Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wil je iets beter onthouden? Maak dan een tekening

Er zijn hier wat geheugensteuntjes die je kunnen helpen om een bijvoorbeeld een presentatie beter te onthouden.

Van steekwoorden op kaarten tot simpele ezelsbruggetjes. Maar niets werkt zo goed voor het geheugen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek, als een tekening maken.

Allan Paivio, hoogleraar psychologie aan de University of Western Ontario, merkte al in 1971 met zijn zogeheten Dual Coding Theory op dat we dingen beter onthouden als we ze op twee manieren tegelijkertijd in ons geheugen combineren. Namelijk door enerzijds aan een bepaald object te denken en het tegelijkertijd te tekenen. Visuele manieren van onthouden werken nu eenmaal beter. Mogelijk omdat we ze zo op een dieper niveau verwerken en ze dus beter blijven hangen. 

Eend schrijven of tekenen?

Toch zouden de onderzoeken van Paivio enigszins gerammeld hebben, zo werd later gesuggereerd. Het duurt langer om bijvoorbeeld een eend te tekenen dan bijvoorbeeld het woord eend op te schrijven en dus heb je meer tijd om het woord te onthouden. En hoe zit het met het geheugen als je woorden decoratief tekent, bijvoorbeeld door te kalligraferen?

Langs flitsende woorden

Psycholoog Jeffrey Wammes van de Universiteit van Waterloo, besloot het onderzoek daarom onlangs maar weer eens dunnetjes over te doen en eventuele eerdere onduidelijkheden rond de resultaten te elimineren. Wammes en zijn team verdeelden participerende studenten in diverse groepen voor een serie oefeningen. Elke oefening ging uit van zo’n tachtig simpele woorden, allemaal zelfstandig naamwoorden die ook nog eens eenvoudig te tekenen waren. Denk aan een schoen, een kat of een ballon. Zo’n dertig woorden van deze lijst werden op een scherm langs geflitst met de instructie om het woord te tekenen dan wel op te schrijven.

Focus verleggen

Na het tekenen dan wel schrijven van de woorden, volgde een oefening die niets met het voorgaande had te maken. Er werd bijvoorbeeld geluisterd naar verschillende toonaarden die weer in bepaalde groepen moesten worden onderverdeeld. Het doel hiervan was vooral de participanten even op iets totaal anders te laten focussen dan de langsgeflitste woorden. Na deze oefening werd aan de participanten gevraagd of ze zoveel mogelijk woorden van de eerdere lijst konden reproduceren.

‘The drawing benefit’

De oefeningen werden in diverse variaties uitgevoerd. Soms hadden de participanten wel veertig seconden om een woord te tekenen of te schrijven. Een ander keer maar vier seconden. Of ze kregen het verzoek de woorden op wat voor manier dan ook te visualiseren, bijvoorbeeld door het woord heel uitvoerig en decoratief op te schrijven.

Het maakte echter niet uit voor welke variant werd gekozen, steevast werden de getekende woorden het best onthouden. ‘Het verschil in herinneren tussen geschreven en getekende woorden was buitengewoon opvallend,’ verklaart Wammes, ‘vaak wisten participanten dankzij te tekenen zelfs twee keer zoveel woorden te herinneren. We noemen dit voordeel ‘the drawing benefit’.’ Terwijl bij deze serie experimenten alleen naar op zichzelf staande woorden is gekeken, gaat Wammes in een volgend onderzoek bekijken hoeveel verder het 'tekenvoordeel' gaat voor het verwerken en beter onthouden van informatie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

To-do-list tekenen

The New York Post opperde naar aanleiding van Wammes zijn onderzoek dat mensen direct maar eens het ‘drawing effect’ zouden kunnen gaan testen door bijvoorbeeld hun to-do-list voortaan eens mooi uit te tekenen in plaats van op te schrijven dan wel uit te tikken op hun smartphone. Aardige test voor ons brein om te kijken hoezeer het dan allemaal beter blijft hangen.

Foto: Adobe Stock