Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zelf doen of uitbesteden: Wie maakt de content?

Bedrijven, marketeers en communicatieafdelingen zijn geneigd te denken dat ze het zelf wel kunnen maken, de content voor hun contentmarketingstrategie. zij weten tenslotte alles van hun onderwerp, product of doelgroep. Maar is dat ook zo? Weten zij ook waar hun doelgroep op zit te wachten, met welke problemen en vragen zij rondlopen en hoe zij benaderd kunnen worden zonder hen af te schrikken met een salesverhaal?

Waarom zelf doen? Er zijn veel voordelen te benoemen om content te maken binnen je organisatie. Het is fijn als je de experts in huis hebt die content kunnen bedenken en creëren. Enkele voordelen op een rij: • Eigen mensen zitten dicht op het vuur, ze kennen de organisatie en de doelgroep en horen op de werkvloer direct wat er speelt en leeft onder klanten en medewerkers. • Medewerkers snappen de tone of voice van het bedrijf en hebben kennis over de markt en de klanten. • Alle processen gaan sneller omdat je bij elkaar kunt binnenlopen, de lijnentussen beslissers en uitvoerders zijn korter • Interne mensen hebben meer draagvlak bij de rest van de organisatie. Of ga je uitbesteden? Wat zijn redenen om je content creatie uit te besteden aan externen: • Het is voor een klein bedrijf vaak niet realistisch om iemand aan te nemen die alleen maar met content bezig is. Het kost geld en moeite om een deskundige contentmaker in huis te hebben. • Content maken is een vak apart, een vak dat nogal eens wordt onderschat. Goede teksten schrijven of de juiste tone of voice vinden is niet iets wat je je medewerkers er even bij laat doen. • Ook de verschillende expertises zijn kostbaar om in huis te hebben. Videoproductie of het maken van infographics zijn kostbare specialisaties die specifieke kennis vragen. Niet iets dat een medewerker er even bij kan doen. • Redactioneel denken is een ander vakgebied en niet iets waar de communicatiemedewerker van een organisatie zich normaal gesproken mee bezig houdt. • Tijdsbesparing. Het scheelt veel tijd wanneer je een professionele interviewer inschakelt die jouw verhaal opschrijft en uitwerkt. Tijd die jij vervolgens aan je corebusiness kunt besteden. Combinatie Een combinatie van zelf doen en uitbesteden is het beste. Dit gebeurt niet alleen bij kleine bedrijven, ook grote organisaties zoals bijvoorbeeld Philips schakelen externe contentproducers in. Ze kunnen veel met hun eigen mensen, maar niet alles. Extern hulp inhuren is kosteneffectief, je betaalt per project of geleverd product en hebt geen extra loonkosten. Bovendien is het goed om een frisse blik van buiten te hebben. Even uit de tunnelvisie van de organisatie. Het is de doodsteek voor content als een bedrijf alleen maar gaat roepen hoe fantastisch zijn product of dienst is. Iemand van buiten heeft daar een objectieve blik op en kan helpen om jouw boodschap op het juiste pad te houden. Waar op letten bij uitbesteden? Als je content uitbesteedt, is het verstandig om iemand intern aan te stellen die coördineert. Hij of zij houdt de productie en contentkalender in de gaten, en doet de briefings. Bij uitbesteden is het van belang dat de externe producers een goede briefing ontvangen, zodat ze veel kennis over de markt en de doelgroep krijgen. Wie zijn je klanten, hoe willen ze worden aangesproken? De externe mensen moeten de juiste tone of voice zien te vinden. Iemand van buiten is er vaak beter in om jargon te vermijden. Als mensen zelf gaan schrijven, willen ze als expert worden gezien en blijven ze in technische termen hangen. Maar juist begrijpelijke taal maakt een tekst veel krachtiger. De juiste content Of je nou intern of extern content produceert, belangrijk is dat de makers voldoende weten van het onderwerp en de doelgroep. Content is bedoeld om meer business te krijgen, maar dat doe je niet met een opdringerig salesverhaal maar juist door waarde toe te voegen met jouw content. Het is natuurlijk verleidelijk om onder een artikel ‘bel me voor een afspraak’ te plaatsen, maar doe dat niet. Jouw content moet overtuigen. Het is goed om een call to action te maken, maar die zal dan moeten luiden: ‘wil je meer informatie’, of ‘geef je op voor de nieuwsbrief/dit event’. Het voelt tegennatuurlijk, maar met contentmarketing wil je kennis en waarde weggeven zonder er een tegenprestatie voor te vragen. De juiste content maken is een mindset. Het gaat om redactioneel denken: Bedenk bij alles wat er langskomt, zoals bijvoorbeeld een event dat je organiseert: wat kan ik hier nog meer mee? In plaats van één lang artikel, kun je beter 3 keer een korte tekst publiceren om blijvend onder de aandacht te komen. Losse artikeltjes kun je later bundelen tot een ebook, die mensen kunnen downloaden in ruil voor hun gegevens. Het is een andere manier van denken, die moeten mensen onder de knie hebben, of ze nou intern of extern zijn. Kader: Checklist Om te besluiten of je de content creatie in meer of mindere mate zelf wilt doen of wilt uitbesteden is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen: • Welke kennis en vaardigheden zijn er in huis aanwezig? Is er iemand die goed kan schrijven, genoeg vakinhoudelijke kennis heeft? En ervaring heeft met ‘seo vriendelijk-schrijven’ zodat je ook wordt gevonden op google en nog steeds goed leesbaar is? • Kun je mensen vrij maken voor content creatie? Het is een arbeidsintensief proces, content heeft alleen zin als je minimaal wekelijks ‘ververst’. Het is geen project, maar een proces, dus een blijvende taak. • Is er iemand die kennis heeft van het verspreiden van content via verschillende (online) kanalen? Content is belangrijk maar distributie evenzo. De digitale wereld verandert zo snel, je hebt iemand nodig die alle ontwikkelingen beheerst en kan inzetten om jouw content gelezen te krijgen. En als je gaat uitbesteden: • Heb je iemand intern beschikbaar die goed in staat is om de externe hulp te vinden en vervolgens aan te sturen? • Wie kun je intern de ‘eigenaar’ maken van de content? • Besteedt aandacht aan het maken van een goede briefing! Dat scheelt veel werk achteraf in het redigeren van stukken.
Zelf doen of uitbesteden, wie maakt de content? Foto: Getty Images

Waarom zelf content maken?

Er zijn veel voordelen om zelf je content te maken. Het is fijn als je de experts in huis hebt die content kunnen bedenken en creëren. Enkele voordelen op een rij:

  • Eigen mensen zitten dicht op het vuur, ze kennen de organisatie en de doelgroep en horen op de werkvloer direct wat er speelt en leeft onder klanten en medewerkers.
  • Medewerkers snappen de tone of voice van het bedrijf en hebben kennis over de markt en de klanten.
  • Alle processen gaan sneller omdat je bij elkaar kunt binnenlopen, de lijnen zijn korter tussen beslissers en uitvoerders.
  • Interne mensen hebben draagvlak bij de rest van de organisatie.

 

Of ga je uitbesteden?

Wat zijn redenen om je content creatie uit te besteden aan externen:

  • Het is voor een klein bedrijf vaak niet realistisch om iemand aan te nemen die alleen maar met content bezig is. Het kost geld en moeite om een deskundige contentmaker in huis te hebben.
  • Content maken is een vak apart, een vak dat nogal eens wordt onderschat. Goede teksten schrijven of de juiste tone of voice vinden is niet iets wat je je medewerkers er even bij laat doen.
  • Ook de verschillende expertises zijn kostbaar om in huis te hebben. Videoproductie of het maken van infographics zijn kostbare specialisaties die specifieke kennis vragen. Niet iets dat een medewerker er even bij kan doen.
  • Redactioneel denken is een ander vakgebied en niet iets waar de communicatiemedewerker van een organisatie zich normaal gesproken mee bezig houdt.
  • Tijdsbesparing. Het scheelt veel tijd wanneer je een professionele interviewer inschakelt die jouw verhaal opschrijft en uitwerkt. Tijd die jij vervolgens aan je corebusiness kunt besteden.

