Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Zelfrijdende auto heeft negatieve invloed op laagopgeleiden’

Er staan ruim 200.000 banen op de tocht, voornamelijk in de transport en logistieke sector. Dat zegt Bas van de Haterd. Hij schreef een e-book over de gevolgen van zelfrijdende auto’s.

Kaartenmaker HERE krijgt een nieuwe investeerder. Welk bedrijf het is, en om hoeveel geld het gaat is niet bekend gemaakt. Volgens CEO Overbeek past de komst van een nieuwe investeerder in de strategie van het bedrijf om partnerschappen te sluiten met belangrijke spelers die werken aan zelfrijdende auto’s. Intel Het is niet voor het eerst dat HERE kapitaal binnenhaalt. Eerder dit jaar werd bekendgemaakt dat Intel een belang van 15 procent in het bedrijf had genomen. Here is in Nederland veel minder bekend dan ons eigen TomTom, maar de voormalige navigatietak van Nokia is een wereldspeler. Overbeek is er dik een jaar geleden aangesteld, net nadat het bedrijf was overgenomen door een consortium van Audi, BMW en Daimler. Zij hebben de kaarttechnologie van Here broodnodig bij het ontwikkelen van de zelfrijdende auto. Overbeek komt van Cisco, waar hij ruim 15 jaar werkte. Hij begon er als managing director Cisco Nederland en klom via een aantal managementfuncties in diverse landen op tot senior vice president Cisco Services waar hij verantwoordelijk was voor de wereldwijde dienstverlening van het technologiebedrijf, met een jaaromzet van 12 miljard dollar en 15.000 werknemers. Kroonprins Bij Cisco leek Overbeek op weg te zijn naar de hoogste positie van het bedrijf. In september 2015 noemde de toenmalige CEO John Chambers hem in een gesprek met Bloomberg als zijn potentiele opvolger over twee tot vier jaar. Overbeek stond op een shortlist samen met negen andere Cisco-topbestuurders. De keuze viel uiteindelijk op Cisco-veteraan Chuck Robbins. Bij de samenstelling van diens nieuwe managementteam was er geen plek voor Overbeek. Hij mocht nog wel aanblijven als strategisch adviseur. Overbeek heeft een Masters Business Administration aan NIMBAS, de Universiteit van Bradford in het Verenigd Koninkrijk. Voordat hij het bedrijfsleven in ging was Overbeek officier bij de Nederlandse landmacht. Edzard Overbeek is een van de Wereldmanagers van MT. Lees meer over Nederlands meest succesvolle managers over de grenzen in het nieuwe nummer van Management Team.
641244960 Foto: Getty

Vervoer is nu nog een luxe, maar als we straks zelfrijdende (vracht)auto’s hebben, wordt het overvloedig. Dat stelt Bas van de Haterd, bedrijfsadviseur en auteur in zijn e-book ‘De maatschappelijke impact van zelfrijdende auto’s’. In een van zijn eerdere boeken, ‘10 banen die gaan verdwijnen en 10 banen die gaan verschijnen’ schreef hij al over de veranderende arbeidsmarkt. ‘De zelfrijdende auto gaat hier een enorme impact op hebben.’

Wat gaat er veranderen?

‘Vooral taxi- en vrachtwagenchauffeurs gaan onder de veranderingen lijden. Dit zijn vaak mensen die niet hoogopgeleid zijn en niet snel iets totaal nieuws leren. Daarmee zijn ze kwetsbaar op een snel veranderende arbeidsmarkt. Hun functies zijn ‘instapberoepen’ volgens de sociale dienst. Dat houdt in dat ze mensen die al jarenlang niet aan het werk komen vaak deze richting opsturen, omdat het vrij gemakkelijk werk is. Daarom worden deze mensen het hardst geraakt als het vervoer geautomatiseerd wordt.’

Er komen toch ook banen bij?

‘Ja, maar niemand weet hoeveel. Wetenschappers komen met allerlei verschillende resultaten, dus het is moeilijk te voorspellen. Het is wel zo dat de banen die erbij komen vooral voor hoogopgeleiden zullen zijn. Dus laagopgeleiden die hun baan verliezen hebben dan een probleem.’

Wordt daar nu niks aan gedaan?

‘Ik vind dat de vakbonden hier al lang mee aan de slag hadden moeten gaan, maar ze weigeren om dit onderwerp op te pakken. Het is een schande dat ze deze kwetsbare groepen geen begeleiding bieden in de transitie naar nieuw werk. Ik hoorde onlangs iemand van een vakbond zeggen: ‘Deze mensen zijn daar te dom voor’. Het probleem is dat vakbonden niet ondernemend genoeg zijn. Ze denken in problemen in plaats van in kansen. Bovendien hebben ze niet veel leden meer en bij maatschappelijke onrust vallen mensen vaak terug op traditionele organisaties. De vakbonden proberen simpelweg hun eigen dood uit te stellen.’

Wie moet het dan oppakken?

‘Ik denk dat de overheid hier nu een rol in moet en zal gaan spelen, nu de vakbonden het links laten liggen. Zij zal deze mensen moeten gaan helpen, door opnieuw te kijken naar hun talenten. Elk individu heeft talenten en vaardigheden die ingezet kunnen worden op een andere functie.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wanneer zal dit probleem gaan spelen?

‘De zelfrijdende auto is er over drie jaar al. De zelfrijdende vrachtwagen duurt wat langer, omdat het veel complexer is om deze te bouwen. Hoe lang de transitie precies duurt tot we allemaal in zelfrijdende auto’s rijden, weet ik niet exact. Het is wel zeker dat het straks doodnormaal is om bijvoorbeeld een abonnement te hebben op een auto, in plaats van er een te bezitten. Gebruik moet namelijk goedkoper worden dan bezit. Daarnaast zullen we veel sneller van A naar B vervoerd worden en zullen daarom veel mensen uit de randstad weggaan: ze kunnen tenslotte voor hetzelfde geld een veel groter huis te kopen in de provincie. Qua reistijd maakt het toch weinig uit en mensen die een gezin starten willen vaak meer ruimte.’

Wat voor impact heeft de zelfrijdende auto op op het bedrijfsleven?

‘Als je nu naar werk gaat, is de reistijd gebruikelijk voor jezelf. Over een paar jaar kun je gewoon werken in de auto. Telt dat dan als werktijd in plaats van privétijd? Ik denk dat bedrijven in plaats van dure lease-auto’s gewoon abonnementen gaan geven aan hun werknemers voor zelfrijdende auto’s, omdat het goedkoper is en werknemers op deze manier al onderweg kunnen gaan werken. We zullen via een app checken waar onze auto is en hem oproepen. Dan is het juist gek om nog een eigen auto te hebben.’