Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo laat je de baas zien dat ook jij kunt leiden

Een managementtitel heb je niet, net zo min als toegang tot het speciale programma voor high potentials. Hoe laat je boardmembers dan toch zien dat er in jou wel degelijk een leider schuilt?

Het is een vraag die leeft onder veel CEO’s: hebben we wel voldoende talent in huis dat op termijn kan doorgroeien naar het hoger management? Dat is weliswaar zorgelijk nieuws voor de directie, voor mensen die niet meteen worden opgemerkt als high potential betekent het een kans. De vraag is hoe je die leidinggevende vaardigheden kunt laten zien. Dat geldt zeker voor mensen die minder zichtbaar zijn, omdat ze bijvoorbeeld beter gedijen als teamleider. Zij doen hun werk weliswaar uitstekend, maar missen de formele autoriteit die deze vaardigheden zichtbaar maakt.

Leiderschap laten shinen

Daarvoor is het interessant om eens een blik te werpen op het meest recente rapport van Leadership IQ, The State of Leadership Development In 2020. Zo’n 21.000 medewerkers zijn hierin gevraagd de effectiviteit van leiders te beoordelen. De studie wijst op twee gebieden waar iedereen zijn of haar leiderschap kan laten shinen. Of je nu wel of niet bent aangemerkt als high potential.

Het eerste voorbeeld gaat over visie en strategie. Er blijkt vaak onvoldoende overeenstemming tussen de visie die CEO’s uitspreken en de manier waarop andere mensen in de organisatie naar de toekomst kijken. Neem de coronacrisis, die ertoe heeft geleid dat veel bedrijven hun ingeslagen koers aan het heroverwegen zijn. Maar wat blijkt? Slechts 29 procent van de medewerkers zegt dat de visie van hun leider voor de toekomst lijkt te zijn afgestemd op die van de organisatie. Daarentegen zegt 16 procent dat deze visie zelden tot nooit in lijn is met de dagelijkse operatie. Het zijn percentages die veel CEO’s ongetwijfeld slapeloze nachten bezorgen.

Neem initiatief en geef je mening

Dit is een kans voor leiders in de dop met een nog onontdekt potentieel, schrijft Forbes. Leg dit issue op tafel bij de eerstvolgende teamvergadering” ‘Ik heb de nieuwe visie gelezen die is uitgesproken. Zullen we even de tijd nemen om ervoor te zorgen dat wat we doen in overeenstemming is met de nieuwe koers van het bedrijf?’ Je laat zo niet alleen zien de visie te hebben gelezen, je neemt initiatief en geeft je mening. Zo bouw je een reputatie op als iemand die rekening houdt met het grotere plaatje. Vroeg of laat zal de CEO horen wat jouw inbreng is geweest.

Ideeën verzamelen

Terug weer naar dat onderzoek, The State of Leadership Development. Het blijkt verder dat een meerderheid van de medewerkers vindt dat hun leider suggesties voor verbetering niet aanmoedigt en voldoende herkent. Andere onderzoeken laten juist zien dat dit nodig is om medewerkers te inspireren. Als iemand het gevoel krijgt dat er naar zijn of haar suggestie wordt geluisterd, dan doet dat iets met de motivatie. Ook dit is wederom een kans voor potentiële leiders die tot dan toe onzichtbaar zijn gebleven.

Benadruk één van de ideeën van een collega

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Benadruk tijdens de volgende vergadering één van de verbetersuggesties van een collega. ‘Patrick vertelde me laatst een erg goed idee over de manier waarop we onze sales kunnen verbeteren. Misschien wil hij dat ook met de rest van de groep delen.’ Het gevolg? Je deelt zo niet alleen een goed plan om het bedrijf succesvoller te maken, je hebt er ook meteen een supporter bij. En in het onwaarschijnlijke geval dat Patrick niet wil opstaan, kun jij het idee met de rest delen.

Dat bedrijven nieuwe ideeën nodig hebben weet iedereen. Maak daar slim gebruik van, is het advies. Door dat op deze manier aan te pakken, geef je erkenning aan collega’s. En dat niet alleen, zo help je de baas ook met het soort innovaties dat nodig is om zijn of haar eigen carrière vooruit te helpen. En die van jou, natuurlijk.