Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo houd je serial innovators aan boord

Een serial innovator in een bedrijf is iemand die aan de lopende band innovaties bewerkstelligt. Onmisbaar dus als je je bedrijf continu wil opstuwen in de vaart der volkeren. Heb je er een, houd hem of haar dan! Klein detail: het zijn meestal niet de makkelijkste mensen. Hoe voorkom je dat ze weglopen naar de concurrent?

Serial innovators in bedrijven zijn werknemers die een serie aan innovaties bedenken, en ook uitvoeren. Dat laatste onderscheidt ze meteen van de Willie Wortels in een bedrijf; degenen die vooral dingen uitvinden, maar die hun uitvinding vervolgens niet van het lab naar de markt weten te brengen. Een echte serial innovator weet het hele traject van discovery tot delivery, succesvol af te ronden. Denk aan Steve Jobs, die voor Apple de markt veroverde met het ene na het andere product. Jobs past perfect in het plaatje, zegt Rob de Graaf, directeur van het Innovation Leadership Network dat leiderschapsprogramma’s faciliteert, en secretaris van PDMA.NL, een vereniging voor productinnovatiemanagement. “De jongens van Google kunnen het ook ook. Die komen doorlopend met allerlei inventieve producten.”

My way or the highway

Je herkent serial innovators volgens De Graaf aan het spoor van innovaties dat ze achterlaten. “Zet al je goede innovaties eens op een rij en zoek uit wie daarbij betrokken was dan herken je ze vanzelf. Grote kans dat steeds een of twee mensen de drijvende kracht vormden.” Hij omschrijft het profiel verder als iemand met ‘wat wildere ideeën dan gemiddeld, die niet langs de geijkte paden van het innovatieproces loopt, met een enorme drive en geloof in zijn of haar vinding en leiderschapskwaliteiten’.
Nog een kenmerk: het zijn vaak ‘lastpakken’. De Graaf: “Het zijn doorgaans mensen met een beetje onaangepast gedrag; ze zijn veeleisend, kunnen zich overal mee bemoeien en willen alles naar hun hand zetten. Zíj hebben namelijk een visie, waarvan ze moeilijk af te brengen zijn en iedereen die hen bij de uitvoering daarvan in de weg staat, vinden ze hinderlijk.”

Hoewel je misschien zou verwachten ze te vinden bij kleine, jonge bedrijfjes, zitten ze juist eerder bij de wat grotere, gevestigde ondernemingen, vertelt hij. “Die nieuwe bedrijfjes zijn meestal start-ups die vaak één keer een succes hebben. Maar een serie innovaties goed in de markt zetten, is een stuk moeilijker.”
Heb je de Steve Jobs van je bedrijf eenmaal gelokaliseerd, dan wil je ze natuurlijk graag ter wille zijn. Als de werkomgeving ze niet zint, zijn ze zo weg. Ze kunnen immers overal aan de slag. Voor je het weet, lopen ze over naar de concurrent, of erger: zíjn ze de concurrent. Dus: hoe houd je ze aan boord? Samengevat: faciliteer ze, loop ze zo min mogelijk in de weg en koester ze zodat ze volledig hun gang kunnen gaan.

Do's:

* Geef ze de ruimte. “Bouw een buffer van mensen om ze heen die de klappen kunnen opvangen”, noemt De Graaf het. “Mensen die de negatieve prikkels bij hen weghouden en die tegelijkertijd hun ogen en oren zijn in het bedrijf.”

* Zorg dat andere uitvinders met briljante ideeën wél simpel en direct toegang tot ze krijgen. “Serial innovators willen niet in splendid isolation verkeren, ze willen gevoed worden en feedback krijgen.”

* Zet er iemand naast die het proces bewaakt. “Het zijn weliswaar een beetje excentriekelingen, maar ook weer niet helemaal wereldvreemd. Het is goed om er iemand naast te zetten met enige realiteitszin, die de serial innovator er af en toe op kan wijzen als hij of zij te snel gaat, te veel wil wat niet kan en die de vervelende boodschappen kan brengen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dont's:

* Vermoei ze niet met administratieve rompslomp zoals het invullen van Excel files, spreadsheets, declaraties, het inleveren van lunchbonnetjes en het bijhouden van urenstaten. Dat zijn zaken waarvan bij gewone werknemers al energie weglekt, laat staan dat serial innovators daarvoor het geduld kunnen opbrengen.

* Laat ze geen leiding geven, maar leiding nemen. “Steve Jobs was een uitzondering, maar meestal willen innovators vooral werken aan het product en zich niet bezighouden met managementachtige taken.”

Lees ook:

hrm