Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo gaat zakendoen in 2020: 5 trends gesignaleerd

Hoe doen we over 5 jaar zaken? Daar valt op basis van huidige trends best wat over te zeggen. 5 experts werpen een blik in de toekomst.

1. Farid Tabarki: We krijgen een maatschappij zonder middenklasse

De Walmartisering die jaren geleden de traditionele middenstand in de VS wegvaagde is Nederland bespaard gebleven. Maar ook in Nederland dient het 'einde van het midden' zich aan, zullen vele winkeliers zullen ten onder gaan en is over 5 jaar voor een ouderwetse middenstander als V&D geen plaats meer. Dat voorspelt trendwatcher en oprichter van Studio Zeitgeist Farid Tabarki. ‘Maar retailers kunnen zich hier wel tegen wapenen.’

Lees hier zijn hele verhaal

2. Tony Bosma: Betekenisvolle organisaties hebben de toekomst

Veel managers halen opgelucht adem: blij dat de crisis bijna voorbij is en dat ze het hebben overleefd. Vervolgens vallen ze terug in hun oude manieren van zakendoen. Dom, zegt Tony Bosma, trendwatcher en futurist van Extend Limits. Bedrijven die de komende 5 jaar succes willen hebben, doen er goed aan radicale veranderingen door te voeren: ‘Het is tijd voor betekenisvolle organisaties.’

Lees hier zijn hele verhaal

 

3. Robert Bood: Zakendoen in 2020 draait om verbinden

Een stormvloed aan nieuwe spelers zet markten in korte tijd volledig op z’n kop en slaat geen bedrijfstak over. Het zijn deze nieuwe ondernemingen die de toon zetten voor het zakendoen in 2020, zegt Robert Bood, managing partner van strategisch adviesbureau FairSights. ‘In het nieuwe zakendoen is openheid cruciaal.’

Lees hier zijn hele verhaal

 

 

4. Jan Jonker: De opkomst van nieuwe businessmodellen

Waar verdienen ondernemers over 5 jaar hun geld mee? Hoe houdbaar is hun huidige businessmodel? Wie het weet, mag het zeggen. Wel staat vast dat er tekenen zijn dat zich een nieuwe samenleving aandient, zegt Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Een tijd die zich laat aanduiden als een WEconomy, waarin nieuwe businessmodellen hoogtij vieren.

Lees hier zijn hele verhaal

 

 

5. Hilde Roothart: MVO wordt impact branding + 5 andere trends

Maatschappelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en rechtvaardigheid krijgen steeds vaker hoogste prioriteit, daarna volgen pas economische winst en groei. Die ontwikkeling zet zich de komende jaren voort, verwacht trendonderzoeker Hilde Roothart van Trendslator. ‘In plaats van elkaar de zwarte piet toe te spelen, nemen bedrijven en burgers nu zelf initiatieven om de wereld te verbeteren.’ Bovendien signaleert Roothart ook nog 5 andere trends die een grote rol kunnen gaan spelen in 2020

Lees hier haar hele verhaal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.