Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo groeide Cruisereizen.nl in vier jaar naar een omzet van 14 miljoen euro

Hoe ga je als ondernemer om met alle veranderingen en houd je een flexibele mindset? In deze serie van drie artikelen interviewen we ondernemers voor wie flexibiliteit een must is. Faizal Siddiqui is de oprichter van Cruisereizen.nl, één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De hoge klanttevredenheid is wat hem betreft één van de belangrijkste voorwaarden voor dat succes.

Cruisereizen, Faizal Siddiqui
Je leest nu: Zo groeide Cruisereizen.nl in vier jaar naar een omzet van 14 miljoen euro

Toen je Cruisereizen.nl startte wist je nauwelijks iets van deze markt. Hoe ben je op het idee gekomen?

“Ik wist er inderdaad weinig van. In 2013 werd ik gevraagd om een kijkje te komen nemen op een cruiseschip in het Duitse Papenburg. Aanvankelijk was ik niet zo enthousiast, maar aan boord van de Disney Fantasy was het liefde op het eerste gezicht. Eenmaal thuis wilde ik meteen een reis boeken op dat cruiseschip. Dat ging nog heel ouderwets allemaal. Met een dame op een reisbureau die allerlei aanbieders moest bellen om iets voor elkaar te krijgen. Tevergeefs, want ik heb het uiteindelijk moeten regelen via een vriend in de Verenigde Staten. De reis was overigens fantastisch. Halverwege de trip belde ik Sebastiaan Schild, met wie ik nog een ander bedrijf heb, en besprak met hem dit idee. Zo is Cruisereizen.nl BV ontstaan.”

Jullie doen vrijwel alles in eigen beheer, van de ontwikkeling van IT-systemen tot de financiën. Waarom?

“Software is voor ons wat de kwast voor een schilder betekent. We zijn er de hele dag mee bezig. Dan kun je er maar beter voor zorgen dat het helemaal op jouw bedrijfsvoering is toegespitst en dat lukt niet met bestaande pakketten. Door alles in eigen beheer te houden, kunnen we razendsnel schakelen. Daarnaast werken we ook met eigen mensen. Zij kennen het product door en door en zijn zo in staat om snel in te spelen op behoeftes van de klant. Het team is dan ook continu bezig om het platform en onze dienstverlening te verbeteren. Als je werkt met externe partijen, dan lukt dat niet.

Jullie groeien al een paar jaar met dubbele cijfers. Waar schuurt het wel eens in de onderneming?

“Het vinden van de juiste specialisten die klantgericht kunnen denken en ook nog in het team passen. Dat blijft een uitdaging, al geldt dat voor veel groeiende ondernemingen trouwens. Overigens hoeven dingen wat mij betreft niet mis te gaan om iets beter te maken. Ik doe het liever meteen goed.”

Een mentor, is dat voor jou dé manier om jezelf als ondernemer te blijven ontwikkelen?

“Het is één van de manieren. Verder tank ik graag nieuwe kennis door het lezen van boeken en whitepapers. Alles wat met internet te maken heeft vind ik interessant, van SEO tot affiliate marketing. Door veel over dat soort onderwerpen te lezen, kan ik op een zeker niveau meepraten met de specialisten op kantoor. Ik vind dat een belangrijke voorwaarde voor je succes als ondernemer.”

Nóg zo’n voorwaarde is het leveren van de juiste service. Hoe zorg je ervoor dat je snel kunt inspelen op wensen van klanten?

“Door het bedrijf zo flexibel mogelijk in te richten. Ons klantresponssysteem is daar een mooi voorbeeld van. Alle vragen die onze cruisespecialisten krijgen, worden hierin automatisch opgeslagen en zo kunnen we snel anticiperen als dat nodig is. Zo zie ik nu bijvoorbeeld in het systeem dat iemand heeft gevraagd of er ook een wasmachine aan boord is van een bepaald cruiseschip. Dat zet ons dan weer aan het denken: moeten we op de website misschien een icoontje van een wasmachine toevoegen? En als er in korte tijd vragen komen over een bepaalde bestemming, dan spelen we daar bijvoorbeeld snel op in met een video op ons eigen online tv-kanaal. Ook die productiekennis hebben we zelf in huis namelijk.”

Hoe belangrijk is flexibel betalen voor Cruisereizen.nl

“Ik heb geleerd dat je klanten voldoende mogelijkheden moet bieden, zodat ze een eigen keuze kunnen maken. De gemiddelde zeecruise kost tussen de 2000 en 3000 euro, een bedrag dat de meeste klanten overigens het liefst met hun creditcard afrekenen. Wel zo handig en met American Express spaar je dan meteen voor leuke extra’s. We gebruiken dezelfde betaaloplossing onder meer ook voor ons inkoopproces. Het is veilig en snel. Zeker wanneer je grote volumes doet zoals wij is deze manier van betalen erg handig. We beperken zo het papierwerk en hebben met het online portal altijd goed zicht op deze uitgavepost.”

Welke ambities heb je voor de komende twee jaar?

“Stevig blijven doorgroeien zonder concessies te doen wat betreft de klanttevredenheid. Die staat op een 9,8 en dat willen we graag zo houden. We verwachten daarnaast nog een vestiging te openen in België om ook daar meer marktaandeel te kunnen vergaren.”

Heb je nog een tip voor andere ondernemers?

“Een les die ik van mijn mentor heb opgestoken, Pieter Zwart van Coolblue: je kunt beter iedere dag een klein stapje zetten in plaats van één verre sprong te wagen. Als een idee dan een keer niet zo uitpakt als je had gehoopt, dan is het maar een klein stapje dat je opnieuw hoeft te doen.”

Benieuwd naar meer informatie over flexibel ondernemen of wil je meer diepte-interviews lezen met succesvolle ondernemers? Lees hier dan verder.