvezel aan’. De 10x-benadering is echter: een netwerk van luchtballonnen dat de bewoners van de meest afgelegen, landelijke gebieden dekking geeft.

De volgende stap in zo'n brainstorm is dat iedereen zijn eigen ideeën opschrijft voordat ze met de groep worden gedeeld. Belangrijk om te weten hierbij is wel dat 10x-denken makkelijker gezegd is dan gedaan. Als alle deelnemers aan de brainstorm terugkomen met hun individuele ideeën, voegen we ze samen.

Er zes richtlijnen waaraan men zich op dat moment moet houden:

#1. Bouw verder op elkaars ideeën

Dus geen ‘nee, maar’ maar ‘ja en’

#2. Genereer veel ideeën

In deze fase is kwantiteit belangrijker dan kwaliteit. Selecteren komt later wel

#3. Schrijf headlines van 6 woorden

Probeer je idee zo simpel te omschrijven dat je het in 6 woorden kunt vatten. Stel je voor dat de media erover zouden schrijven: welke kop komt er dan boven het verhaal?

#4. Illustreer

Plaatjes zeggen écht meer dan woorden en zijn moelijker verkeerd uit te leggen

#5. Denk groot

Stimuleer grote, rigoureuze ideeën boven 10-procent-beter-ideeën

#6. Oordeel niet

In een brainstorm zijn alle ideeën goed (denk aan regel #1). In plaats van ze af te wijzen kun je ook op ideeën verder bouwen.

Het gezamenlijk brainstormen over ideeën kan face-to-face, maar ook in een samenwerkingsdocument plaatsvinden. Zo kun je een Google Doc of Slide aanmaken waarin iedereen op elkaars ideeën kan reageren.

#3. Bouw een snel prototype

Fase 2 achter de rug? Dan is het tijd voor actie. Veel brainstorms eindigen met een afspraak om later nog eens samen te komen en ideeën verder uit te werken. Dat werkt niet. Je moet het ijzer smeden als het heet is.

Later nog eens samenkomen? Dat werkt niet. Je moet het ijzer smeden als het heet is.

Bij Google bouwen we daarom zo snel mogelijk een prototype. Dat hoeft niet perfect te zijn, als het maar een real-life-manifestatie is van een idee, alleen maar ontworpen om verder te komen. Als je een idee in de hand kunt houden, kun je het ook testen en verbeteren.

Als je eens wilt zien hoe dit in de praktijk wordt toegepast: deze video uit het Googleplex in Mountain View (VS) geeft een aardig beeld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Auteur is Erik de Muinck Keizer, Country Manager Benelux bij Google for Work. De Muinck Keizer studeerde internationale betrekkingen en volkenrecht aan de Universiteit van Amsterdam.

Meer Erik de Muinck Keizer?