Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wil je dat je verhaal overkomt? Check het lettertype

Al is je verhaal nog zo goed, als je het verkeerde font gebruikt, gaat de inhoud nog hopeloos verloren. Waar op te letten bij de keus van een lettertype?

Over lettertypes en het gebruik ervan zijn boeken vol geschreven. Er verscheen een complete documentaire over het lettertype Helvetica en diverse actiegroepen lanceerden campagnes die zowel vóór als strikt tegen het gebruik van het beruchte Comic Sans MS ageerden. Kortom: een lettertype doet iets met mensen.

Dat is goed om te beseffen, want kies je voor je mail aan een klant een hip en schreefloos lettertype, ga je voor het klassieke (en tamelijk stoffige) Times New Roman of denk je überhaupt niet na over het font dat je gebruikt?

(facebook.com/van9tot5)

Inhoud vs. presentatie

In het boek 'Just My Type' wordt het gebruik van lettertypen onder de loep genomen. Volgens auteur Simon Garfield werkt een lettertype net als een soundtrack bij een film: als het font niet bij de relatie tussen verzender en ontvanger past, valt dat op – wat onherroepelijk ten koste gaat van de inhoud.

Dat het belangrijk is om bij het tikken van een brief, mail of andere boodschap goed op te letten welk lettertype je gebruikt, wordt pas duidelijk als je erop gaat letten. Kijk daarbij niet alleen naar de ontvanger, maar ook naar jezelf als zender.

Het ligt vaak voor de hand: als een advocaat een inhoudelijke mail naar een cliënt stuurt, laat die de krullerige lettertypes of handschriften het liefst achterwege. Als designer bij een flitsend reclamebureau ga je sneller voor een strak vormgegeven font.

Schreefloze letter, of juist niet?

De belangrijkste keuze waar je voor staat bij het gebruik van een lettertype is om al dan niet een letter met schreef (serif) te gebruiken. Bij fonts met schreef worden de letters afgemaakt met een 'voetje', zoals het voorbeeld hieronder. Fonts zonder schreef (sans serif) hebben dat niet.

Het verschil is dat fonts zonder schreef iets moderner ogen, fonts met schreef zijn weer prettiger leesbaar voor het oog. Hoewel het verschil klein en persoonlijk is, loont het toch de moeite om goed na te denken over het font dat je gebruikt. Dat blijkt wel uit een rondgang die Bloomberg deed langs een aantal art directors en typografen, waarbij het verschillende fonts vergeleek.

Niet oké: Courier New

Met Courier New lijkt het alsof elk stuk regelrecht uit een klassieke typemachine komt. Een regelrechte ramp in de ogen van creative director Matt Luckhurst uit San Francisco: 'Als je niet op een typemachine werkt, ga dan ook niet doen alsof', aldus Luckhurst tegen Bloomberg.

Wel oké: Times New Roman

Times New Roman staat te boek als de nieuwere opvolger van Courier New. Het is een herkenbaar lettertype dat prettig leest, al is het volgens kenners een beetje stoffig. Het lettertype werd in de jaren '30 ontwikkeld door de Britse krant The Times. Omdat het als standaard lettertype op veel tekstverwerkers staat geïnstalleerd, wordt het vaak gebruikt.

Experts: gebruik Helvetica

Dan het unanieme advies voor zakelijke schrijvers: ga in vredesnaam voor Helvetica. Het is volgens de ondervraagde experts het meest zakelijke, no-nonsense lettertype dat in alle tekstverwerkers beschikbaar is. Met die eigenschappen geldt Helvetica volgens sommigen als de heilige graal in design-land.

In de woorden van art director Brian Hoff: 'Helvetica is gewoon veilig. Een belangrijke reden waarom het zoveel in de zakelijke markt wordt toegepast'.


Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

(van9tot5.com)