Combinatie

Een combinatie van zelf doen en uitbesteden is het beste. Dit gebeurt niet alleen bij kleine bedrijven, ook grote organisaties zoals Philips schakelen externe contentproducers in. Ze kunnen veel met hun eigen mensen, maar niet alles. Extern hulp inhuren is kosteneffectief, je betaalt per project of geleverd product en hebt geen extra loonkosten. Bovendien is het goed om een frisse blik van buiten te hebben. Even uit de tunnelvisie van de organisatie. Het is de doodsteek voor content als een bedrijf alleen maar gaat roepen hoe fantastisch zijn product of dienst is. Iemand van buiten heeft daar een objectieve blik op en kan helpen om jouw boodschap op het juiste pad te houden.

 

Waar op letten bij uitbesteden?

Als je content uitbesteedt, is het verstandig om iemand intern aan te stellen die coördineert. Hij of zij houdt de productie en contentkalender in de gaten, en doet de briefings. Bij uitbesteden is het van belang dat de externe producers een goede briefing ontvangen, zodat ze veel kennis over de markt en de doelgroep krijgen. Wie zijn je klanten, hoe willen ze worden aangesproken? De externe mensen moeten de juiste tone of voice zien te vinden. Iemand van buiten is er vaak beter in om jargon te vermijden. Als mensen zelf gaan schrijven, willen ze als expert worden gezien en blijven ze in technische termen hangen. Maar juist begrijpelijke taal maakt een tekst veel krachtiger.

 

De juiste content

Of je nou intern of extern content produceert, belangrijk is dat de makers voldoende weten van het onderwerp en de doelgroep. Content is bedoeld om meer business te krijgen, maar dat doe je niet met een opdringerig salesverhaal maar juist door waarde toe te voegen met jouw content. Het is natuurlijk verleidelijk om onder een artikel ‘bel me voor een afspraak’ te plaatsen, maar doe dat niet. Jouw content moet overtuigen. Het is goed om een call to action te maken, maar die zal dan moeten luiden: ‘wil je meer informatie’, of ‘geef je op voor de nieuwsbrief/dit event’. Het voelt tegennatuurlijk, maar met contentmarketing wil je kennis en waarde weggeven zonder er een tegenprestatie voor te vragen.

De juiste content maken is een mindset. Het gaat om redactioneel denken: Bedenk bij alles wat er langskomt, zoals bijvoorbeeld een event dat je organiseert: wat kan ik hier nog meer mee? In plaats van één lang artikel, kun je beter 3 keer een korte tekst publiceren om blijvend onder de aandacht te komen. Losse artikeltjes kun je later bundelen tot een ebook, die mensen kunnen downloaden in ruil voor hun gegevens. Het is een andere manier van denken, die moeten mensen onder de knie hebben, of ze nou intern of extern zijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Checklist

Om te besluiten of je de content creatie in meer of mindere mate zelf wilt doen of wilt uitbesteden is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Welke kennis en vaardigheden zijn er in huis aanwezig? Is er iemand die goed kan schrijven, genoeg vakinhoudelijke kennis heeft? En ervaring heeft met ‘seo vriendelijk-schrijven’ zodat je ook wordt gevonden op google en nog steeds goed leesbaar is?
  • Kun je mensen vrij maken voor content creatie? Het is een arbeidsintensief proces, content heeft alleen zin als je minimaal wekelijks ‘ververst’. Het is geen project, maar een proces, dus een blijvende taak.
  • Is er iemand die kennis heeft van het verspreiden van content via verschillende (online) kanalen? Content is belangrijk maar distributie evenzo. De digitale wereld verandert zo snel, je hebt iemand nodig die alle ontwikkelingen beheerst en kan inzetten om jouw content gelezen te krijgen.

En als je gaat uitbesteden:

  • Heb je iemand intern beschikbaar die goed in staat is om de externe hulp te vinden en vervolgens aan te sturen?
  • Wie kun je intern de ‘eigenaar’ maken van de content?
  • Besteed aandacht aan het maken van een goede briefing! Dat scheelt veel werk achteraf in het redigeren van stukken.