Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Weet Büchner (AkzoNobel) de aandeelhouders te overtuigen?

Vandaag is het D-day voor Ton Büchner, ceo van AkzoNobel. Hij moet de aandeelhouders ervan overtuigen dat het bedrijf zelfstandig beter af is. Dat probeert hij via een strategie-update, maar is dat afdoende?

Getty Images
Je leest nu: Weet Büchner (AkzoNobel) de aandeelhouders te overtuigen?

Negentig euro per aandeel, dat is wat de nummer twee verfproducent van de wereld PPG, eigenaar van onder meer de merken Sigma en Histor de nummer drie AkzoNobel waard vindt. Veel te weinig zegt Topman Ton Büchner, en hij wil niet eens in gesprek met de Amerikanen.

Ook Akzo’s president-commissaris Anthony Burgmans noemde het bod van de Amerikanen ‘gewoon een slecht bod’ en ziet geen reden om te praten. Een aantal grote aandeelhouders is ‘not amused’ over deze opstelling. Zij vinden 90 euro, een premie van 40 procent op de koers, wel een goed bod.

Elliott

Vooraan bij de aandeelhouders staat het activistische hedgefonds Elliott Advisors. Elliott eist het vertrek van AkzoNobels president-commissaris Anthony Burgmans. Ook dat is voor AkzoNobel onbespreekbaar. Elliott overweegt nu een gang naar de rechter.

Vandaag presenteert Büchner in Londen de strategie-update van AkzoNobel. Hierin moet hij laten zien hoe het bedrijf aandeelhouderswaarde denkt te gaan creëren. Een van die plannen presenteerde het bedrijf al in maart, het wil de chemicaliëntak, die onder meer zouten en chloren produceert, verkopen. Maar dat is voor de aandeelhouders waarschijnlijk niet voldoende. Er zal ook gesneden moeten worden in de kosten, en AkzoNobel zal op overnamepad moeten.

Lange termijn

Dat zijn echter allemaal langetermijnoplossingen. Belangrijke vraag is of Büchner ook met punten komt om de aandeelhouders op korte termijn tevreden te stellen, zoals een hogere dividenduitkering of door eigen stukken in te kopen waardoor toekomstige winsten over minder aandeelhouders hoeven te worden verdeeld.

Ondertussen laat ook PPG zich niet onbetuigd. In een open brief aan de aandeelhouders die PPG-topman Michael McGarry op tweede paasdag aan de aandeelhouder stuurde, zegt de topman dat een combinatie sterker is dan de twee bedrijven afzonderlijk.

Tegendeel

Voor Akzo is het dus nu zaak om het tegendeel te bewijzen. Te benadrukken dat de autoriteiten niet spoorslags akkoord zullen gaan met de fusie, en dat het bedrijf op eigen kracht meer waarde kan creëren dan de 90 euro van PPG.