Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo haalde Keezel 325.000 dollar crowdfunding op

Een half jaar voorbereiding heeft zijn vruchten afgeworpen voor de crowdfundingcampagne van Keezel, een Nederlandse startup die een kastje maakt waarmee je veilig en anoniem kan Wifi’en. Hoe slaagde het team erin om binnen een paar weken 325.000 dollar op te halen?

Keezel ging ongeveer anderhalf jaar geleden van start met het ontwikkelen van een kastje dat de relatief ingewikkelde VPN-techniek (Virtueel Particulier Netwerk) voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk maakt. 

Toen de campagne van Keezel een paar weken geleden live ging stond het doelbedrag op 60.000 euro. ‘We hoopten wel dat we daar overheen zouden gaan’, zegt Aike Müller, mede-oprichter van Keezel (foto links, naast mede-oprichter Friso Schmid). Want voor 60.000 euro ben je er natuurlijk nog niet, als hardware-fabrikant in de dop. ‘Maar je moet nou eenmaal een haalbaar bedrag neerzetten.’ 

Crowdfunden was vanaf dag 1 het doel, vertelt Müller. ‘Naast dat het en prettige manier van financieren is bouw je een community op, met actieve en kritische mensen.’ De geldmeter loopt overigens nog even door: Keezel is door Indiegogo gepromoveerd tot de zogeheten InDemand-fase, waardoor geïnteresseerden nog een tijdje kunnen blijven investeren. 

Keezel

Behalve dat je natuurlijk een goed product moet hebben, zijn er meer lessen te trekken uit de crowdfundingcampagne van Keezel. Zo pakte de Nederlandse startup het aan:

1. Begin ruim van te voren

Keezel werkte ruim een half jaar naar de lancering van de campagne op Indiegogo toe. ‘Je bent er nog lang niet met het aanmaken van een pagina en het indrukken van een startknop’, zegt Müller.   

2. Zie het als een spel

Crowdfunden is een soort spel, zegt Müller. ‘Bij crowdfundingsites zoals Indiegogo is het een spel om aandacht. Hoe beter je campagne loopt hoe hoger je op de site staat.’  

Dat is een beetje een kip of ei-verhaal, maar wat daarbij helpt is: 

3. Lijn vrienden en familie op

‘We hebben familie en vrienden op dag 1 laten funden. Daardoor krijg je in de eerste uren een flinke chunk geld binnen. Daardoor wordt je bijvoorbeeld sneller opgepikt in de nieuwsbrief van Indiegogo.’

4. Hou de bal hoog

‘Na het begin kakt zo’n campagne een beetje in: probeer het balletje hoog te houden. Gelukkig hadden we in de 3e week een interview in Telegraaf en op een aantal Amerikaanse sites. 

5. Benader alle relevante markten

De Keezel wordt wereldwijd verscheept, dus de ondernemers hoefden zich niet te beperken tot de Nederlandse markt. In VS is het lastig om aandacht te krijgen, zegt Müller. ‘Daar zijn veel campagnes geklapt, en zijn ze vrij kritisch. Kom maar terug als je een review-unit hebt, zeggen ze daar.’ 

Keezel bestookte de pers echter ook in een aantal andere landen waar veel VPN-gebruikers zitten, zoals Japan en Australië. ‘Zorg dat je een goed verhaal hebt, en niet alleen over het product praat.’ Keezel afficheert zich bijvoorbeeld met de slogan ‘Online Freedom for every device everywhere’.

6. Bedenk alvast mooie stretch-goals

Als je crowdfundingcampagne zijn financieringsdoel overtreft, zet dan alvast ‘stretch’-goals klaar. Oftewel, wat ga je doen als er meer kapitaal binnenkomt dan je oorspronkelijke doelstelling? Zo wek je de indruk dat je er als bedrijf zin in hebt en in de startblokken staat om verder te ontwikkelen. 

Investeerders

Het gecrowdfundde bedrag is voor Keezel voldoende om te gaan produceren. Het succes van de campagne leverde behalve nieuwe kopers ook geïnteresseerde investeerders op, onder meer uit de VS. Dat is nu niet nodig, zegt Müller, maar het is toch fijn om achter de hand te houden. 

Nu de crowdfundingcampagne achter de rug is, gaat de startup een ander fase in. Maar gelukkig is het product al uitvoerig getest, zegt Müller, zodat hij zich nu volledig op de productie en doorontwikkeling kan richten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Een valkuil bij startups kan zijn dat je te veel bezig gefocust bent op het product, en dat je de markt uit het oog verliest. Wij hebben het omgedraaid, zoals de Lean Startup-methode het voorschrijft, en zijn goed met klanten in gesprek gegaan.’ 

Zie ook: Kien is Delftse Sonos-killer voor de Spotify-generatie