Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Wij worden de Shell van de schone energie’

Fastned begon als eerste van de wereld met het bouwen van een landelijk netwerk van laadstations voor elektrische auto’s. Niet zonder slag of stoot. Het bedrijf maakt tot 2020 geen winst en krijgt felle concurrentie uit onverwachte hoek: Shell. Toch voorziet oprichter Bart Lubbers een zonnige toekomst. Hoe boks je als pionier op tegen een oliereus als Shell?

Bart Lubbers - Photo Bas Losekoot MT Fastned
Foto: Bas Losekoot

Bart Lubbers: ‘Ondernemen is bij ons in de familie een vanzelfsprekendheid. Mijn opa is de man achter machinefabriek Hollandia, tot op de dag van vandaag een familiebedrijf. Van mijn familie heb ik meegekregen dat wanneer je een kans ziet, je niet moet aarzelen om die te grijpen.

Op dit moment maken we verlies. Dat is logisch, omdat we investeren in een markt die er nog aankomt. Je moet eerst investeren voordat je geld kunt verdienen, dat is met iedere business zo. Een kwart van de 63 stations draait op dit moment break-even. Toch maak ik me geen zorgen, ik heb er alle vertrouwen in dat er snel meer elektrische rijders komen. Rond 2020 verwachten we winst te gaan maken.

Windmolenparken

Met Fastned willen we de Shell van de schone energie worden. Daarom willen we ook meer gaan investeren in het opwekken van onze eigen energie. Met zonnepanelen, die nu al op de daken van de stations liggen. Maar we willen ook onze eigen windmolenparken gaan aanleggen, net zoals Shell zijn eigen olievelden heeft. Het is uiteindelijk onze missie om de ultieme vrijheid te creëren voor de elektrische rijder. En om koninklijk te worden, dat betekent dat we sowieso honderd jaar moeten voortbestaan. De grootste hoeven we niet te worden, dat vind ik zinloos.

Om de concurrentie met Shell aan te kunnen gaan moeten we er simpelweg voor zorgen dat we het nog beter doen. Klanten moeten een reden hebben om bij ons langs te komen. Die reden is schone energie. Onze belangrijkste marketing: snelle laders die altijd werken. Bovendien stinkt het bij ons nooit naar benzine. Mensen moeten gaan kiezen: ga ik laden bij de oude oliemaatschappij of bij het schone Fastned?

Schoonheid

Mijn vrouw is omgevingspsycholoog. Zij leerde me dat het altijd begint met de vraag: waarom is het fijn om hier te zijn? Zo geeft het een goed gevoel je auto op te laden onder een dak van zonnepanelen. Daarnaast ben ik van mening dat elk idee schoonheid moet bevatten. Schoonheid betekent voor mij dat de wereld er een betere plek van wordt, ook op kleine schaal. Bijvoorbeeld dat je voor medewerkers een fijne werkplek creëert. Schoonheid kan ook zitten in een mooie financiële constructie. Het kan ook letterlijk betekenen dat een laadstation er mooi uit ziet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoewel ik van de wereld een duurzamere plek wil maken, heb ik nooit overwogen om in de voetsporen van mijn vader te treden en de politiek in te gaan. Maar [tweet_dis excerpt=”Bart Lubbers: ‘Stel dat ik premier van Nederland zou zijn, dan zou ik ervoor zorgen dat we over tien jaar van olie en gas af zijn en Nederland, net als vroeger, draait op windmolens.'”]stel dat ik premier van Nederland zou zijn, dan zou ik ervoor zorgen dat we over tien jaar van olie en gas af zijn en Nederland, net als vroeger, draait op windmolens.[/tweet_dis] Het is zo’n kleine investering, vijfduizend molens op zee en we zijn klaar. Het is raar dat we zo’n oneindige bron aan energie hebben waar we relatief weinig gebruik van maken.’

Lees het hele interview met Bart Lubbers in het nieuwe nummer van Management Team, dat in het teken staat van familiebedrijven.