Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Woodwing: iPad als groeimotor

Het Nederlandse Woodwing werd beroemd met zijn software voor iPad-magazines. Nu wil het Zaanse bedrijf een wereldstandaard zetten voor uitgeven op de iPad. “We hebben een high profile: in 2 dagen zijn we in staat om 20 afspraken op Manhattan te regelen.”

 

Woodwing-ceo Hans Janssen en zijn vier compagnons waren al een jaar of tien behoorlijk succesvol met redactiesoftware voor uitgevers van kranten en tijdschriften. Hun product surfte mee met de Amerikaanse gigant Adobe, dat de uitgeverij veroverde met software voor de vormgeving van papieren media. De productie-software uit Zaandam vormde een bijna noodzakelijke aanvulling daarop. Wat begon als een simpele plug-in die de opmaakredacteuren en schrijvers toegang gaf tot één database met artikelen, groeide uit tot een veelomvattend systeem dat de hele productie van planning, via het vergaren van tekst en beeld tot het publiceren voor papier of web stroomlijnt.

Fast50

De omzetgroei bracht Woodwing in 2007 en 2008 zelfs in de Deloitte Technology Fast50, de lijst van snelstgroeiende Nederlandse techbedrijven. Als marktleider in zijn niche verdiende het Zaanse bedrijf aan licenties en onderhoud in 2010 een jaaromzet van ‘tussen de 5 en 10 miljoen euro’, grotendeels afkomstig uit het buitenland. En toen kwam de iPad.

iPad

“In 2009, de iPad was nog niet aangekondigd, zagen we dat beroemde demofilmpje waarin heel visionair werd getoond wat er mogelijk zou zijn als het blad Sports Illustrated op tablet zou verschijnen. Op dat moment was er alleen als gerucht sprake van een tablet van Apple. Maar we wisten meteen: die kant moeten we op,” zegt Janssen. Woodwing had inmiddels de Amerikaanse gigant Time als klant binnengehaald. “Dat had een eerste stap moeten worden naar groei in de VS, maar de markt bleek daar al behoorlijk verdeeld.” Voor Time maakte Woodwing een demoversie van een tablet-tijdschrift. “27 januari, uitgerekend de dag dat Steve Jobs de iPad aankondigde, waren we in New York om die te presenteren.”

Time

De rest is, zoals dat heet, geschiedenis. Zodra de iPad op de markt kwam, lag Time als iPad-magazine in het schap, nota bene met Steve Jobs zelf op de cover, met dank aan de Hollanders. Het gaf Woodwing een wereldfaam, die het tot nu toe heeft weten om te zetten in 250 iPad-titels die door 150 uitgevers worden gemaakt op Woodwing, van Libelle tot Vrij Nederland en van Corriere dello Sport tot Fortune. In de top tien van beste iPad magazines volgens marktvorser McPheters stonden vorig jaar 5 titels die met Woodwing waren ontwikkeld.

 

Software + service + reader

Woodwing levert niet alleen de software die tekst en beeld geschikt maakt voor de iPad en andere tablets, het zorgt ook als service dat de tijdschriften via zijn servers kunnen worden gedownload en vervolgens gelezen met een app, die ook uit Zaandam komt. Als een uitgever al werkt met het redactiesysteem van Janssen c.s., is het bijna letterlijk een kwestie van één druk op de knop. Natuurlijk zijn er meer partijen die tijdschriften omvormen tot apps. En er zijn ook aanbieders, zoals het eveneens Nederlandse Tablisto, die tijdschriften in pdf-formaat omzetten en ontsluiten voor de iPad. “Met dat brede aanbod, van productie, via levering tot aan de lees-applicatie, onderscheiden we ons van veel andere partijen,” zegt Janssen. Hij geeft toe dat Adobe een concurrent is. “Maar ook hier geldt weer: dat levert niet een compleet redactiesysteem achter zijn tablet-software.”

Open standaard ofip

Terwijl Woodwing doorontwikkelt om alle multimediamogelijkheden van de iPad en andere tablets uit te buiten biedt het het formaat waarmee het de magazine leesbaar maakt op tablets, nu gratis aan als Open Format for Interactive Publications ofip. In de hoop er een standaard van te maken zoals Adobe eerder deed met het PDF-formaat. Zo hoeft de gebruiker niet voor elk tijdschrift een aparte reader te installeren en hebben uitgevers de keuze bij wie ze klant worden. “We geven graag openheid van zaken, en vrijheid van keuze,” verklaart Janssen. “Nu moeten uitgevers hun tabletsoftware bij één partij afnemen, dat kan niet eeuwig doorgaan.”

Omzet: 10 à 20 miljoen

Inmiddels gaat Woodwing volgens Janssen richting een omzet van ‘10 tot 20 miljoen euro‘, waarvan dertig procent afkomstig van de iPad-licenties. Met 90 werknemers is het bedrijf winstgevend en kan het zowel de productontwikkeling als de groei nog prima aan. Voor de verkoop zorgen immers de partners, die de software bij uitgevers implementeren. “Die hebben samen 300 man in het veld,” wijst Janssen naar een wereldkaart, bezaaid met vlaggetjes voor elk land waar Woodwing draait. “Daar komen wij nauwelijks aan te pas; wij blijven klein en efficiënt.”

Doorgroeien

Die inkomsten zullen stevig doorgroeien, want de iPad en andere tablets zijn de hypefase voorbij volgens Janssen. “Natuurlijk zakten de oplagen van de eerste iPad-magazines snel in: iedereen wilde even kijken, maar daar bleef het vaak bij. Intussen hebben we de mogelijkheid tot abonnementen, groeit het aantal tablets en het aantal tabket aanbieders en is er steeds beter zicht hoe een tablet uitgave winstgevend gemaakt kan worden. De verwachting is dat in 2013 reeds 22 procent van de Amerikanen een tablet heeft. Dat is echt een relevante doelgroep voor uitgevers.

Uitgevers worstelen

Natuurlijk worstelen uitgevers nog met tabletuitgeven. Voorlopig jaagt het ze op extra kosten, die mede dankzij de verplichte omzetafdracht van 30 procent aan Apple nog bitter weinig oplevert. Dat laatste zullen ze wel moeten slikken, aangezien de iPad tot zeker 2015 marktleider zal blijven. “Maar je krijgt ook écht wel wat voor je dertig procent. Het zou interessant zijn als er binnenkort een held opstaat die zegt: ik ga stoppen met print en ga 100% voor een tablet uitgave.”

Crossmediaal is een must

En dat is nog het mooie: via de iPad ontdekken veel klanten dat Woodwing ook een compleet redactiesysteem levert dat crossmediaal publiceren mogelijk maakt. “Workflow management is bedoelt om de efficiency te vergroten, maar dat klinkt als: met minder mensen meer doen, daar krijg je intern niet alle handen voor op elkaar. Nu zien de uitgevers het licht: onze productiesoftware is zogenoemd medianeutraal; crossmediaal uitgeven wordt echt in praktijk gebracht: De iPad dwingt uitgevers daar nu echt werk van te maken, veel meer dan het web ooit heeft gedaan, nadat ze daar al jaren alleen maar over gepraat hebben.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook op TechBusiness:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.