Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo groot is Alibaba

Alibaba gaat vrijdagmiddag naar de beurs van New York. Hoe groot is de Chinese reus die superondernemer Jack Ma, zelf klein van stuk, heeft opgebouwd? Een vergelijking met andere grootmachten.

Je leest nu: Zo groot is Alibaba

Dit is de week van de beursgang van Chinese grootmacht Alibaba. Onder de Alibaba Group, die actief is in meer dan 190 landen, vallen diverse online marktplaatsen (Taobao.com, Tmall.com, Aliexpress, Alibaba.com, 1688.com en Juhuasuan), maar ook een betaaldienst (Alipay), een besturingssysteem (Yun OS), een cloud computing platform (Aliyun) en zoekmachines. Het bedrijf is een gigantisch e-conglomeraat, dat op verschillende manieren consumenten, winkeliers en b2b-partijen aan elkaar verbindt.

Zo groot is Alibaba

Hoe groot is Alibaba? Groot, heel groot. De gigant, opgericht door Jack Ma, is geen volledig Chinees bedrijf meer. Van de groep is 24 procent in bezit van Yahoo, terwijl Softbank uit Japan 37 procent in handen heeft. Softbank stapte al in 2000 in, terwijl Yahoo sinds 2005 een aandeel heeft. Deze bedrijven zullen dus meeprofiteren van de aankomende beursgang op de New York Stock Exchange. Het belooft de grootste IPO ooit te worden.

Wellicht meer waard dan Amazon

Oprichter Jack Ma (zie filmpje onderin) heeft aangegeven dat hij na de beursgang met zijn bedrijf agressief wil gaan uitbreiden in Amerika en Europa. En dus in het vaarwater zal zitten van bekende, Westerse e-commerce-bedrijven als Amazon.com en eBay, maar ook PayPal moet oppassen, in verband met Alibaba’s betaaldienst. In Nederland raakt de business van Alibaba bijvoorbeeld aan die van Marktplaats en Bol.com van Ahold – al verkoopt die laatste, in tegenstelling tot Alibaba, natuurlijk ook zelf producten en is het niet alleen doorverkoper.

Als Alibaba daadwerkelijk voor 68 dollar per aandeel naar de beurs gaat en dus rond de 25 miljard dollar ophaalt, wordt het totale bedrijf gewaardeerd op zo’n 168 miljard dollar. Hoe verhoudt zich dat tot Westerse (technologie)bedrijven? Een blik op de huidige marktwaarderingen van enkele bedrijven, vergeleken met de geschatte waardering van Alibaba:

231 miljoen klanten per jaar

In het document waarmee Alibaba zijn beursgang aankondigde, staat vermeld dat Taobao.com, Tmall.com en Juhuasuan 82,7 procent van alle omzet genereren voor het bedrijf. De drie marktplaatsen trokken in boekjaar 2013 maar liefst 231 miljoen klanten, die 11,3 miljard bestellingen deden bij 8 miljoen verschillende kopers, en zo gezamenlijk 248 miljard dollar aan waarde uitwisselden. Die 248 miljard dollar wordt omschreven als gross merchandise volume (GMV), wat neerkomt op het totale volume dat werd verwerkt op de marktplaatsen. Hieronder een vergelijking met het GMV van Amazon.com en eBay in 2013:

Alibaba behaalt een flinke marge

Alibaba verdient geld via zijn online marketingtak Alimama, door middel van commissies en fees die het krijgt op basis van de vele transacties (bedrijven betalen bijvoorbeeld om in de spotlights te komen met hun producten) en ook nog dankzij abonnementen en diensten rond cloud computing. In 2013 genereerde het bedrijf een omzet van 5,6 miljard dollar en kwam de nettowinst op 2,2 miljard dollar uit. De marge is dus flink bij Alibaba, maar qua omzet blijft het bedrijf nog wat achter bij Westerse technologiebedrijven als Amazon (omzet 2013: 74,5 miljard dollar), eBay (omzet 2013: 16,0 miljard dollar) en Facebook (omzet 2013: 7,9 miljard dollar). Op het gebied van werknemers is het Facebook trouwens al wel voorbij gestreefd: eind 2013 had het bedrijf 20.884 medewerkers op de loonlijst – allemaal werkzaam in China trouwens, tegenover de 7.185 personen die halverwege 2014 bij Facebook werkzaam waren. Maar vergeleken met Amazon (aantal werknemers: 117.300) heeft Alibaba nog een lange weg te gaan.

Hoeveel is één klant van Alibaba waard?

Bij de beursgangen van sociale netwerken is het de normaalste zaak van de wereld om te kijken naar de waarde van één gebruiker – hoe discutabel dit ook is. Kan deze berekening ook worden gemaakt voor de consumenten die iets kopen via een platform van Alibaba? De ingrediënten zijn in ieder geval voorhanden:

  • In 2013 werd een omzet behaald van 5,553 miljard dollar
  • 82,7 procent van deze omzet kwam via de drie grootste marktplaatsen van Alibaba
  • Dat komt neer op 4,592 miljard dollar
  • Op deze marktplaatsen ontving het bedrijf in 2013 231 miljoen kopers
  • In 2013 genereerde Alibaba 19,90 dollar aan omzet per gebruiker (4,592 miljard gedeeld door 231 miljoen kopers)
  • Maar, het belangrijkste: volledig Alibaba wordt – naar verwachting – gewaardeerd op 168 miljard dollar

Een kort-door-de-bocht-berekening van de voorspelde waarde van één Alibaba-koper gaat dan als volgt:

=> (82,7% van 168 miljard dollar) / 231 miljoen = 601,45 dollar

Dat is flink meer dan de waarde van een gemiddelde gebruiker van Facebook, Twitter of LinkedIn. Maar: het is de vraag of deze bedrijven zijn te vergelijken en bij de berekening is de eventuele groei van Alibaba (zowel in omzet als klanten) buiten beschouwing gelaten, net als toekomstige koersschommelingen van het aandeel. Oprichter Jack Ma heeft in elk geval vertrouwen in de toekomst en lijkt niet bezorgd over een eventuele strijd met andere technologiegrootheden. Volgens berichten in de Wall Street Journal maakt hij zich meer zorgen over startende bedrijven die vanuit het niets opkomen, dan over de gevestigde orde.

Bekijk een videoprofiel over Alibaba-oprichter Jack Ma: