Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Youtube voor klantcontact

Iedereen publiceert via YouTube en Facebook, maar de video's zakelijk en gericht inzetten, is vers twee. Vanuit die gedachte ontwikkelde ODS2 een nieuw platform.

ODS2 uit Enschede is een van de snelgroeiende bedrijven uit de Deloitte Fast50. Het ontleende tot nu zijn succes aan systemen voor ordermanagement die vooral zijn toegesneden op retail- en telecombedrijven en aan software die field marketing; productpromotie op de winkelvloer of verkoop aan de deur efficiënter en transparanter maakt.   

YouTube for business

"Vooral bij fieldmarketing is er veel behoefte aan terugkoppeling vanaf de winkelvloer. Vroeger ging dat met een formuliertje, tegenwoordig online en met fotomateriaal. Video is een logisch verlengstuk," zegt Edwin Poorthuis van ODS2. "YouTube is een medium waar miljarden mensen mee werken, en het leek ons uitstekend inzetbaar op micro-niveau, als pr-tool bninen organisaties. We brengen in feite YouTube naar een businessplatform. "

Deloitte

Opmerkelijk genoeg ontwikkelde ODS2 zijn nieuwste productlijn, ODS2 niet voor een bestaande retailklant als KPN of MediaMarkt, maar voor de consultants van Deloitte in Canada – een land waar de softwareontwikkelaar zijn tweede vestiging heeft staan. Deloitte zocht een systeem om gericht en met gebruik van veel media met zijn klant kon communiceren. Klantcases presenteren in blogs met video en bijna vanzelfsprekend volop inzet van social media.

Podium

Het platform levert Deloitte een podium waarop het eenvoudig content als blogs, showcases en video’s kunnen delen en vragen kunnen lanceren om de dialoog met de doelgroep te faciliteren en stimuleren. Deze kunnen op hun beurt rechtstreeks reageren via de verschillende geïntegreerde communicatiekanalen. Het platform biedt uitgebreide mogelijkheden om bijvoorbeeld producttrainingen, demonstraties en referentie-interviews op een interactieve manier met de verschillende doelgroepen te delen.

Product

"We hebben dit samen met Deloitte ontwikkeld, maar gaan binnenkort van start met de acquisitie voor Tube. We zien er een belangrijke groeimarkt in, en we zijn we al met bestaande klanten en andere partijen in gesprek." Er zijn talloze varianten van Deloitte's systeem denkbaar. Voor de field marketingbureaus die al met ODS2 werken, zouden video's een uitstekend beeld geven over feedback van de acties. "Je laat ze letterlijk zien hoe hun producten in de schappen liggen."

Fast50

ODS2 belandde vorig jaar in de top vijf van de Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrjiven dankzij een omzetplus van bijna 2000 procent over vijf jaar tijd, tot 5,6 miljoen euro. Ook in 2011 zet die groei door, stelt Poorthuis. "We hebben mooie Europese klanten binnengehaald, waaronder Sonos en een groot Brits field marketing bureau. We hebben verder fors geïnvesteerd in een nieuwe versie van ons ordermanagementsysteem, waarmee klanten als KPN en The Phone House werken. Het is nu geschikt om op verschillende markten tegelijk te werken, bijvoorbeeld voor de verkoop en levering van bijvoorbeeld telecom, gas en electriciteit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dubai

Philips, LG, KPN en Microsoft verwerken hun informatiestroom met de technologie van ODS2, Media Markt en HP gebruiken ook de marketingsoftware. ODS2 groeit ook als organisatie snel door. Het heeft in 2010 naast Toronto een tweede buitenlands kantoor geopend in Dubai. "Daar, in internet city, zitten we tussen HP, Microsoft en alle andere grote namen. Onze klanten zijn er onze buren, het is echt het Silicon Valley van het Midden-Oosten." Vanuit Dubai ontwikkelt ODS2, en doet het ook de support. "Handig, als acties in het holst van de nacht plaatsvinden. Dan hoeven we onze mensen hier in Nederland niet op sterke koffie standby te houden."

Lees ook: