Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Windhorst overleeft meerdere crashes

Duitser Lars Windhorst onderneemt sinds z'n 14e en werd een wonderkind genoemd. Maar tien jaar later gingen al zijn bedrijven failliet. Windhorst is nu terug en investeert fors in Air Berlin. De comeback-kid overleefde meerdere crashes, ook letterlijk.

Het levensverhaal van de Duitse durfondernemer Lars Windhorst leest als een waar jongensboek. Vorige week nog overleefde Windhorst op het nippertje een vliegtuigcrash in Kazachstan. Een week later nam hij via een Nederlands dochterbedrijf een flink belang nam in de kwakkelende vliegmaatschappij Air Berlin. Twee jaar geleden zat hij nog volledig aan de grond en waren al zijn bedrijven, én hijzelf, failliet verklaard. Maar Windhorst geeft niet snel op.

 

Op 12-jarige leeftijd bouwde Windhorst al zelf computers en twee jaar later begon hij zijn eerste bedrijf. De 14-jarige schreef computerprogramma’s voor het autobedrijf van zijn vader. Hij zette elektronica uit Azië in elkaar en maakte daar computers van. Eind jaren negentig was Windhorst de Duitse held van de ‘nieuwe economie’.

 

‘Een wonderkind’, noemde bondskanselier Helmut Kohl de toen 19-jarige Windhorst in 1996. Hij draaide destijds een omzet van 300 miljoen Duitse mark en had vestigingen in vijf landen. “Duitsland heeft meer van deze voorbeelden nodig”, sprak Kohl.

 

Windhorst mocht aan de lopende band toespraken houden voor topmanagers en politici. Ook organiseerde hij zakenreizen per helikopter en handelde in onroerend goed. In 1996 had hij zeshonderd mensen in dienst. Zijn middelbare school maakte hij niet af. Liever ging hij met de Duitse handelsmissie van Helmut Kohl mee naar China.

 

Ondergang

Maar de laatste jaren stortte zijn imperium in elkaar. Bijna al zijn bedrijven gingen uiteindelijk failliet. Allen door dezelfde oorzaak: te hoge schulden. In totaal 55 schuldeisers eisten 80 miljoen euro van Windhorst. Een rechtszaak werd uiteindelijk afgeblazen. Ook Windhorst zelf werd in 2005 failliet verklaard. Inmiddels is hij weer schuldenvrij en is hij weer gestart met ondernemen met zijn investeringsmaatschappij Vatas, waarvan hij de directeur is.

 

Met Vatas, onderdeel van de Londense investeringsmaatschappij Sapinda van Robert Hersov, maakt Windhorst nu een wonderbaarlijke comeback. Vatas had onder meer 22 procent aandeel in de mobiele telecomaanbieder Freenet. Na drie maanden verkocht Windhorst die aandelen in augustus 2007 en behaalde daarmee een winst van 108 miljoen euro.

 

Air Berlin

Vorige week vrijdag nam Vatas via de Nederlandse dochter Haarlem One een belang van 15 procent in Air Berlin, een belangrijke discountmaatschappij. De koers ging vrijdag direct omhoog. Air Berlin is de laatste tijd in het slop geraakt doordat het integreren van het aangekochte chartermaatschappij LTU veel kosten met zich meebracht. Ook de Deutsche Bank heeft 15 procent van Air Berlin in handen. Haarlem One is een Nederlandse dochter van Vatas, maar Windhorst geeft geen commentaar op wat hij precies van plan is met de aandelen in de vliegmaatschappij.

 

Vliegtuigongeluk

Het scheelde deze Kerst overigens niet veel of Windhorst was er niet meer geweest. Op Tweede Kerstdag overleefde hij een vliegtuigongeluk in Kazachstan. Hij raakte gewond, de piloot kwam om het leven. Het ongeluk gebeurde toen het vliegtuig, waarmee hij onderweg was naar Macao, tijdens een tussenstop van de startbaan raakte en tegen een muur knalde. Windhorst liep brandwonden op.

 

Tegen Windhorst loopt nog wel een strafrechtelijk onderzoek over zijn persoonlijke faillissement. Hij zou opzettelijk enkele van zijn bankrekeningen, bij onder meer Credit Suisse, hebben verzwegen. Windhorst beweert dat hij die rekeningen niet had hoeven opgeven omdat ze destijds al in de min stonden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Tonie van Ringelestijn